Jump to content
Annons

Byggdagbok: Studio i sutteränggarage


SvenTumba

Recommended Posts

Här är taket isolerat och man ser yttervägg som förstärkts med utegips... sedan plastades taket väldigt noga och alla överlappningar var väl tilltagna samt tejpades med en tejp straight out of hell. Den var infernaliskt kladdig och jag både garvade och bölade när den fastnade på de mest omöjliga ställen...

post-16577-0-77593600-1442303867_thumb.jpg

Nästa steg var att bygga studions inre väggar. det är en luftspalt mellan inre/yttre vägg. Reglarna läggs i metallskenor som dels gör att det är lättare att få väggen rak och dels tar de bort kontakt mellan betong/trä för väggens reglar. Dessa metallskenor är akustik skenor, dvs de har limmat ett liggunderlags liknande material under skenorna. Jag har inuti skenorna fyllt på med gummi mattor som är ca 7 mm tjocka så väggarna ska bli ganska bra frikopplade från betongen. Då jag inte kommer bygga nya takstolar till det inre rummet så har jag fäst ytterväggen i det yttre skalet så lite jag kunnat men ändå försökt få det så stabilt det går. Väggen har två fästpunkter och vid dessa har jag också lagt i gummiremsor under fästpunkterna. När jag gjorde A/B test med och utan gummi (fäste utan och slog med hammare på innerväggens reglar och kollade vibrationer i yttervägg, sedan samma sak fast med gummi) så var skillnaden helt enorm. Så tips är, om du ska bygga och inte kan/vill frikoppla helt så använd gummi överallt, det funkar!

post-16577-0-33771100-1442303882_thumb.jpg

Här har det isolerats mer (och innan dess har ju regelverket gjorts och även här är det gummi i metallskenorna på golvet samt gummi på de få fästpunkter jag valde att ha)

post-16577-0-74237200-1442303895_thumb.jpg

Här är en av ytterväggarna och där finns en dörr och trappa upp mot huset (typ källartrappa) Jag valde att börja med att bygga igen dörren och fönster i ytterväggen och likadant i det inre skalet. Dock så vet jag att jag kanske ändrar mig i framtiden eller säljer huset någon gång och inte alla gillar ett konstigt rum utan fönster och en källaringång med en dörr som leder in i en isolerad vägg istället för in i ett rum. Därför har jag runt fönster samt dörr byggt upp ett regelverk så att det är mycket lätt att öppna upp dörr/fönster den dag man känner för det.

Ytterligare ett tips alltså: om du bygger, tänk på att det är bra om du kan "trolla fram rummet" igen så att en vanlig icke studio galen människa som kanske vill köpa/ta över ditt hus/lokal säger

"åh vilket fint rum!" istället för "åh fy fan, ett tortyr-rum utan fönster..." 🙂

post-16577-0-60539900-1442303908_thumb.jpg

Redigerat av SvenTumba
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Här är fler bilder på det inre skalets vägg konstruktion... Man blir lätt upprörd när man inser vilken jäkla tid det tar att bygga ett sånt här rum, precis allt görs ju två gånger MINST! Allt material ska köpas två gånger, två ljudklassade dörrar, två väggar överallt, och gipset blir ju köpt inte en gång utan minst tre-fyra gånger på grund av all dubbla lager med gips... Skjut mig att det är MYCKET dyrare än vad man vill tänka på och tid för att bygga springer iväg väldigt, väldigt snabbt!

Sedan ska allt ska vara frikopplat så långt det går, alla material är special (och mycket dyrare) och allt är minst dubbelt så tungt/stort som vanligt byggmaterial... Har till exempel använt de stoooooooooora gipsskivorna vid gipsning för att undvika springor, även i taket. Kommer berätta om den gipsningen lite senare, den var inte kul kan jag tala om haha! VM i nackspärr och krampande muskler var det...

post-16577-0-42124700-1442305592_thumb.jpg

Här ser man luftspalten mellan inre/yttre vägg också...

post-16577-0-99568900-1442305605_thumb.jpg

Redigerat av SvenTumba
Link to comment
Dela på andra sajter

En grej jag märkt, är forumet helt stendött nu eller? Blir kul att se om några kommer följa resten av mitt lilla bygge och se vad de som nu eventuellt läser tycker. Alltid kul att få feedback så var inte blyga, ös på med ris och ehhhh ris? Det är ju trots allt rejält ljudisolerat så fram med handbojor och piskor gott folk så kör vi! 😉

