Jump to content
Annons

Test av stålsträngade akustiska Westerngitarrer


musik (oregistrerad)

Recommended Posts

musik (oregistrerad)

Hej!

Jag gjorde en kvick test runt av olika akustiska stålsträngade Westerngitarrer i ett antal olika butiker. En kompis har en av märket Cactus, och det går tydligen inte att hitta det märket längre, inte ens på Nätet... Ändå köpt i den representabla affären Gitarren i Göteborg. Den låter helt ok. Köpt för 10-15 år se'n. Kostade då 3300;-.

Jag provade förra månaden ett antal olika.

1) Tanglewood, natur (betyg:**** 1/2). Kostade 2800;-. Klart överraskad.

2) Gretsch i sunburst, sketasnygg (betyg:****). Kostade 5000;-. Stort ljud.

3) Martin, ljus. (betyg:*** 1/2). Kostade 18000;-. Svårstyrda övertoner, men förmodligen den bästa och bara jag som inte var van vid att stoppa undan dem?

4) Valencia, ceder (betyg:***). Kostade: 2500;-. Något anonym.

5) Cort, natur (betyg:**). Kostade 2500;-. Intetsägande, platt ljud.

6) Tanglewood igen, svart (betyg:**). Dovare ljud. Kostade 2000;-. Lack och färg dödar ljudet.

7) Walden i naturfärg (betyg:* 1/2). Kostade 4300;-. Blev besviken.

Enligt mitt test var Tanglewoodar'n i natur den mest prisvärda. Hur har Ditt test gått? 😆

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kul initiativ men det är något du glömt i ditt test och det är att byta strängar på samtliga instrument innan testet.

Hur gamla/nya/vilken sort strängarna är har sån sjuk betydelse.

En gitarr som stått i en butik under en månad av intensivt spelande från folk som struntar i att göra rent fingrarna innan dom spelar är lika med katastrof.

Diskanten försvinner dramatiskt och känslan i gitarren går helt åt skogen.

Vore kul att veta exakt vilka modeller du har testat, Martin har tex gjort ett par modeller 😳

Men för att säga vad jag tycker om dessa gitarrer så anser jag att Martin är ett överskattat märke medans Tanglewood faktiskt låter riktigt bra för sin prisklass.

Cort är överlag väldigt ojämna och man kan ha tur att hitta ett ex som låter bra men det är väldigt sällan.

Gretsch och Valencia har jag inte rpövat tillräckligt för att bilda mig en bra uppfattning om.

Som vanligt måste jag be dig testa en Takamine i E-klassen (G-klassen är mycket sämre) Enligt mig världens bästa akustiska gitarrer 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Jag tror det varit svårt att få byta strängar på instrumenten innan jag testade dem i butikerna, annat än under pistolhot mot vänster vadmuskel. 😄

Jag var bara inne en och annan timme totalt. Inte heller tillräckligt seriöst för att med papper och penna anteckna modell o.s.v. Det blir dock en längre och mer seriöst test inom kort, då jag också skall lägga vantarna (?) på en Takamine enligt ditt förslag. Kul vi var ense om Tanglewood. 😛

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har spelat på en del akustiska gitarrer och kommit fram till att

1 Ibanez färgar ljudet mycket! bra/dåligt?

2 Yamaha är ärliga, men ibland lite tråkiga

3 Ovation är gitarren för den som vill ha något speciellt. Speciellt om man vill ha det till fullt komp.

Jag instämmer att nya strängar är a och o. Extra viktigt på stålsträngad aukustisk gitarr. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Ovation är gitarren för den som vill ha något speciellt. Speciellt om man vill ha det till fullt komp.

Det stämmer mycket bra. Dom är ju byggda som dom är av en anledning och det är att minimera rundgångskänsligheten i kroppen.

Därav låter dom inge vidare akustiskt men däremot riktigt bra inkopplade live.

själv har man turen att få båda av två världar 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Kommer att försöka testa mer av Seagull, Simon & Patrick, Gretsch, Martin, Tanglewood, Takemine, Walden, Ovation och Woods.

