Jump to content
Annons

För många val, för lite gjort? Del 2


Fierze

Recommended Posts

milton skrev ursprungligen=

Tänker ofta att jag gjorde bättre musik, (och framför allt MER musik),

innan jag köpte den här datorn och blev medlem i detta forum...

Några sköna låtar har jag inte spottat ur mig på tre månader.

Däremot suttit framför skärmen, pillat, lyssnat, skruvat, funderat,

ersatt en rhodes-sampling med en annan bara för att byta tillbaka,

och tillbaka igen, och igen, och in i evigheten...

Någon som känner igen sig?

För mkt skoj på nätet = mindre produktivitet?

För mycket valmöjlighet = mindre produktivitet?

Ja, nästan oavsett vad man pratar om (mat, kläder, musikprogram) så finns det ett mycket större utbud och fler val att ta ställning till idag än för några år sedan.

Jag håller nu på med en uppsats i ämnet. Ska göra fem olika intervjuer med hobby-musikskapare/producenter jag kontaktat, som alla använder datorn som

hjälpmedel i sitt skapande/producerande.

Det jag vill undersöka är hur dessa musikskapare hanterar datorstudions/Internets alla möjligheter och val (Gällande musikprogram, mjukvarusynthar, samplingar etc.) samt hur alla dessa val påverkar deras musikaliska produktivitet.

Problemet är väl att intervjufrågorna inte är formulerade än, så jag vill gärna ha synpunkter och förslag på lämpliga frågor från så många som möjligt här på forumet!

Har spånat på frågor som: "Hur inverkar tillgången till Internet på ditt musikproducerande?" men det känns lite stort, skulle behöva bryta ned det till mindre delar..

"Hur ofta installerar du ny programvara och varför?" kanske kan va nåt till exempel? well well... 😱 Behöver feedback, alla förslag är bra förslag!!

Vad skulle ni själv vilja veta om ni intervjuade en musikskapare om kreativitet/produktivitet och datorbaserad musikproduktion?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

intressant ämne att skriva om...

Jag jämför mitt tidiga musikskapande med nu och kommer fram till att jag tidigare till en början bara hade pianot o två händer, vilket jag nu efterhand tyckte underlättade mitt musikskapande i den meningen att hitta möjligheter för min egen del som pianist. Då jag senare presenterade saker som lät fett på pianot i bandet så skapades musiken kring det. Man kan också höra i tidiga liveframträdande att jag var mycket mer fokuserad på mitt pianospel än helheten innebärande att jag spelade mer avancerat för att kanske på något sätt uprätthålla att jag var duktig pianist (jag var ganska ung också).

Då datorn gjorde sitt intrång och jag började producera musik därigenom lärde jag mig framförallt att tänka på helheten. Pianot blev inte lika viktigt, utan jag började förstå de andra instrumentens betydelse mycket mer.

Jag tycker dock att mitt pianospelande har blivit lidande eftersom jag nu inte sitter och komponerar hela och avancerade pianostycken utan snarare hittar ett komp/melodi/rytm som jag senare med hjälp av datorn delegerar till olika instrument. Häri ser jag inte valmöjligheterna med intsrument som något negativt, snarare som möjligheter.

I viss mån, då det handlar om just ljudbild, mix o liknande (då man tänker sig en färdig produktion) kan det förstås bli lidande pga att det då är något slutgiltigt man ska framställa... jag har dock förstått att jag med min ringa kunskap och utrustning i just ljudtekniker rollen istället ska satsa på DEMO o inte jämföra det med proffissionella produktioner i feta studios.

Denna insikt har verkligen underlättat mitt skapande och jag satsar mer på att skapa musiken än att förädla den. Detta leder ofta också till att låtarna blir bättre och en bra låt är bra varesig det är bra kvalite eller inte.

en fråga kanske kan handla just om det:

Om komponerandet blivit lidande iom datorns intrång eftersom man kanske lägger mer tid på självaste produktionen ur ett ljudtekniker perspektiv?

Vidare rör denna fråga också användbarhetsområdet, eftersom fler tekniska produkter sätter högre krav på teknisk kunskap och inte lika stor utsträckning musikalisk kunskap i form av tex att spela ett intrument. Jag lär mig iallafall mer om teknik nu jämfört med tidigare då jag tidigare i större utsträckning istället lärde mig spela piano.

Det var vad jag kom på...

Presentera gärna ditt skrivna material här på forumet så man kan läsa det.

MVH

zeb

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaret.

Bra fråga, ska försöka få in den i intervjun.

Det svåra med intervjufrågorna är ju att man ska vara så neutral som möjligt och inte på något sätt påverka den intervjuade till att tycka på ett visst sätt...

Ska nog fråga typ "Ungefär hur lång tid arbetar du i genomsnitt med olika moment i en musikproduktion; Komposition, inspelning, mixning, mastring?"

fler synpunkter, någon? skriv vad som helst! 😳

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Som du säger så är ju frågan "Hur inverkar tillgången till Internet på ditt musikproducerande?" väldigt bred. Jag skulle försöka bryta ned begreppet internet och titta på vad det ger för möjligheter/problem.

Exempelvis:

Nedladdning av programvara, köpa/gratis

Samarbeten över internet

Communitys (som det här forumet)

Möjligheter att dela med sig av musik

Möjligheter att få kritik på sin musik

Möjligheter att kunna sprida sin musik till en större mängd människor utanför de traditionella distributionskanalerna, skivbolag, distribution etc. Det kan samtidigt finnas nya problem, piratkopiering etc.

Kändisskap, artisten kanske får en underordnad roll? Musiken kommer i första hand istället?

Sedan kan du jämföra dessa exempel med hur musikproducenten gjorde musik tidigare (om han/hon gjorde det) innan internet blev så pass utbrett som det är idag.

Några förslag iaf, hoppas du kan ha nytta av dem.

/Timegroove, Samhällsanalytiker 🙂

Redigerat av Timegroove
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...