Redigerat av SvenTumba
Link to comment
Dela på andra sajter

Där studion nu ligger fanns det förut ett avlopp, det pluggades och bommades igen med betong, men först fick jag bila upp allt! Uff det var jobbigt det, fast ganska tufft att prova. Har aldrig bilat förut och där stod man helt plötsligt med en enorm Hilti maskin och brummade loss. Drack öl gjorde jag också, kändes lite rock´n´roll iallafall haha! Just det, ett till tips: om du bygger kommer du behöva BRA maskiner, det är jäkligt dyrt! Så: åk till Cramo, Ramirent eller något annat ställe och HYR! Det är faktiskt inte alls dyrt. 🙂 Jag har hyrt gipsliftar, bilningsmaskin, spikpistoler, trycklufts aggregat, you name and they have it och ganska billigt också. Jag hyrde alltid ganska sent på fredag och lyckades (oftast) få låna till måndag morgon för samma pris som för ett dygn. 🙂

Pölen man ser här är flytspackel som jag slängde på och rakade av med en skarp bräda. Golvet lutade rejält i det här hörnet pga av fallet mot det gamla avloppet. det är mycket lättare att fixa det med flytspackel än att senare justera golvets reglar, det finns en stor risk att det inte blir stabilt om man ska försöka fixa golvreglarna så jag försökte få betonggolvet så rakt som möjligt och flytspackel var lätt, gick snabbt och det blev bra resultat...

post-16577-0-87092600-1442308408_thumb.jpg

Redigerat av SvenTumba
Link to comment
Dela på andra sajter

När betonggolvet var plant, taket isolerat och inre väggar byggda samt isolerade så var det nästan dags att gipsa väggarna. Men först, efter tips från Wellness Music Björn (tack Björn, du är bäst!) så byggde jag ljuddämpare att montera in i väggens regelverk. Det är lättare att bygga en separat låda och hänga på innervägg, men som jag tidigare sa så vill jag att rummet ska kunna se ut som ett helt vanligt rum vid eventuell försäljning så jag valde att strula till det och bygga in i väggen istället.

När man pratar om tid... Jag trodde att det skulle ta fem timmar att bygga ljuddämparna... fel, fel, fel... Det tog hela helgen... Varför? Ja bland annat för om man aldrig byggt något liknande så måste man först klura ut hur man ska göra sen tar det tid att såga, skruva, limma, täta, torktider, gipsa, limma, gipsa skruva... Allt tar tid! Plus att när man bygger något första gången så gör man ofta fel både en och två gånger innan det blir bra...

Jag byggde två lådor av brädor jag hade liggandes, de limmades och skruvades ihop. sedan tätade jag lådorna inuti med akustikfog (antimögel behandlad då det kommer fara omkring fuktig luft i ljudfällorna). Efter det limmade jag och skruvade fast två lager ute gips (så nu är vi uppe i trävägg. gips,lim,gips...). alla gipslager kletades också ihop med akustikfog haha... Sist så skar jag ut 4 centimeters Ecosund ljudabsorbenter från svenska Akustikmiljö och limmade in. Dessa ljudabsorbenter släpper inga farliga fibrer som man skulle kunna andas in. Tänkte på att all in/utluft kommer gå genom dessa lådor och jag vill inte sitta och andas gullfiber i studion...

post-16577-0-25311900-1442309560_thumb.jpg

Här sitter en av de färdiga lådorna i yttervägg... Det finns ett hål nere som går ut mellan inner/ytterväggs luftspalt. Rummets ut-luft kommer först passera ett hål i övre kant. Alltså luft in i fällan högt upp (detta hål ser man inte ännu för det kommer göras i gipset när vägen senare gipsas), sedan 2.4 meter ljudfälla, luft ut på andra sidan och längst ned. Fällorna vägde nog 30 kilo styck om inte mer...

post-16577-0-79217400-1442309589_thumb.jpg

Kom på en till grej. Runt hålet längst ned, det ut mot luftspalten, har jag häftat fast ett tjockt insektsnät i metall, kom på att dessa fällor annars skulle kunna vara ett toppen-fint-mysigt-hotell för spindlar-möss-råttor och annat elände... Kom på det i sista stund, puhhhhhh! Lagom kul med en rådis i studion som käkar upp kablar och bajar överallt eller kryper in i fällan och dör urkkkkkkkkkk!!!! 🙂

Redigerat av SvenTumba
Link to comment
Dela på andra sajter

Mot ytterväggen (inluft) använde jag en mjuk dukstos för att inte få onödig resonans mellan studion och ljudfällan. Provade en gång med ett vanligt plåtrör och en gång med den mjuka dukstosen... Oj, skillnaden var faktiskt enorm... Vad lär man sig då? Jo, de däringa studiobyggar folket som kan sin sak och tjatar om rum i rum/ingen kontakt någonstans/ljudfällor överallt/tremiljarder gipslager med kletigt lim mellan lagren de HAR rätt och gör det av en anledning: de vet vad som funkar!

