Jump to content
Annons

Byggdagbok: Studio i sutteränggarage


SvenTumba

Recommended Posts

Sjukt imponerad över ditt driv SvenTumba, precis som vanligt! 🙂

Vackert med ädel dryck i "hyllan på toa" men känns samtidigt lite farligt... Tänk om man på tronen ser det praktiska i att fortsätta dricka öl då den förr eller senare behöver sköljas ur kroppen och man blir sittandes på tok för länge på sin tron 😉

Nu får du ta mina synpunkter gällande att bygga in högtalare med en stor nypa salt då jag inte är akustikexpert. Dock har jag fått för mig att högtalare presterar bäst om de står placerade en bit från väggen eftersom basfrekvenser har "länge ljudvågor", lite filosofiskt (låg frekvens = större avstånd för att ljudet ska födas i rummet). Kanske inte är ett problem om man har en subbas som tar hand om de lägre frekvenserna iofs... Hör med CBorg så har han säkert en mycket mer korrekt synpunkt som dessutom är baserad på kunskap jämfört med min 😳

Redigerat av Implasticyde
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Sjukt imponerad över ditt driv SvenTumba, precis som vanligt! 🙂

Vackert med ädel dryck i "hyllan på toa" men känns samtidigt lite farligt... Tänk om man på tronen ser det praktiska i att fortsätta dricka öl då den förr eller senare behöver sköljas ur kroppen och man blir sittandes på tok för länge på sin tron 😉

Nu får du ta mina synpunkter gällande att bygga in högtalare med en stor nypa salt då jag inte är akustikexpert. Dock har jag fått för mig att högtalare presterar bäst om de står placerade en bit från väggen eftersom basfrekvenser har "länge ljudvågor", lite filosofiskt (låg frekvens = större avstånd för att ljudet ska födas i rummet). Kanske inte är ett problem om man har en subbas som tar hand om de lägre frekvenserna iofs... Hör med CBorg så har han säkert en mycket mer korrekt synpunkt som dessutom är baserad på kunskap jämfört med min 😳

Hehe, ja de är ju det som är tanken. Man ska sitta där och öla och behöver inte ens gå in till studion haha!

Jo, alla jag pratat med säger NEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEj dumt gör´t inte! Så jag skippar nog tanken på stört haha!

Tänk på att aktiva högtalare alstrar värme och behöver en viss ventilation om de drivs hårt.

Ja, absolut, så är det ju, tänkte inte på det som Robert Gustavsson sa en gång i tiden. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Fick färdigt hela ramverket kring absorbenten, väntar på lite svar kring hur panelen ska sättas så jag inte klantar det, sen är första akustik etappen färdig. Steg två blir absorbenter för snedtaket ovanför mixplats och också två absorbenter för väggarna, kommer nog behöva hänga absorbent på dörren och en på motsvarande sida för att få bort reflektioner där för det verkar som jag kommer sitta precis där dörren är.

Sen är det taket kvar och diffusorer på bakvägg och det verkar bli en binär spaltpanel blandat med inbyggda diffusorer. Fortsättning följer och det förhoppningsvis snart! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu till en viktig fråga till er:

Helt plötsligt kom jag på: varför inte bygga in monitorerna i absorbent-väggen? Jag spar mycket plats och i min lilla studio är all plats viktig... Frågan är: hur löser man det? Fördelar/nackdelar? Vad har ni för erfarenhet av så kallade "flush mount" monitorer?

Vad göra? Åsikter, tack! 🙂

Det hade inte blivit någon riktig flushmount utan något man skulle kunna kalla en "soft flush" möjligtvis.

Nu har du ju redan bestämt att skippa det men jag nämner lite om hur jag tänker runt det ändå. 🙂

En riktig flush gör man för att slippa bråkiga reflexer mot framväggen och få lite mer tryck (som man måste ställa in monitorn efter). Sparar utrymme gör det inte kan jag säga.

En soft flush funkar oftast bra om man vill spara lite utrymme. Beror på vilka kompromisser man vill göra och hur högtalarna är byggda/gjorda för. Jag tycker att denna modellen av Genelec funkar bäst fristående plus att då kan man flytta runt lite för att hitta bra position (även om vi nu mätt upp några från början).

