Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Jag skulle vilja spela in från "wave"/"What you hear", dvs. jag vill inte spela in från en ingång på ljudkortet utan från vad datorn spelar upp. Hur gör jag?

Har kollat i VST Connections under inputs men ej hittat det jag söker efter där.

Annons
Posted

...Eller bara "analogloopa" det. Dvs, dra en lina från datorutgången till ingången på ditt ljudkort.

Posted

Jag kanske är trög, men.....kan du förklara lite närmre?

Jag kan ju spekulera i vad du menar.....du drar in en mik i burken, och lägger på mjukvarueffekter, och vill lira in den processade signalen(som du hör i högtalarna), inte den rena signalen?

eller.....Vad spelar du in? En mikrofon? Och du vill inte spela in det som kommer in från miken/preampen? utan det som........hmm.....vad????

Vad kör du med för interface/ljudkort? Om du nu ska spela in en utomstående källa kanske det kan påverka....

Posted

Vill du göra en nedmix av det du gjort i cubase? Exportera till en Audio mixdown kanske...

...det är en aning kryptisk fråga 🙂 utveckla den lite mer...

Posted

Nej, asså jag menar om jag har ett ljudspår på datorn som är t.ex .ogg eller en .wav-fil av annan sample rate och bitdjup än vad jag har i mitt projekt, då blir det inget ljud om jag importerar dem i cubase.

För att lösa detta i Wavelab t.ex. så kan man öppna filen med t.ex. Winamp och välja inspelningskälla i volymkontrollen till "What You Hear", så spelar man in i Wavelab det man hör från Winamp.

Testade detta med Cubase men det funkar inte då Cubase-inställningarna är överordnade volymkontrollen, och jag hittar som sagt inte "What You Hear" eller motsvarande under inputs i Cubase.

Jag har ett SB Audigy 2 ZS om ni undrar.

Posted

Ja, tanken är att jag ska spela in i Cubase det jag hör när jag trycker på Play på Winamp, svårt att förklara tydligare...

Posted

Fattar nog inte riktigt vad du är ute efter men tror jag vet.

Är det inte bara att importera filen i cubase? om filen inte är i samma format som det du har i projektet så frågar ju cubase om den ska fixa till bitraten osv.

Posted

Skaffa virtual audiocable.. med den i Windows kan du skicka audio lite överallt till flera program samtidigt... hmmm att det funkar i Winamp är kanske för att det är en windows-multimediadrivrutin som används.. direct X eller liknande som dessutom har 200kilometers latency 😉 ( på ett ungefär )

Kör du ASIO funkar det inte..vad jag vet kan ingen ASIO-drivis användas av 2 program samtidigt..

Men det är väl inte så hiskeligt krångligt att bara konvertera filerna till projektets format?

Posted

Det hade ju onekligen varit smidigast att importera och konvertera ja, tyvärr är det så att då blir det inget ljud i klippet i Cubase... förstår inte varför.

Uppdaterat: Jag är så jävla korkad! Såg inte förräns nu att ljudklippen var i mono och mina kanaler stereo, nu funkar det.

Tack för eran feedback iallafall.

Posted (edited)

När jag får problem med ljud som ogg osv brukar jag använda ett kanon program för att konvertera om ljudet. Acoustica Audio Converter Pro - den kan göra om ljudet till wav osv. Sedan är det bara att resampla wavfilen så den får det formatet som ditt program vill ha. Jag kör med Cubase 2 sx och den frågar direkt om den skall konvertera ljudet till 48 000 hz - vilket är den frekvens mitt ljudkort jobbar med.

Hoppas detta hjälper dig något.

Edit: tydligen orkade jag inte läsa allt - eftersom att jag ser att du löst problemt. Men som sagt programet jag rekomenderade är kanon!

Edited by MrDweeb