Jag har ju gjort lite avkall på det, det FINNS ju en del fästpunkter och jag har tex INTE byggt nya takstolar till det inre rummet utan gjort en sorts semiflytande innertaks historia. Men i mitt fall kommer det räcka mer än väl, ehhhh får vi hoppas! haha!!! 🙂 En stor skillnad är att jag HAR en separat byggnad och behöver inte tänka på att inte störa någon annan i SAMMA byggnad som man ofta måste göra. Tex finns ofta annan verksamhet i samma hus, skola/dagis/kontor/människor som bor där etc etc... Det problemet har jag inte... Om man har det kan man inte slarva någonstans, då KOMMER man få klagomål, tyvärr... Urk,,,, hoppas inga grannar klagar när det är färdigt... Å andra sidan kommer jag inte höra någon som bankar på dörren för mina trummor kommer dränka deras knackningar på dörren haha! 😉

post-16577-0-48320600-1442310468_thumb.jpg

Så här ser det ut när klabbet var monterat för inluften...

post-16577-0-59429300-1442310501_thumb.jpg

post-16577-0-61412800-1442310583_thumb.jpg

Fällornas kanter kläddes in med en tunn gummilist så att de tätar bra mot plasten/gipsen...

Sedan plastades väggarna innan det var dags för att gipsa...

post-16577-0-99082400-1442311601_thumb.jpg

När det här var färdigt så kom det äntligen in lite fräsch uteluft i rummet! Otroligt skönt och hela klimatet blev bara med självdrag tusen gånger bättre! Jag kommer givetvis behöva ha mekanisk luft men det kopplas ihop senare i berättelsen haha...

Hål för inluft sett från yttervägg...

post-16577-0-76058700-1442311053_thumb.jpg

Inser att jag knappt inte har nämnt att under tiden det som ni än så länge sett så har även garage/gästrum samt ett komplett badrum byggts. Även elen har 100% dragits om och det har också tagit en jäkla tid att riva ur all gammal el... Allt tar tid, för mycket tid och även om jag haft hjälp att dra den nya elen av en elektriker så har jag förberett allt, rensat vind från isolering, tagit bort alla gamla elslangar, det gamla proppskåpet och elcentralen. Så fort det ska klaffa mellan mig-snickare-elektriker-ventilationstekniker-mattläggare (för badrummet) och familje/jobb livet så blir det sjukt jobbigt att ro båten i hamn.

Man vill faktiskt nästan gråta av glädje när man inser att snart är byggandet slut och man kan börja spela in plattor igen och göra musik, fast denna gång 5 sekunder från hemmet istället för att sätta sig på cykel eller ta bilen till gamla studion! Dra åt pipsvängen vad jag längtar tills det här är färdigt haha!

Redigerat av SvenTumba
Link to comment
Dela på andra sajter

OK, då var ljudfällorna (och två hela helger senare) färdiga och monterade...

Väggarna var plastade och helvetet med att gipsa satte igång. Jag började med de kortsidorna som var hyfsat lätta och bara 2.40 höga... stora gipsskivor gör att det är jobbigare och svårare att få till men jag slipper många skarvar som man annars hade haft... Det svåra var ju det stora långsidorna med nästan 3.5 meter i takhöjd var det inte lätt. Det här gjorde jag tillsammans med en snickare. Hade inte grejat det själv. Jäklar vad snickaren var snabb/duktig och jäklar vad han lärde mig saker! Helt grym skola var det! 🙂

post-16577-0-25713900-1442311759_thumb.jpg

post-16577-0-47166800-1442311772_thumb.jpg

När lager två skulle läggas så flyttade vi alla skarvar så att inga skarvar låg över varandra, samt det hemskaste av allt hemskt: dämplimmet GREEN GLUE! Vi skrek många gånger: Green Glue burn in hell!!!!! Shit vad kladdigt! På de verktyg där skiten fastnade så är det fortfarande efter två månader lika kladdigt om inte värre haha!!!! Men det verkar fungera stomljudet var helt annorlunda när jag provade att gipsa gips mot gips och knacka och sedan gips-green glue-gips och knackade så märkte man att stomljudet nästan var helt borta!

post-16577-0-23931400-1442311786_thumb.jpg

Teletubbie kräm anyone? 😉

post-16577-0-52452400-1442311795_thumb.jpg

Redigerat av SvenTumba
Link to comment
Dela på andra sajter

Här har jag börjat gipsa taket, åkte och hyrde en skivlift från Cramo, kostar ca 90 kronor per dag. Det är ett måste, hur skulle man klara sig annars? 3.50 meter i takhöjd tror jag det blev till slut....

post-16577-0-18774500-1442313009_thumb.jpg

Även taket gipsades två gånger med det klibbiga eländer Green Glue mellan lagren... och skarvarna försköts... alla glipor tok-tätades med akustikfog. Åh, ett nytt tips: först körde jag med Sikakryl från Beijerbygg det kostar 39 kronor tuben tror jag. Sedan när jag var på Jula så hittade jag något Holländsk fog som kostade 29 kronor per tub. Så vips så sparade man flera hundralappar på nolltid! Kolla Jula om du ska bygga, akustikfog går åt i MÄNGDER. Man kan också köpa i lösvikt men då måste man köpa en speciell sprutpistol till det så räkna på vilket som blir billigast är tipset...