Speciellt de 3 förstnämnda verkar intressanta.

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Har testat några akustiska saker på MUG idag:

1) Samick/design Greg Benett. Mellanbrun, småflammig. 1600;-. Betyg: 1/2. Otroligt snygg för pengarna, men urdassig!

2) Walden. Ljusbrun. 4500;-. Betyg: 1. Detta märke är inget för mig! När man trycker ned ackord upptill, så ligger strängarna kvar över flera band längre ned på gitarren, det skorrar och låter illa. Som om strängarna är elastiska.

3) Walden, modell 350. 1600;-. Betyg: 1. Samma sak här. Felvinklad hals?

4) Ovation. 6000;-. Betyg: 3 1/2. Vackert ljud. En massa bångstyriga toner. Det svåra var att nå om halsen. I mitt fall nästan omöjligt. Blir ej köp.

5) Fender. 5000;-. Betyg: 3. Hyfsat ok ljud.

6) Taylor. 11000;-. Betyg: 4 1/2. Lättspelad. Lät riktigt balanserat och fint. Men man klättrar ju på prisstegen...

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen har nämnt Larrivee! Lovar att ni inte blir besvikna. När man pratar med gitarrnissar som håller på med lite finare akustiska gitarrer så blir de alldeles lyriska så fort man nämner dessa. Tyvärr så finns ju stämpeln kvar från deras 80-tals elgitarrer. De är däremot ingen hit.

Nysse (S.E Plan stockholm) plockar hem några gitarrer akustiska gitarrer om året. Litet i sverige men skitstort i staterna... kolla in:

http://www.larrivee.com/

Jag har en D-09 som jag köpte efter att ha provat det mesta i 20 000:- klassen. Det var inget i samma prisklass som slog den för 10 år sedan och då kostade min D-09 13900:- . Både Taylor och Martin fick ge vika.

De har några billigare modeller men vet inte hur de låter. Min D-09 är i alla fall guld.

/Per

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Precis som jag kommer att testa mer, bl.a. Gretsch, Woods, Martin, Tanglewood, Simon & Patrick, Yamaha, Seagull, så skall jag ta mig an Larivee med. Visst har jag hört om märket. Det gäller bara att affärerna har nåt inne.

Sedan skall jag nu understryka att även om jag testar en del dyrare modeller så är det inte aktuellt för mig att köpa kostsammare än runt 3500;-, om man inte vann på tipset då vill säga... 😄

Hittills verkar ju därför Tanglewood mest intressant. Är det ett engelskt märke? De går ju också att komma åt och spela på. Men även Seagull och Simon & Patrick lär ha några modeller i lägre skikten. Dessa är väl amerikanska resp. kanadicker? Sedan skall jag även testa Woods med priset knappt 2000;- i 4Sound-kedjans butiker. Mest på kul, eftersom allt annat jag testat hittills under 2500;- inte fallit mig i smaken. Förhoppningsvis kanske man kan fynda en Gretsch, grymt snygga och låter bra vad det verkar. Skall göra ett mer seriöst test nån dag, i typ 8 timmar.

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Satsa på Taylor! De har dels en BigBaby-serie för runt 4000:- och nu även en 100-serie för ca 4500:- och de låter förbannat bra för de pengarna! Fet botten, bra topp och riktigt stark volym när man köttar på!

Vad man alltid ska kolla är gurans lock! Gran eller ceder är vanligast, men absolut viktigast är att locket är solitt!! Inget laminat-/plywood-mög, då kan du enbart använda guran till att elda i grillen.

Ett fett tips annars är att gå en kurs hos den gode Michael Sandén och bygga en egen gura. Det gjorde jag och den låter bara bättre för varje år som går. Mycket bättre än Takamine, Yairi eller andra leksaksgitarrer jag ägt under åren.

Handbyggt är enda vägen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...