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu får du ta mina synpunkter gällande att bygga in högtalare med en stor nypa salt då jag inte är akustikexpert. Dock har jag fått för mig att högtalare presterar bäst om de står placerade en bit från väggen eftersom basfrekvenser har "länge ljudvågor", lite filosofiskt (låg frekvens = större avstånd för att ljudet ska födas i rummet). Kanske inte är ett problem om man har en subbas som tar hand om de lägre frekvenserna iofs... Hör med CBorg så har han säkert en mycket mer korrekt synpunkt som dessutom är baserad på kunskap jämfört med min 😳

Korrekt synpunkt vete fasen, 🙂 jag kanske vet en hel del om vissa specifika saker men det är genom alla synpunkter och åsikter man lär sig något om att göra det bästa beroende på situation och behov. Så synpunkter är alltid bra!

När det gäller långt eller kort från vägg skulle jag vilja säga att antingen hyfsat nära väggen, gärna med tjock absorbent bakom, eller rätt långt ifrån, längre än 1/4 av våglängden för nedre cutoff. Fristående monitorer är ju som sagt oftast inte kalibrerade för att få stöd från en vägg men en del har eq/filter som man kan ställa för att fixa det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Korrekt synpunkt vete fasen, 🙂 jag kanske vet en hel del om vissa specifika saker men det är genom alla synpunkter och åsikter man lär sig något om att göra det bästa beroende på situation och behov. Så synpunkter är alltid bra!

När det gäller långt eller kort från vägg skulle jag vilja säga att antingen hyfsat nära väggen, gärna med tjock absorbent bakom, eller rätt långt ifrån, längre än 1/4 av våglängden för nedre cutoff. Fristående monitorer är ju som sagt oftast inte kalibrerade för att få stöd från en vägg men en del har eq/filter som man kan ställa för att fixa det.

Tackar för förtydligandet 🙂
Link to comment
Dela på andra sajter

Det hade inte blivit någon riktig flushmount utan något man skulle kunna kalla en "soft flush" möjligtvis.

Nu har du ju redan bestämt att skippa det men jag nämner lite om hur jag tänker runt det ändå. 🙂

En riktig flush gör man för att slippa bråkiga reflexer mot framväggen och få lite mer tryck (som man måste ställa in monitorn efter). Sparar utrymme gör det inte kan jag säga.

En soft flush funkar oftast bra om man vill spara lite utrymme. Beror på vilka kompromisser man vill göra och hur högtalarna är byggda/gjorda för. Jag tycker att denna modellen av Genelec funkar bäst fristående plus att då kan man flytta runt lite för att hitta bra position (även om vi nu mätt upp några från början).

Soft flush låter ju nästan lite kinky... 😆 japp, snart jäklar ska fronten vara färdig! 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 månader senare...

Hallå i stugorna! Vad är det som kokar? Jo en uppdatering på bygget! 🙂

Pangar in lite bilder och lite korta förklaringar vad som hänt en sist, ok då kör vi...

Först fick jag dra lite luft i ena hörnet på den binära spaltpanels absorbenten... Knöligt och trångt.

post-16577-0-17606600-1472850178_thumb.jpg

Sen fyllde jag upp ramverket med EcoSund absorbenter, började med mitten då jag hade en hel del småbitar som jag kunde proppa in där så att man använder allt man har och inte kastar bort bitar bara för att de var små. Blev fullt till slut iallafall.

post-16577-0-36096100-1472850179_thumb.jpg

Dunkade dit stora EcoSund plattor för sido absorbenterna. I de vinklade hörnen fyllde jag först upp med isover Piano och sen sist ett lager EcoSund.

post-16577-0-59028100-1472850180_thumb.jpg

Ovanpå absorbenten ville jag ha dels en liten hylla (tänkte testa ställa mickar riktade mot hörnen och spela in rummets reflexer för lite mer smäll i trumspåren. Blir kul att se hur det låter/funkar när det är färdigt för inspelning...) och dels få lite diffus belysining från LED lister, så jag sågade till och målade MDF att skruva ovanpå.

post-16577-0-93900500-1472850181_thumb.jpg

Passade även på att dra upp några eluttag dels för belysning men också för en eventuell motoriserad filmduk så att man kan glo på en rulle i studion också så småningom...