Att taket lutar gjorde det hela bra mycket jobbigare, att sedan inga vinklar stämmer 100% gjorde det ännu mycket pilligare... När man bygger i normala fall smackar man ju bara ihop gipset, eventuella springor/glipor/misstag får målaren ta när han/hon spacklar skiten ut tak/vägg. Det funkar ju inte när det ska ljudisoleras utan man få mäta/peta/mäta/peta/testa och göra det tills varje jäkla gipsbit sitter där den ska. Det tar faktiskt sjukt lång tid...

Innan gips...

post-16577-0-69127800-1442313460_thumb.jpg

Nästan färdigt...

post-16577-0-04717800-1442313516_thumb.jpg

Färdigt!!!! Jippie! Upp med skumpan, på med musiken! Här jäklar anamma skall det festas och firas!!!! Jiiiiiihaaaaa!!!! Nej, crap, vänta här? Det var visst bara första lagret? Arghhhhhhhhh!!! Ok, påt igen och denna gång med Green Glue och glöm inte flytta på skarvarna, damn...

post-16577-0-96473900-1442313642_thumb.jpg

Redigerat av SvenTumba
Link to comment
Dela på andra sajter

Helt plötsligt kom mattläggaren och flytspacklade badrummet och limmade matta, nu kan man både gå på dass och duscha... Eller bara sitta och mysa medans sångaren står och sliter i studion bredvid... haha! Just ja, rörmokaren skulle ju dit och installera alla rör, så det tog ytterligare två veckor innan det var färdigt. Kvar att göra på dass är att fixa med en fönstersmyg och dreva/sätta lister på dörkarm...

post-16577-0-87002500-1442313808_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj, sen blev det sommar och tiden bara gick... Inte mycket hände i studion på ett tag... en massa små pyssel... Överallt så satt det gamla ventilations öppningar i panelen utomhus. När det börjar regna så är det inte så bra att det är öppet där och isolering på baksidan... Så jag fick skaffa plywood och malla storleken i papp och sedan skära ut så det satt tajt, skruva in, limma också och foga med utomhus fog, måla och sedan sätta dit nya fasadbrädor över plywooden. Nu är allt tätt och fint inför höstens rusk och urkkk vågar vi ens tänka påsaken? Den satans blöta kalla vintern som snart kommer....

Här är en bit plywood utsågad och ska sedan skruvas dit med en bit trä bakom fasad/under brädan... (bakom plywooden finns det nu isolering och i hålet satt det förut ett fasad ventilations galler jag vill alltså undvika att få in fukt där samt förbättra ljudisolering genom att smäcka dit plywood/fasadbräda...)

post-16577-0-40613500-1442314432_thumb.jpg

Färdigt... Det här fick jag göra på tio ställen... Sedan skulle vinden städas och allt skulle förberedas för att ventilations teknikern skulle komma och koppla ihop ventilationen...

post-16577-0-98242000-1442314547_thumb.jpg

Redigerat av SvenTumba
Link to comment
Dela på andra sajter

Ventilations killen kom, jag var helt knäckt av stress för om inte ventilationen funkar som jag vill så är det kris!!! Tanken är att luften kommer IN-åker ned i ljudfällan och ut i rummet, sedan UT högt upp på andra sidan rummet och ut i luftspalten. Golvet kommer vara uppreglat på Auralex U-boats gummiklossar och golvet isoleras med Nivell isolering så att det överallt finns en luftspalt. Golvet luftas också mekaniskt genom öppningar mellan inre skalets väggar. Sedan sugs luften ut upp på vinden med en kanalfläkt (TD Silence, tack Björn för tips! Igen, du är faktiskt en hjälte! Tack!)

När vi drog igång allt var det som att stå i fläkten de använder på Melodifestivalen! Carola skulle lipa av glädje, vilket jävla drag!! Jag lipade också och skrek åt ventilations killen: "Jaaaaaaaaaaaaaa det funkar!!!!!!!!!!! Det funkar!!!!!!!!!!" Hans svar? "Ja, du, alltså, luft är ju inte särskilt tungt att flytta vet du... Klart att det funkar..." Haha klockrent och ett magsår mindre...

Jag måste skaffa en varvregulator bara så att man kan regulera draget i fläkten nu är det för mycket, men det är bra att ha drag när man spelar in hela band eller repar i studion med 8 pers i samma rum...

