Jump to content
Annons

Studiomonitor get the best hifi


Isaclund

Recommended Posts

Hallå!

Jag har precis skaffat mig ett par Krk Rokit 5 studio monitorer som ska kopplas in. Jag vill såklart få ut maximal ljudkvalite av dem så det är därför jag vänder mig till er. För det första så tänker jag koppla dem direkt till datorn men vad ska jag välja för ut och ingångar för det bästa ljudet? Det finns Aux, Trs och Xlr utgångar på varje högtalare. Jag har hört något om balanserade och obalanserade utgångar är det något som finns här och såfall vad är skillnaden? När jag ska välja kablar/sladdar finns det bättre alternativ än andra?

Jag vet att man kan koppla monitorerna direkt till ett studio ljudkort men är det ett bättre alternativ för mig som producerar house direkt i datorn?

Hoppas att någon kan hjälpa mig med detta, uppskattar all hjälp!

Mvh Isac

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Nu vet jag inte vad det är för dator men om det är vanligt integrerat ljud så är det troligtvis inte så kul. Även om du bara ska jobba in the box så behöver du ju bra lyssning för att veta vad du håller på med.

Men visst, det funkar ändå. Du kan ju börja så och köpa en bättre converter sen om du inte har råd just nu. Men det är garanterat värt det.

Ska du koppla direkt från datorn så är det troligtvis en liten teleutgång. Så du behöver du en liten tele till två RCA. Tänk på att skaffa en sladd som går att dela på så att de når varje högtalare. I musikaffärer brukar man kunna hitta sladdar som är specialgjorda för det ändamålet.

556742.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Utgången du har från det inbyggda standardljudkortet är obalanserad, så att köra med annat än RCA är meningslöst om du inte byter ljudkort till ett som har balanserat ut.

Link to comment
Dela på andra sajter

I balanserade kablar skickas signalen i två ledare i stället för en. Detta hjälper till att minska störningar.

Men i vanlig konsumentutrustning är det i regel alltid obalanserat.

Och ja, jag skulle rekommendera att köpa ett bättre ljudkort. Det kan vara en stor skillnad i detaljrikedomen. Det integrerade ljudkortet är ju inte gjort för det ändamålet precis.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

DA i en laptop kan vara riktigt bra idag.

Jag testade min egen 4 år gamla Samsung för att få koll på hur den låter.

Klippet nedan är blandning mellan original wav och laptopens DA, ibland hörs laptopens DA ibland är det original wavfilen.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/6897056/trev_laptop_vs_wav.wav

Jag skulle kunna mixa med min laptop utan att vara rädd för att tappa något väsentligt på vägen till högtalarna.

Däremot är det för hög fördröjning med det inbyggda ljudkortet, jag gillar inte att spela keyboard med för stor fördröjning. Därför väljer jag ett ljudkort med ASIO drivrutiner och inte det inbyggda ljudkortet.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...