post-16577-0-89129900-1472850182_thumb.jpg

Så här såg härligheten ut innan det var dags att häfta dit tyg och såga lister vid golv och högst upp och sedan få dit spaltpanelen...

post-16577-0-92405700-1472850184_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Häftade dit tyg (körde på vanligt lakans tyg i bomull) På bilden ser man också att LED listen sitter och "den binära spaltpanels absorbent/diffusorn lampan" är i full sprutt. Lyser inte fullt lika starkt som det ser ut på fotot dock haha, ger ett behagligt ljus att arbeta i.

post-16577-0-59943800-1472850878_thumb.jpg

Så här blev det när allt tyg satt uppe. (med LED listen tänd)

post-16577-0-89160500-1472850880_thumb.jpg

Så här blev det när allt tyg satt uppe. (med LED listen släckt)

post-16577-0-80477200-1472850881_thumb.jpg

Sen var det dags att såga och spika "golvlister" till hela klabbet. Gjorde likadant högst upp och lät listerna till hälften sitta på absorbenten och till hälften sitta ovaför, då diffuserade listen LED ljuset lite och det blev mindre "bygglampa rakt i nyllet" känsla. 🙂

post-16577-0-67716000-1472850879_thumb.jpg

post-16577-0-34731400-1472850883_thumb.jpg

Åkte till bygghandeln och köpte en jäkla massa löpmeter med 22x45 ytterpanel och hade tur med vädret så det var bara att ställa sig och måla eländet på stört...

post-16577-0-34804800-1472850884_thumb.jpg

Efter att många gånger ha terroriserat Christan (Cborg på forumet) på Akustikfixarna om serien för panelen så trillade polletten äntligen ned och jag fattade hur jag skulle sätta upp den. Ibland är man mer än lovligt trög när man läser instruktioner haha...

post-16577-0-45029400-1472850885_thumb.jpg

det börjar ta sig me panelen!

post-16577-0-37562400-1472850886_thumb.jpg

och tadaaaaaaaaaaaaaaaaa var är skumpan? så här blev fronten (från helvetet) efter mycket sågande och annat elände...

post-16577-0-49176100-1472850887_thumb.jpg

Det roliga var att se hur den tog form och att höra hur mycket den påverkade akustiken. När man stod "inne i fronten" och pratade/gapade innan spaltpanelen åkte på var det nästan obehagligt dött, typ som att prata i en sovsäck. Med spaltpanelen så fick man en väldigt fin tydlighet i det man hör men också en hel del energi tillbaka i ljudet. Verkar funka precis som jag önskade mig. Hurra för det!

Redigerat av SvenTumba
Link to comment
Dela på andra sajter

Då målet nu är ganska nära att få hela studion färdig så älgade jag på bäst jag kunde...

Nästa moment var att få dit ramar till takabsorbenterna och något att skruva upp Svanå Golden Horn diffusorer i. Fick sitta och bälga kaffe som attans och klura på hur jag skulle bygga ramarna för att få de starka men ända lätta. Skruvade ihop en modell, fick ändra/lägga till lite och när jag kände mig säker på att det skulle funka med vikten från diffusorn och isoleringen och kunna skruvas upp i taket på ett smidigt sätt var det bara att tuta och köra: och såga såga såååååga en massa bitar. Tror att det blev typ 150 bitar till nio ramar och de är limmade/spikade och skruvade så nu ska det till att skiten trillar ned i huvudet på en när man dunkar in första skivan i studion haha!

Men innan det var dags att bygga så var det dags att städa/flytta på baskaggar IGEN. Det är trångt att ha instrument och bygga samtidigt, men men det bara att kånka allt till andra ställen och köra igång...

post-16577-0-56980800-1472851997_thumb.jpg

Samma dag kom ett paket, hurra, tjackade en jordglob på Tradera, håller samtidigt på att ordna upp loungen/gästrummet så att det blir en sjysst känsla att kliva in i och då KRÄVS det att man har en jordglob (ingen lavalampa! 😉 Men efter den lyste upp tillvaron var det dags att såga såga såååååga!

post-16577-0-76758800-1472851998_thumb.jpg

Första ramen limmad och ehhh tvingad... Behövde göra 18 ramar ufffff tog tusen år, tur vädret var fint så man kunde vara ute och snickra...

post-16577-0-40188200-1472852000_thumb.jpg

Lite fler delar på plats pust och stön, dags för lite (mycket!) kaffe snälla?

post-16577-0-06753000-1472852002_thumb.jpg

post-16577-0-85799900-1472852003_thumb.jpg

post-16577-0-89771100-1472852005_thumb.jpg

Som sagt, ett jäkla sågande, skruvande, spikande, limmande uff och bläääää vad segt det var...

