Jump to content
Annons

Hörlurar till rep/studio


ZeroX

Recommended Posts

Hej,

Efter att inhandlat nytt ljudkort (Focusrite 18i20) så kommer ju fler saker som måste justeras. Vi har idag ett Allen Heath bord som vi älskar preamp på och som vi repar genom med hörlurar. De lurar som vi har idag är gamla å kassa så vi måste byta.

Vi vill ha slutna lurar som Shure shr840/940 eller Beyerdynamic DT 880. Budget cirka 2000kr/st och billigare är ju bättre.

Kan man sedan mixa med dem så är det ett plus , men då skall man väl ha öppnare lurar istället?

Vill gärna ha luren till inspelning av sång oxå.

Förslag?

/Mvh Micke

Redigerat av ZeroX
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Just för rep, i alla fall om ni alla står i samma rum som ett par akustiska trummor, tycker jag Vic Firth SIH 1 är väldigt bra och prisvärda. Funkar ju som hörselskyddskåpor och hörlurar samtidigt.

Ska du sitta och mixa brukar halvöppna vara bekvämast. Själv köpte jag på Claes (forummedlem) rekommendation ett par Ultrasone för runt 2500 kr (kommer ej ihåg exakt modell) för ganska många år sen och har varit nöjd med dom. Otroligt bekväma att sitta med under lång tid, tydliga i hela registret. Enda kruxet är väl möjligen att dom ändå känns lite förlåtande, d v s mixar låter behagliga i lurarna innan en egentligen är klar 🙂

När vi spelar in sång har vi använt AKG K-240 som också är halvöppna. Fördelen med slutna är teoretiskt att musiken inte läcker in i mikrofonen, men det har aldrig känts som ett problem. Kan dessutom tänka mig att en del sångare upplever sin röst ganska annorlunda i slutna lurar, vilket eventuellt gör att de presterar sämre. Men det är nog en smaksak.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...