Jump to content
Annons

Bästa lurarna till onstage lyssning? DT 770M eller annat?


Guitar Nilsson

Recommended Posts

Nån som har använt DT 770M som livelyssning? Jag spelar ofta enmansband med backtrax o står ofta på små scener med kraftiga subbasar bara nån meter bort. Plus skrikande fylltrattar.

I bra många år har jag använt HD 280 pro, men de jag haft har på sista tiden tappat botten o låter allmänt illa o vasst. Jag har antagligen missat att de legat o spelat för sig själv på helvetesvolym i studion. Lite märkligt är att de inte blivit tvärtyst, utan tappat basen o låter allmänt illa. Mina ATH M50 låter mkt bättre, men de isolerar krogvrålet alldeles för dåligt. De funkar bra till sångpålägg i studion ,men inget vidare till elgitarrpålägg om man gasar lite på rörstärkaren…

Googlar man på DT 770M får man varierande åsikter; de isolerar bra, eller bäst(?) av alla lurar, en del tycker de låter mycket bra, andra tycker ljudet är ganska kasst… DT 770 pro med velourpads ska låta skitbra, men isolera väldigt dåligt. (Eller isolera ganska bra tycker en del)

Nån som testat de här för livebruk? Eller har andra tips? Jag är ju inte trummis så jag kanske kan klara mig med lite lägre isolation. Men bättre isolation än ATH M50 måste de ha. Kanske vore det vettigaste att köpa likadana nya HD 280 pro? Både basisten och trummisen har älskat att spela in med mina HD 280 förr, men sist funkade de skitdåligt, att få kaggen att låta i dem gick inte alls…

En viktig grej med livelyssningslurar för mig är att de inte får ha hängmatteljud med lite svag mid, då blir det att sången blir alldeles för stark ut i lokalen, pinsamt när man sjunger illa ibland.

Bump! Inga åsikter?

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har bara haft hörlurskåpor på scen när jag spelat trummor.

Svårt att kommentera hur det känns att spela enmansband med hörlurar, och hur du uppfattar olika hörlurar i stökig miljö.

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Man kan nog jämföra det med att göra elgitarrpålägg i studio med ganska kraftig volym på typ min Hot Rod rörcombo på nån meters avstånd. Med ATH M-50 tränger för mycket av stärkarens direktljud igenom lurdämpningen. Det funkar om jag drar ner mastern på stärkaren, men då får jag sämre sjung i tonen.

De HD280 jag kört på i många år, men nu spelat sönder har egentligen en dålig grej, de har antagligen en dipp nånstans där jag har röstläget, så rattar jag in en bra lyssning i lurarna blir sången för stark ut i PAt. O sjunger jag fyra timmar live låter det skit ibland, synd att dema det övertydligt.

Just nu googlar jag på de här German Maestro. De är extremt starkbyggda, o ska väl tåla vad som helst, verkar isolera mkt bra oxå, även om det inte finns nån db-siffra på det. Undrar lite om även de här dippar nånstans vid 3 till 4 khz. Jag såg en sån kurva på dem nånstans… Men de kurvorna kanske lurar (!) en?

http://www.german-ma...rofessional.htm

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Sedan så är det ju frågan om hur mycket du rör på huvudet live med. Vissa lurar sitter ju bättre än andra med. Jobbigt om de trillar av när du spelar med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Inears funkar inte alls no way i mina öron. Och för dem de funkar måste det väl vara skitkrpngligt att ha som trubadur när folk kommer fram o ska snacka o önska mellan varje låt. Vilket oerhört dribblande. Riktiga lurar är grymt bra live om man vill höra allt perfekt. Jag tror dessutom inears är enormt skadligt för hörseln, hur bra o dyra de än är. Som spik mot trumhinnan.

Det blir såna här från German Maestro! Superpris från Claes rea av detta märke.

http://www.german-ma...rofessional.htm

En av många lyriska rews:

http://www.head-fi.o...al-a-hidden-gem

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Fick mina German Maestro igår

http://www.german-maestro.de/US/gmp8300dprofessional.htm

Verkar väldigt lovande, väldigt lätt att höra min egen sång i mixen utan att höja regeln så mycket. Omvänt skulle jag no tro att HD280 Pro är anings hängmatta så sången försvinner lite grann i helheten. Antagligen isolerar de här GM sämre än HD280, men det funkar nog ändå. De verkar jäkligt kraftigt byggda, sköna att ha på sig.

Som jag fattat saken så sluta Claes sälja German Maestro på grund av trög försäljning. Kan kanske delvis bero på lite omodernt utseende på lurarna? Duger fint åt mig, skönt att de inte är så enormt stora. Tremeters sladd utan spiral är oxå bra så jag kan kliva omkring lite mer live…

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...