Jump to content
Annons

vad ska jag köpa för högtalare?


jakob-sundin

Recommended Posts

Hej!

Jag ska köpa ett par högtalare men jag vet inte riktigt vilka jag ska köpa. Jag lyssnar och gör alla sorters låtar, lyssnar på tex avicii, shm, chris brown, ed sheeran, kanye west, foo fighters, som sagt många olika sorters musik. Så jag vill ha ett par högtalare som har bra bas men som inte förstör ljudet om man ska lyssna på tex ed sheeran. Funderar på Logitech speaker system z523, men jag är rädd att de ska "förstöra" ljudet på andra låtar än house låtar. Har ni något förslag till ett rimligt pris?

Redigerat av jakob-sundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

alla högtalare förstör ljud, frågan är hur du vill förstöra just dina?

"Förstör" har en sådan negativ klang 🙂

Själv tycker jag att högtalare snarare i många fall kan förbättra ljudet. Så är det t ex med alla Bose-högtalare jag testat, samt Genelec-högtalarna som finns i studion där jag sitter just nu. Alla låtar vi har lyssnat på i dessa låtar bra, oavsett hur de låtit innan.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

"Förstör" har en sådan negativ klang 🙂

Själv tycker jag att högtalare snarare i många fall kan förbättra ljudet. Så är det t ex med alla Bose-högtalare jag testat, samt Genelec-högtalarna som finns i studion där jag sitter just nu. Alla låtar vi har lyssnat på i dessa låtar bra, oavsett hur de låtit innan.

Jo men ändock så länge man inet förstår att högtalare aldrig blir perfekta så är man långt längre fram i sitt producerande än när man ser högtalare som några "magiska apparater" 🙂

Men å andra sidan är dom ju lite magiska också....

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

Jo men ändock så länge man inet förstår att högtalare aldrig blir perfekta så är man långt längre fram i sitt producerande än när man ser högtalare som några "magiska apparater" 🙂

Men å andra sidan är dom ju lite magiska också....

Hur skulle en perfekt högtalare fungera rent teoretiskt?

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla in JBL RSL, finns med antingen 5 eller 8 tums bas. Kanske köpa de billiga femtummarna först o sen komplettera med en sub. Jag personligen tycker det är fullständigt totalvärdelöst att sitt och mixa när man inte hör basen. Om man så sitter i tre år med en låt vet man ändå inte vad som händer. Och ska man ha monitorer som klarar även djupbasen får man väl slanta upp 30.000 kr typ.

Sub is the shit. Sub ger dessutom fördelen att man kan lyssna på två sätt, dels med subben på, och med den av. Man ska ratta till ett sånt ljud att baskagge o basgitarr/synthbas går fram även utan subben på. Med subben på kollar man så det inte blir åt he för mkt djupbas så det bara skorrar. Många skriver att man kan lära sig det där ändå, bara man lär sig sina monitorer, det är skitsnack säger jag.

http://www.thomann.de/se/search_dir.html?sw=JBL+LSR+&gk=&bn=

Review här, mycket monitoter för väldigt lite pengar skriver de:

http://www.soundonsound.com/sos/feb14/articles/jbl-3-series.htm

På slutet föreslår de två andra småburkar:

Presonus Eris monitors and Equator's five- and eight-inch models.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inga små billiga högtalare är egentligen bra. Men har man även en billig sub till, plus ett par bra hörlurar kan man få till det väldigt bra ändå. Och man kan nog anta att de nyaste billigare uppstickarna blir lite bättre för varje år, lika som tex billiga elgitarrer blir.

De här Presonus verkar säljas som par till det priset? Lite svårt att veta om det är en eller två monitorer man får ibland.

http://www.thomann.de/se/presonus_eris_5.htm

Även de här ser ut att vara par.

http://www.thomann.de/se/search_dir.html?sw=Equator&gk=&bn=

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur skulle en perfekt högtalare fungera rent teoretiskt?

Det finns ingen perfekt högtalare. Högtalare och stereo inspelning även surround är försök att efterhärma verkligheten. Jag är inte ute efter att bråka med er, så lägg ner, jag säger bara som det är. Högtalare är inte perfekta.

Till TS. Buy nice or buy twice 🙂

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns ingen perfekt högtalare. Högtalare och stereo inspelning även surround är försök att efterhärma verkligheten. Jag är inte ute efter att bråka med er, så lägg ner, jag säger bara som det är. Högtalare är inte perfekta.

Till TS. Buy nice or buy twice 🙂

Hur låter en synt i verkligheten? Eller en lajnad bas?

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

"Förstör" har en sådan negativ klang 🙂

Själv tycker jag att högtalare snarare i många fall kan förbättra ljudet. Så är det t ex med alla Bose-högtalare jag testat, samt Genelec-högtalarna som finns i studion där jag sitter just nu. Alla låtar vi har lyssnat på i dessa låtar bra, oavsett hur de låtit innan.

Vill man ha högtalare som förbättrar ljudet i sin studio?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill man ha högtalare som förbättrar ljudet i sin studio?

Det finns nog inga generella svar som gäller för alla där, men såvitt jag förstod var TS ute efter högtalare mestadels för nöjeslyssning 🙂

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja ja, ni har rätt! Det var dumt av mig! Högtalare är linjära och har ingen distortion, och interagerar inte med rummet! Läste det nu, tack för att ni lär mig!