Fläkten på vinden... Samma fläkt ventilerar garaget, gästdelen, badrummet och studion...

post-16577-0-58613900-1442315321_thumb.jpg

Redigerat av SvenTumba
Link to comment
Dela på andra sajter

Så här ser de små hålen ut i innervägg så att luft kan flöda under golvet och ut på andra sidan och sedan ut genom kanalfläkten på vinden och sedan ut genom en kåpa på taket... Även här har jag bankat dit insektsnät i tjock metall, inga jäkla möss eller andra gnagare/tomtar/troll under golvet tack...

post-16577-0-08539100-1442315769_thumb.jpg

Man ser också 45x45 regeln jag använder till golvet... Auralex U-Boats har tyvärr ett inre mått på 38 mm (standard storlek på konstruktionsregel i USA...) Fram med stämjärn och hacka ut 100 stycken hål, tog sjukt lång tid... Men.... som tur var så fick jag min far att göra det. haha! Oj vad han hackade och hackade... Vi provade med sticksåg men det blev inte så bra och vi ville inte paja bärigheten i reglarna mer än nödvändigt därav småpillet med stämjärn...

Link to comment
Dela på andra sajter

När Auralex ubåtarna satt där de skulle så var det dags att isolera golvet med Nivell isoleringen (de är helt vanlig 45 mm isolering men den är mycket styvare så den hänger inte ned och pajar luftspalten under golvet. Man sätter fast den med en speciell sorts hållare. Funkar kalas, men de asen tar ju bra mycket betalt för det givetvis, arghhhhhhh!!!!!!!!

post-16577-0-05547100-1442316157_thumb.jpg

Sen beställde jag CemInWood, det är golvspånskivor men istället för lim så använder man cement som bindemedel. Det gör att skivorna väger bly, bokstavligen! De är så satans tunga att mitt för några år sedan opererade ljumskbråck gjorde ont av all vikt. Gör INTE som jag och släpa CemIWood själv. Ta hjälp av några!

Om du ska bygga med det här materialet från helvetet så beställ också skivorna MINST en MÅNAD innan du ska lägga golvet. efter semestern så knatade jag in på bygghandeln, de ringde den svenska distributören Swisspearl (fd Promonord) och de sa givetvis så käckt så käckt: det är slut i lager i hela Sverige... sedan tog det över en månad att få hem skivorna... De ska också stå och lufta i EN VECKA innan man lägger skivorna. Urkkk och kräks och där stannade bygget IGEN.... Tick tack tick tack... Skjut mig... Vill bli färdig NUUUUUUUUUUUU!

CemInWood är också sjukt dyrt. Jag börjar därför med att lägga ett lager (om man ska vara noga ska det vara två dämplimmade lager) Men jag tycker jag borde klara mig på ett lager och sedan ett lager dämplimmat golvgips på det för att hålla ned kostnaden.

post-16577-0-65565000-1442316607_thumb.jpg

Här ser man en större del av golvytan...

post-16577-0-30040900-1442316660_thumb.jpg

post-16577-0-05393500-1442316189_thumb.jpg

Redigerat av SvenTumba
Link to comment
Dela på andra sajter

När golvet skulle läggas så insåg jag att en hög med rör som givetvis finns mitt i golvet låg för högt... Men va i själva /&)&/Eydh%¤¤¤%!!!!! Vad göra? Jo ringa rörmokaren och jätte snällt fråga "Kan du tänka dig och komma hit och kapa rören ännu en gång och fälla ned dom närmare betonggolvet, behöva bara komma ned ca 2,5 centimeter! Snäääälla!!!!?" Dessa rör stod nämligen rakt upp förut, mot en vägg och var inbyggda i en låda av trä... Inget man tänkte på förut, men i och med bygget så gjorde jag ju om planlösningen lite och vips, tadaaaaaa, så stod de här förbannade jäkla rören upp 50 centimeter rakt upp ur betongplattan precis VID DÖRREN in till studion... Röris kom och kapade ned rören så långt det gick och gjorde ett grymt jobb att få rören att näääästan slicka golvet.... Nu visade det sig alltså att rören ändå låg för högt upp... Jag kan ju inte ha en tunn inspektionslucka i golvet och förlora 40x30 centimeter ljudisolering...

Ok, vad sa då rörmokaren då till slut?

"-Men, alltså, du kan ju bara sala på golvreglarna med 2,5 centimeter så kommer ju CeminWooden upp ovanför rören!"

"-Oj, hoppsan, ja just det, tänkte inte på det... Glöm att jag ringde... Hejdå!"

Sagt och gjort, åkte och köpte material för att sala på och det fungerade toppen!!! En bonus är att luftspalten under golvet blev rejälare och det känns tryggare...

Now you see it...

post-16577-0-86285100-1442317324_thumb.jpg

Now you don´t...

post-16577-0-89341400-1442317379_thumb.jpg

När sedan parkettgolvet i ek ska läggas så kommer jag limma fast bitarna på inspektionsluckan och sätta dit en list i metall runt luckan. Kommer bli toppen! Lyckan var faktiskt stor när jag insåg att det fungerade och de satans rören försvann i golvet! Tack röris, du är också en hjälte! 🙂

Redigerat av SvenTumba
Link to comment
Dela på andra sajter

Tada! Golvet (nåja CemInWood lagret iallafall) är färdigt... Nu fattas det (eventuellt ett lager golvgips) och iallafall ekparketten....

post-16577-0-51948300-1442318607_thumb.jpg

Förutom parketten så återstår:

Spackla och måla hela rummet...