Efter vad som kändes som sju svåra år var alla ramar färdiga... Nu skulle de "bara upp i taket också", crap! Hur då?

post-16577-0-43738400-1472852007_thumb.jpg

Ringde en kompis som är en fena på allt som har med pluggar att göra: "Gipsmolly är det enda som funkar i ditt tak! Köp ett expander verktyg också annars går det åt helvete!" OK, åka till bygghandeln IGEN och köpa plugg och verktyg. Verktyget gör så att pluggarna expanderar max bakom gipset INNAN man skruvar i skruven, det funkar sjukt bra och underlättade det hela löjligt mycket. Dock var det ju stört svårt att få upp ramarna själv så jag ringde in farsgubben som efter att ha blivit lovad både middag och fika nappade på att få (igen...) knäcka nacken och klättra på vingliga stegar i mitt ehhhhh härliga idiot projekt till bygge....

Här sitter första ramen uppe...

post-16577-0-55630700-1472852008_thumb.jpg

Och här sitter alla uppe! De ska fyllas med 20 cm isolering och sedan skruvar jag fast Svanå Golden Horn diffusorer under. Ett tunt tyg kommer sen att dölja träkonstruktionen och isoleringen, (morsan snälla, kan du sy lite åt pojken din? Snälla? Du får fika, jag lovar!)

post-16577-0-68170400-1472852009_thumb.jpg

De här ramarna var det pilligaste att göra tyckte jag, fast de var riktigt kul just för att de var så annorlunda och man fick tänka till rent konstruktionsmässigt. Tex fick jag såga ut små bitar med masonit för att limma skruva på fyra ställen på varje rama för att förstärka konstruktionen. Tycker att de blev bra, fula som stryk givetvis men de kommer nog se rätt fräna ut med diffusorerna på.

Redigerat av SvenTumba
Link to comment
Dela på andra sajter

Skam den som ger sig eller No rest for the wicked som Ozzy sa en gång innan Dackefejden...

det var ju en stor satans absorbentram kvar att panga ihop så jag bet ihop och pangade ihop eländet dagen efter...

post-16577-0-65461200-1472853665_thumb.jpg

post-16577-0-85325900-1472853666_thumb.jpg

Den är 20 cm tjock, 240 bred och 120 cm hög. Använde mig av samma tänk som vid konstruktionen av de andra ramarna, den blev stark och lätt (och ful som stryk givetvis...)

Dock var den här så jävlig att få upp så inte ens en inringd farsa kunde rädda situationen utan en granne fick komma och hjälpa till också, uff och stön, till slut var den iallafall uppe!

post-16577-0-16376700-1472853668_thumb.jpg

När alla åkt hem var klockan nästan 23:00 och det var söndag och man tänkte på att man skulle upp och jobba nästa dag... Men det behövdes inte åkas till jobbet på måndag för klockan mitt i natten någongång väckte sambon mig och sa: nu är det dags! OK, vi åkte till BB och klockan 13:19 föddes vår andra dotter. Hurrrrrrraaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa!!!!!

Redigerat av SvenTumba
Link to comment
Dela på andra sajter

Med snart två veckors härlig sömnbrist och en liten tjej med magont och skrik på natten går det seeeeeeegt nu, men jag MÅSTE få studion färdig nu, är sjukt less på att pula med bygget nu så det enda vettiga var att få ihop lite mer av det som skulle göras...

Med hjälp av en släkting som var på besök så lyckades vi pula in en jäkla massa EcoSund absorbenter i ehhhhh ramen till ehhhhhh absorbenten....