Till T.S Köp det som du tycker låter bra, lyssna innan köp.

Men köp inga billiga högtalare om du har musik som ett intresse, det är bara onödigt då billiga högtalare sällan låter bra.

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja ja, ni har rätt! Det var dumt av mig! Högtalare är linjära och har ingen distortion, och interagerar inte med rummet! Läste det nu, tack för att ni lär mig!

Poängen är alltså att förstör är ett opassande ord. Förstörs ljudet så blir det på något vis sämre, vilket det inte nödvändigtvis blir bara för att en högtalare är inblandad.

Trist och semanstiskt och absolut inget att göra en stor grej av.

Link to comment
Dela på andra sajter

Poängen är alltså att förstör är ett opassande ord. Förstörs ljudet så blir det på något vis sämre, vilket det inte nödvändigtvis blir bara för att en högtalare är inblandad.

Trist och semanstiskt och absolut inget att göra en stor grej av.

Semantiskt? Jag antar att du inte läst Martins rekordlånga tråd om AD/DA-omvandling 😉

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja ja, ni har rätt! Det var dumt av mig! Högtalare är linjära och har ingen distortion, och interagerar inte med rummet!

Är din hörsel linjär? Och finns det ljud som i verkligheten inte interagerar med rummet?

Men köp inga billiga högtalare om du har musik som ett intresse, det är bara onödigt då billiga högtalare sällan låter bra.

Du har ju själv upplevt det motsatta med slutsteg 😉 Vågar nog påstå att det bästa är att lyssna på en högtalare, utan att titta på prislappen, och sen fråga sig själv om en gillar det som kommer ut eller ej.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag ska köpa ett par högtalare men jag vet inte riktigt vilka jag ska köpa. Jag lyssnar och gör alla sorters låtar, lyssnar på tex avicii, shm, chris brown, ed sheeran, kanye west, foo fighters, som sagt många olika sorters musik. Så jag vill ha ett par högtalare som har bra bas men som inte förstör ljudet om man ska lyssna på tex ed sheeran. Funderar på Logitech speaker system z523, men jag är rädd att de ska "förstöra" ljudet på andra låtar än house låtar. Har ni något förslag till ett rimligt pris?

Om du bara ska ett 2.1 system till datorn så funkar väl det mesta. Basen "förstör" inte ljudet om du satsar på att EQ'a eller köpa ett kit med separat bas-kontrol. Tyvärr har de flesta 2.1-systemen baskontroll på själva subban, men det finns flera som har kontrollen uppe på satelliten eller på volymratten. Du får ju ställa in det själv.

Annars om du vill satsa på studiomonitorer så skulle jag rekommendera KRK Rokit, dom är bra att lyssna på den typen av musik du nämner. Lite mer hi-fi, men det verkar inte som att du ska sitta och mixa direkt.

Lycka till 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag antar att du inte läst Martins rekordlånga tråd om AD/DA-omvandling 😉

Ah, den tråden. Där du själv tycker "vilket som helst ljudkort idag är alldeles tillräckligt bra för professionellt bruk"?

I den här tråden vi just nu skriver i, börjar ju oredan ovan^ med det sedvanliga ifrågasättandet utan sakintresse. Martin deklarerar tydligt att högtalare aldrig kan ses som perfekta: "..så länge man inet förstår att högtalare aldrig blir perfekta..".

Du ifrågasätter han direkt, ställer han t.o.m. till svars för motsatsen till vad han just sa:

"Hur skulle en perfekt högtalare fungera rent teoretiskt?"

Man kan inte ha många andra avsikter än att jävlas med tråden, när man gör så. Fram till inlägg 7 fick TS någorlunda sakliga svar, sen spårade det ur.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

En högtalare som inte förstör ljudet skulle i teorin inte höras eftersom ljudvågor faktiskt också är distortioner i luftens tryck. Jag fick intrycket av att T.S missförstått hur högtalare skapar ljud och att en bra högtalare inte "förstör" ljudet utan snarare framhäver det exakt så som det är inspelat. Så kallad högupplöst och odistortionsfyllt ljud.

Vad jag menar är e.g att oavsett vilka högtalare du köper så kommer dessa att "förstöra" ljudet, annars skulle ljudet inte komma fram till dina öron.

Ett par stora högtalare kan låta mycket bra i basen tack vare att det inte blir någon fördröjning i när basens ljudvågor träffar dina öron i förhållande till diskanten/mellan. Det blir ett mer sammanhållet intryck och det är därför man bygger in stora passiva grunkor i väggar på stora studios.

Så alltså, i regel ju större högtalare är desto mindre komprimerad, och förvrängd (förstörd) bas får du ut ur högtalaren.

Diskant kan låta bra ut mindre högtalare och mellanregister om mellanregistret inte går ned i basens tonala register då du får en distortion i mellanregistret då konen också vibrerar i takt med basens toner.

En bra högtalare förstör inte mellanregistret för att basen ska höras och vice versa. Men då kräver de ett bra rum, och en större låda på köpet!

http://www.thomann.de/se/jbl_lsr_305.htm <- denna har jag hört mycket bra om och ser designmässigt korrekt gjord ut!

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...