Ta hit någon (ska snacka med Wellness Music Björn och se om han vill...) som mäter rummet INNAN det åtgärdas akustiskt. Gjorde det misstaget i förra studion: byggde absorbenter utav bara den och satte upp allt i både kontrollrum och liverum och lipade illa illa illa när jag på en gång hörde att det lät skit... Mycket jobb och pengar för ingenting... Så denna gång: mäta först sedan åtgärda! Men jag kommer ta hjälp av någon som KAN det här med att läsa mätningar...

Som tur är har jag ganska mycket material liggandes tex ett gäng Svanå Golden Horn diffusorer, säkert 30 kvm Ecosund takplattor samt triple och single absorbenter från Akustikmiljö, en hög med Offecct Scrunch absorbenter och två Svanå V6 helmholzare...

Med lite tur så räcker det jag har annars blir det för dyrt och det blir aldrig färdigt. Så här kommer nästa tips: Leta efter diffusorer/absorbenter på beggat HIFI sajter. Stereo nördarna samlar på sig enorma mängder akustik material och de håller på och velar fram och tillbaka fram och tillbaka. Med andra ord: de säljer ofta svindyra grejer som i princip är helt nya för struntsummor för de blir ALDRIG nöjda! Så Googla Googla Googla HELA tiden så KOMMER du hitta jättefina grejer till BRA priser. Det fina är att när du eventuellt vill sälja dina akustik prylar du köpt beggat så ligger värdet i princip stilla. Köp för 4000 kronor, sälj för samma. No harm done, bra va? Plus att det är vettigt att inte slösa på jordens resurser mer än nödvändigt tycker jag... 🙂

Vidare ska det innan det är färdigt:

Monteras ljudklassade dörrar (köpta beggade på kompanjonen.se kalas bra ställe för studiobyggar nördar! 🙂 )

Dra utanpåliggande el och sätta lister/foder:

sen äntligen flytta in och lägga det här bygget bakom mig! 🙂

Redigerat av SvenTumba
Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

När betonggolvet var plant, taket isolerat och inre väggar byggda samt isolerade så var det nästan dags att gipsa väggarna. Men först, efter tips från Wellness Music Björn (tack Björn, du är bäst!) så byggde jag ljuddämpare att montera in i väggens regelverk. Det är lättare att bygga en separat låda och hänga på innervägg, men som jag tidigare sa så vill jag att rummet ska kunna se ut som ett helt vanligt rum vid eventuell försäljning så jag valde att strula till det och bygga in i väggen istället.

När man pratar om tid... Jag trodde att det skulle ta fem timmar att bygga ljuddämparna... fel, fel, fel... Det tog hela helgen... Varför? Ja bland annat för om man aldrig byggt något liknande så måste man först klura ut hur man ska göra sen tar det tid att såga, skruva, limma, täta, torktider, gipsa, limma, gipsa skruva... Allt tar tid! Plus att när man bygger något första gången så gör man ofta fel både en och två gånger innan det blir bra...

Jag byggde två lådor av brädor jag hade liggandes, de limmades och skruvades ihop. sedan tätade jag lådorna inuti med akustikfog (antimögel behandlad då det kommer fara omkring fuktig luft i ljudfällorna). Efter det limmade jag och skruvade fast två lager ute gips (så nu är vi uppe i trävägg. gips,lim,gips...). alla gipslager kletades också ihop med akustikfog haha... Sist så skar jag ut 4 centimeters Ecosund ljudabsorbenter från svenska Akustikmiljö och limmade in. Dessa ljudabsorbenter släpper inga farliga fibrer som man skulle kunna andas in. Tänkte på att all in/utluft kommer gå genom dessa lådor och jag vill inte sitta och andas gullfiber i studion...

post-16577-0-25311900-1442309560_thumb.jpg

Här sitter en av de färdiga lådorna i yttervägg... Det finns ett hål nere som går ut mellan inner/ytterväggs luftspalt. Rummets ut-luft kommer först passera ett hål i övre kant. Alltså luft in i fällan högt upp (detta hål ser man inte ännu för det kommer göras i gipset när vägen senare gipsas), sedan 2.4 meter ljudfälla, luft ut på andra sidan och längst ned. Fällorna vägde nog 30 kilo styck om inte mer...

post-16577-0-79217400-1442309589_thumb.jpg

Kom på en till grej. Runt hålet längst ned, det ut mot luftspalten, har jag häftat fast ett tjockt insektsnät i metall, kom på att dessa fällor annars skulle kunna vara ett toppen-fint-mysigt-hotell för spindlar-möss-råttor och annat elände... Kom på det i sista stund, puhhhhhh! Lagom kul med en rådis i studion som käkar upp kablar och bajar överallt eller kryper in i fällan och dör urkkkkkkkkkk!!!! 🙂

