Jump to content
Annons

Några frågor om mina nya studiomonitorer (Yamaha HS5)


DIY

Recommended Posts

Hej!

Jag köpte alldeles nyligen ett par studiomonitorer och har några funderingar som jag hoppas att ni kan hjälpa mig med. Högtalarna är ett par Yamaha HS5 (se baksidan här: http://www.bswusa.co...am_hs5_back.jpg) eftersom försäljaren tyckte att det var ett utmärkt val utifrån mina behov och min plånbok. Själv kan jag inte särskilt mkt om de här sakerna, men tycker att de har fungerat bra hittills.

Jag använder en bärbar PC och ett externt ljudkort (M-Audio Fast Track) som är inkopplat med USB. Jag använder teleutgången på högtalarna och kopplar in dem med hjälp av RCA-portarna på baksidan av ljudkortet. Här går det f.ö. att se en bild på ljudkortets fram- och baksida (http://www.pcmusicsu...t_track_usb.jpg). Nu till mina frågor:

1) Varje gång jag stänger av datorn så smäller det i högtalarna (jag har då inte stängt av högtalarna via strömbrytaren). Vad kan det bero på? Och är det något som kan vara skadligt för högtalarna? Bör jag stänga av dem på strömbrytaren innan jag stänger av datorn för att undvika smällen?

2) När jag vill använda hörlurar brukar jag plugga in dem i hörlursuttaget på framsidan av det externa ljudkortet. Men sedan jag kopplade in högtalarna så fungerar det inte längre. Även om jag sätter i hörlurarna så fortsätter ljudet att komma från högtalarna. Har ni någon aning om vad det kan bero på?

3) Jag köpte kabeln (tele - RCA) vid ett separat tillfälle och tyckte att den försäljaren gav ett ganska osäkert intryck. Undrar därför om det det här är bästa sättet att koppla högtalarna till ljudkortet? Eller bör jag använda XLR-utgången på monitorerna istället för teleutgången?

Det bör väl tilläggas att mitt ljudkort är drygt tio år gammalt, men fortfarande funktionellt. Är dock öppen för att investera i ett nytt ljudkort om det skulle visa sig att det är nödvändigt för att utnytja monitorerna fullt ut.

Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej!

Jag köpte alldeles nyligen ett par studiomonitorer och har några funderingar som jag hoppas att ni kan hjälpa mig med. Högtalarna är ett par Yamaha HS5 (se baksidan här: http://www.bswusa.co...am_hs5_back.jpg) eftersom försäljaren tyckte att det var ett utmärkt val utifrån mina behov och min plånbok. Själv kan jag inte särskilt mkt om de här sakerna, men tycker att de har fungerat bra hittills.

Jag använder en bärbar PC och ett externt ljudkort (M-Audio Fast Track) som är inkopplat med USB. Jag använder teleutgången på högtalarna och kopplar in dem med hjälp av RCA-portarna på baksidan av ljudkortet. Här går det f.ö. att se en bild på ljudkortets fram- och baksida (http://www.pcmusicsu...t_track_usb.jpg). Nu till mina frågor:

1) Varje gång jag stänger av datorn så smäller det i högtalarna (jag har då inte stängt av högtalarna via strömbrytaren). Vad kan det bero på? Och är det något som kan vara skadligt för högtalarna? Bör jag stänga av dem på strömbrytaren innan jag stänger av datorn för att undvika smällen?

Det är helt normalt och är likadant för alla monitorer (om de inte går i ett standby-läge direkt vid uppstart). Du ska alltid starta monitorerna sist och stänga av dem först för att undvika sådant. Annars kan du skada i första hand hörseln och i andra hand diskantelementen!

2) När jag vill använda hörlurar brukar jag plugga in dem i hörlursuttaget på framsidan av det externa ljudkortet. Men sedan jag kopplade in högtalarna så fungerar det inte längre. Även om jag sätter i hörlurarna så fortsätter ljudet att komma från högtalarna. Har ni någon aning om vad det kan bero på?

Skulle misstänka att det är någon inställning i ljudkortet - eller att det helt enkelt är så det fungerar... Om det inte går att ändra i ljudkortet, så kan du använda en monitorkontroll mellan ljudkortet och monitorerna, så kan du trycka på mute-knappen där eller skruva ner volymen till monitorerna där, när du bara vill lyssna i lurar.

3) Jag köpte kabeln (tele - RCA) vid ett separat tillfälle och tyckte att den försäljaren gav ett ganska osäkert intryck. Undrar därför om det det här är bästa sättet att koppla högtalarna till ljudkortet? Eller bör jag använda XLR-utgången på monitorerna istället för teleutgången?

Det beror på...

Har du balanserade utgångar från ljudkortet, så är det bättre att köra med balanserade kablar, eftersom det inte blir samma risk för att det kommer in störningar på vägen.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Högtalarna är ett par Yamaha HS5

Får man fråga hur pass stort rummet är som du har monitorerna i? Jag är nämligen själv ute efter ett par HS7 eller HS8. Mitt rum är ca 16 kvm. Jag tror att HS8 är lite overkill och vet dessutom inte om dom får plats på mitt bord på grund av storleken.

Fråga 2: Varför säljs monitorer styckvis? (Antar att det är en rätt så vanlig fråga 🙂)

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du balanserade utgångar från ljudkortet, så är det bättre att köra med balanserade kablar, eftersom det inte blir samma risk för att det kommer in störningar på vägen.

Tusen tack för svaret! En följdfråga bara: Hur vet jag om utgångarna från ljudkortet är balanserade? Använder som sagt RCA-utgångar (bild finns här: http://www.pcmusicsupply.com/images/interfaces/usbaudio/Fast_track_USB/fast_track_usb.jpg).

Link to comment
Dela på andra sajter

Får man fråga hur pass stort rummet är som du har monitorerna i?

Det är ett väldigt litet rum (en klädkammare som tjänstgör som studio), kanske 5 m2 stort. HS5:orna känns ganska lagom i storlek i det lilla rummet.

De övriga frågorna överlåter jag till bättre vetande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Får man fråga hur pass stort rummet är som du har monitorerna i? Jag är nämligen själv ute efter ett par HS7 eller HS8. Mitt rum är ca 16 kvm. Jag tror att HS8 är lite overkill och vet dessutom inte om dom får plats på mitt bord på grund av storleken.

Fråga 2: Varför säljs monitorer styckvis? (Antar att det är en rätt så vanlig fråga 🙂)

En del monitorer säljs per styckepris, en del som ett par för det angivna priset. Lätt att lura sig på det där.

Men oftast är det en bild på två stycken om de säljs som par.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Tusen tack för svaret! En följdfråga bara: Hur vet jag om utgångarna från ljudkortet är balanserade? Använder som sagt RCA-utgångar (bild finns här: http://www.pcmusicsu...t_track_usb.jpg).

Eftersom det bara finns RCA-utgångar, så är det obalanserat. Balansering kräver nämligen trepoliga kontakter.

Kabel RCA till mono-tele är med andra ord rätt kabel att använda i detta fallet.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Fråga 2: Varför säljs monitorer styckvis? (Antar att det är en rätt så vanlig fråga 🙂)

Anledningen är att det brukar vara lite svårt att få det att gå jämnt upp om man sätter ihop surroundlyssning eller om man behöver en enda monitor för monolyssning... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...