Vad i hela 5465035%&/%)//65965 ANFÄKTA och anamma!!! Den sista absorbent skivan hänger ju ned som en skadeskjuten gris!!!!!!!!!!! Suck..........

post-16577-0-68913200-1472854238_thumb.jpg

Men det gick att ordna ganska lätt med lite ståltråd och en häftpistol... Innan den är helt färdig så ska det häftas på ett vitt tyg för att dölja EcoSund plattorna och det ehhh tjusiga ramverket...

post-16577-0-66361700-1472854239_thumb.jpg

Det som är kvar nu är: få upp diffusorerna i taket och få dit isolering i taket i de mycket tjusiga träramarna ni såg. Tar nog en dag eller två, så det får bli nästa helg. Och sist men inte misnt ska det upp diffusorer på studions bakvägg och antagligen några absorbenter på de bakre sidoväggarna men sen är nog hela studion färdig!

Redigerat av SvenTumba
Link to comment
Dela på andra sajter

Fick tag på en liten förstärkare med Blåtand, optisk och två analoga ingångar också och den är pytteliten och var snorbillig, happy happy joy joy.... Den kommer att stå lite undangömd tillsammans med en vinylspelare i loungen så man kan chilla med lite fina vinyler och kaffe där.

post-16577-0-76724600-1472854730_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Fantastiskt bra jobbat! Nu är du värd en kaffe till.

 

 

Snajs!

 

 

Vad härligt med en rejäl byggtråd 🙂

Mycket bra jobbat och grattis till jäntan.

667

 

 

Imponerande. Både arbetsmoralen och resultatet!

Tusen tack! Fått upp absorbering i absorbenterna nu, håller på att spraya Svanå Golden Horn diffusorerna nu. Skumt att man valt en plast som verkar gulna så lätt, alla har en riktigt vidrig nikotingul färg. Borde väl finnas plast som inte blir missfärgad? Känns lite skumt att man ska behöva köpa en jäkla massa färg för att få diffusorerna att se OK ut.

post-16577-0-35390000-1474555794_thumb.jpg

post-16577-0-33407800-1474555795_thumb.jpg

Redigerat av SvenTumba
Link to comment
Dela på andra sajter

Naaaajs!

Jag tänker på diffusorerna i taket, varför har man inte glasull bredvid diffusorerna istället för bakom dem...

Jag tänker, om man inte vill diffusera vill man dämpa.

Är det ett sätt att inte överdämpa högre frekvenser men dämpa de lägre kanske?

Själva designen för akustiken och alla beräkningar är gjorda av Cborg Christian från Akustikfixarna, han kan bättre svara på den frågan. När vi diskuterade vilken typ av ljud jag ville ha i rummet så var mitt svar "ett rum med lite smäll och brak, ett gensvar från trummorna" Har spelat in i så många stendöda överdämpade rum och vill gärna ha ett rum som lever och stökar lite.

 

 

Uppdatering!!!!!!? Det är så spännande!

Dä kommer dä kommer! Har åkt på en vidrig man cold så just nu segar det lite.

En rolig grej är att jag fick 30 cm höga och 10 cm djupa bokstäver i frigolit med studions namn på som jag kommer montera på ena väggen, blir en kul detalj. Kanske kommer diffusera lite också hahaha! 🙂

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Idag skruvades de tre sista diffusorerna upp, äntligen en sak mindre att göra. 🙂

post-16577-0-14546400-1476046679_thumb.jpg

Sen var det dags att packa upp bokstäverna som skulle limmas upp på väggen i studion.

post-16577-0-92913900-1476046675_thumb.jpg

Och sedan limma upp möget på väggen... 🙂

post-16577-0-95967100-1476046676_thumb.jpg

Ska försöka hinna med att beställa diffusorer imorgon till bakväggen så jag kan göra den färdig nästa helg.

Tills dess, simma lugnt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Du ska inte spreja eller måla sidorna vita på diffusorerna?

All sidor kommer täckas med tunt tyg dels för att förhindra att fibrer från isoleringen flyger omkring och dels för att det ska se snyggare ut. 🙂

Igår fick jag diffusorerna till bakväggen, beställde i måndags, fick hemleverans dagen efter: heja www.emusic.se! Köpte en i Sverige designad diffusor som heter Resonator "Stockholm optiffuser", blir fint att fixa bakväggen i dagarna.

De ser ut så här:

post-16577-0-25088000-1476256837_thumb.jpg

post-16577-0-90534400-1476256833_thumb.jpg

Redigerat av SvenTumba
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...