Jag fattar nog inte riktigt konstruktionen på dina fällor. Har du någon ritning?
Link to comment
Dela på andra sajter

Pme, här är skissen jag utgått ifrån, fick den från Björn. 🙂 På skissen så ligger ljudfällan, min är likadan fast den står upprätt inuti regelverket och sedan väggens dubbla gipslager "lock" till dämparen. Ljudfällan är lika tjock som väggens regelverk, i det här fallet 12 centimeter...

post-16577-0-05259300-1442341547_thumb.jpg

Redigerat av SvenTumba
Link to comment
Dela på andra sajter

pHISTERmILL (oregistrerad)

Intressant tråd. Står själv kommande åren att troligen flytta den egna studion till ett suterrängutrymme. Större i yta men lägre i tak. Finns en hel del att kolla in här.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Pme, här är skissen jag utgått ifrån, fick den från Björn. 🙂 På skissen så ligger ljudfällan, min är likadan fast den står upprätt inuti regelverket och sedan väggens dubbla gipslager "lock" till dämparen. Ljudfällan är lika tjock som väggens regelverk, i det här fallet 12 centimeter...

post-16577-0-05259300-1442341547_thumb.jpg

Hmm. Blir det inte en Helmholtz resonator? (Fast 4-polig). Ska den inte tunenas på något sätt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm. Blir det inte en Helmholtz resonator? (Fast 4-polig). Ska den inte tunenas på något sätt?

Det kan det säker vara, bara den dämpar ljudet ut så är jag glad. Ju större/längre lådan är så dämpar den ju lägre ned rent frekvens mässigt. Den här är ju inte så stor men ganska lång (ca 2,40 meter). I och med att de är inbyggda i det befintliga regelverket kunde de bara vara lite djupare än väggens djup så är hela lådan ca 14 cm djup, 25 cm bred och 2,4 meter lång, dubbelgipsad och invändigt klädd i absorberande material. Där är väl själva "tuningen" skulle man kunna säga, de blev som de blev pga av väggens konstruktion. Bra låt titel i den hårda skolan kanske: "Tuned by the wall (of death...)" Haha! 😱

Tror att ljudfällorna är effektiva, men huga vad jobbigt om de inte fungerar bra haha... I värsta fall får jag bygga på ytterligare en dämpare på utsidan på fasaden. Dubbelgipset lär ju iofs göra sitt för de är tunga som as. Den stora bonusen är att de inte syns för de är också fula som as... 😄

Har dragit på mig jordens idiot förkylning så det blir inget byggande på några dagar... Nästa steg är att lägga parketten i studion och måla rummet, sätta in dörrar etc. Känns som att nu kommer mest skojigt små lir och inte så mycket tungt jobb. Känns bra! 🙂

Redigerat av SvenTumba
Link to comment
Dela på andra sajter

Jättefint bygge!

När vi bygger ljuddämpare i regelfacken utnyttjar vi hela fackets bredd (ibland gör vi det större beroende på luftflöde) och sätter en avstängare i mitten. På så vis får luften dubbel så lång sträcka att färdas i ljuddämparen samt att den får byta riktning en gång extra (se bild jag bifogade tidigare i tråden).

Hmm. Blir det inte en Helmholtz resonator? (Fast 4-polig). Ska den inte tunenas på något sätt?

Nej, det är ingen sluten låda.

Redigerat av wellness music
Link to comment
Dela på andra sajter

@ SvenTumba

Sjukt imponerad över din energi och att du är villig att dela med dig av blod, svett och tårar som krävs för att ge sig på byggnationen som du gjort. Tack för att du delar med dig och jag hoppas och tror att du kommer att bli väldigt nöjd när allt är klart och blev, kanske inte precis, men nästan som du önskat dig (ibland blir det till och med bättre än vad man räknat med från början) 🙂

Ser fram emot fortsatt läsning i denna tråd! 😄

@Wellness Music

Om jag någon gång ger mig på ett studiobygge hoppas jag att du finns kvar i detta forum. Alltid uppskattat med kunnig och trevlig respons, råd och tips! 🥰

Redigerat av Implasticyde
Link to comment
Dela på andra sajter

Jättefint bygge!

När vi bygger ljuddämpare i regelfacken utnyttjar vi hela fackets bredd (ibland gör vi det större beroende på luftflöde) och sätter en avstängare i mitten. På så vis får luften dubbel så lång sträcka att färdas i ljuddämparen samt att den får byta riktning en gång extra (se bild jag bifogade tidigare i tråden).

Tack Björn! Ja, det känns lite lätt IQ att jag inte bara byggde ljuddämparna bredare, hade ju inte varit svårare haha. Nu hoppas jag att de kommer fungera bra ändå...

Nu håller jag på och letar efter de sista grejerna för ventilationen, måste ha en ny takhuv då den gamla är för klen och en tyristor med femstegs transformator så jag kan reglera ventilationen.

Link to comment
Dela på andra sajter

@ SvenTumba

Sjukt imponerad över din energi och att du är villig att dela med dig av blod, svett och tårar som krävs för att ge sig på byggnationen som du gjort. Tack för att du delar med dig och jag hoppas och tror att du kommer att bli väldigt nöjd när allt är klart och blev, kanske inte precis, men nästan som du önskat dig (ibland blir det till och med bättre än vad man räknat med från början) 🙂

Ser fram emot fortsatt läsning i denna tråd! 😄

@Wellness Music

Om jag någon gång ger mig på ett studiobygge hoppas jag att du finns kvar i detta forum. Alltid uppskattat med kunnig och trevlig respons, råd och tips! 🥰

Tack, vad kul att höra!

Håller med om Björn och säger också tack och bock: jag har ju lärt mig massor av hans tips och hans byggtråd. Med tanke på att det är första gången jag bygger något sånt här så får man nog vara nöjd. Men jag hade absolut gjort många fler misstag om det inte varit för tips och kunskap jag fått här på forumet. Studion blir kanske inte perfekt, men förhoppningsvis bra. Nu vill jag bara bli färdig och sen fokusera på att ha kul med att skapa musik igen! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Tjena! Nu går det segt mot slutet. Fått en del gjort och släpar mig trögt och söligt mot mål. Attans vad träligt det är det sista, men lite framåt går det allt!

Det fanns ingen sparktröskel där dörren kommer monteras in, hittade lite spillbitar jag kunde få ihop till samma höjd, med gummi under givetvis hehe... 🙂

post-16577-0-79817900-1444251991_thumb.jpg

post-16577-0-87949300-1444252110_thumb.jpg

och till slut på med lite CemInWood på eländet...

post-16577-0-06569000-1444252160_thumb.jpg

När det var dags att städa fick jag hjälp från min lilla byggjobbare... 🙂

post-16577-0-91457400-1444252222_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Fixa släp, åka till bygghandeln och köpa golvgips. Limmade med Green Glue och svor över hur vidrigt kladdigt det är (det är hemskt att få på håriga armar! haha!) och skruvade dit skivorna. Bonusen var att jag drack lite öl samtidigt så det blev lite roligare, det tråkiga var att när jag kollade på klockan var den 03:15, japp, på natten. Uff dagen efter var inte kul men golvspånet låg på plats! Yeah, one down öhhhh en driljard saker to go....

post-16577-0-61529400-1444252332_thumb.jpg

Blir så jäkla stökigt så jäkla snabbt, urk... Går mycket tid till att städa, plocka bort verktyg...''

post-16577-0-94211700-1444252614_thumb.jpg

Så fram med dammsugaren igen, den här gången fick jag dock dammsuga själv...

post-16577-0-48347600-1444252702_thumb.jpg

Sen fick skruvarna sitta i cirka 24 timmar och när skivorna satt ordentligt fast i Green Glue så tog jag bort skruvarna. Sen fogade jag en massa skarvar med akustikfog, det gick åt mycket...

Redigerat av SvenTumba
Link to comment
Dela på andra sajter

Efter några dagars paus var det dags att ge sig på parkettgolvet i ek. Smack, på med rallyränder i blått, mycket viktigt för att få rätt känsla i baskaggarna! 😉 Nej det är bara underlags foamen...

post-16577-0-93616200-1444252971_thumb.jpg

Som vanligt trodde jag det skulle gå galet snabbt att bli färdig... Men crap vad det tar tid...

post-16577-0-54199000-1444253094_thumb.jpg

När jag äntligen fått upp farten stötte jag på The Inspektionslucka From Hell!!!! Det tog då givetvis ännu längre tid. Men jag tror det blir helt OK när jag fått dit lite tunna metall lister runt luckan. Funderar på att slänga dit ett durkslags beslag så man lätt kan lyfta upp luckan om man behöver stänga av någon del av vattnet någon gång...

Rören från helvetet...

post-16577-0-05419200-1444253307_thumb.jpg

Skruvade dit golvgips ovanpå CemInWood... Luckan är minst fem centimeter tjock i färdigt skick så det kommer nog inte läcka speciellt mycket ljud där...

post-16577-0-45464300-1444253358_thumb.jpg

Tadaaaa, färdigt minus listerna som jag måste köpa innan det blir helt färdigt...

post-16577-0-30236900-1444253513_thumb.jpg

Det roliga är att det nu börjar se ut som ett riktigt rum! Ska lägga det sista av parketten imorgon. Sen är det målning, dörrar och lister kvar plus eldragning, lite grejer med ventilation och sen smack kabooooooooooooooooom är hela klabbet färdigt!

Med lite tur så kommer Björns firma Akustikfixarna och mäter rummet i slutet av oktober och efter det blir det akustik-fixning och sen upp och in med alla grejer och sedan, äntligen: Börja lira in musik igen! Kan säga att jag längtar mer än rejält att få allt färdigt! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...