Jump to content
Annons

Masteringprogram som är enkelt att använda


Biffy

Recommended Posts

Hej!

Jag och en kompis har precis mixat färdigt en demo. Nu ska vi mastra och ingen utav oss har egentligen en aning om hur man gör.

Vi letar efter ett masteringprogram som är extremt simpelt att använda. Det allra bästa vore om det bara fanns några presets att välja på. Enklast möjliga alltså.

Har ni några förslag? Programmet kan vara antingen en plugin till Cubase eller ett fristående program.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Nu ska vi mastra och ingen utav oss har egentligen en aning om hur man gör.
Då tror jag inte att ni behöver ett mastringsprogram, utan att tänka igenom varför inte mixen duger som den är.

Dålig eq-balans? Något som sticker ut? Masterbussen i behov av kompressor? Loudness?

Sedan kan ni utforska mastring på masterbussen i Cubase.

...eller låta någon annan mastra låten åt er.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Biffy

Jag håller med Linus. Ska det vara enklast möjliga så titta på hur man gör en enkel master med Cubase.

Ska du mastra mycket och är beredd att lägga ner mycket tid på att bli bättre så är kanske Ozone 6 mer intressant. Det kostar också en hel del vilket tål att tänkas på. 249 dollar för standard versionen eller 999 för Advance versionen.

Lycka till med demon!

Link to comment
Dela på andra sajter

Izotope ozone är väldigt enkelt och låter faktisk bra (Kanske beror på genre). I ozone 5 finns det färdiga presets till olika genrer. Till 6an har det inte kommit presets än.

Köpte denna plugg häromdagen och ska oxå sägas att den är väldigt användbar i att mixa spår med. Jag är dock ny med att spela in och har inga andra liknande pluggar att jämföra med (förutom freeware) men ozone är otroligt användarvänligt med massa bra färdiga inställningar.

Izotopes grejjer känns väldigt kreativt.

Vet inte om man kan köpa beg. licenser hos Izotope men gör det det så kanske du kan hitta 5:an billigt?!?!

Jag tvekade endel med på priset men känns som jag kommer ha mycket nytta av det.

Redigerat av rundgång
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej och tack för era svar!

Om jag ska vara ärlig så tycker vi att mixen låter bra och kraftfullt som den är. Egentligen vill vi mastra för att det ska gå riktigt till så att säga. Vi har lagt många timmar på mixen och det vore liksom lite tråkigt att slarva med en sådan sak.

Kan man strunta i en mastering eller måste det ske?

Jag såg att Ozone fanns som demolicens i 10 dagar. Det skulle funka.

Landr verkar ju annars helt perfekt för ändamålet. Laddar man alltså bara upp en wav-fil på sidan och sedan får man den färdigmastrad? En sak som jag är rädd för är att en mix blir för hårt mastrad, så att den "spricker" "dånar" och blir allmänt jobbig att lyssna på.

Vi ska in och göra det sista på mixen på fredag. Sedan testar vi Landr som första alternativ. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Egentligen så är ju mastringen något man bara gör för att flera låtar ska passa tillsammans på en skiva. Så att det inte blir för stor skillnad i ljudstyrka, så att det blir en bra spridning på låtarna (blir tråkigt att lyssna på en skiva där alla snabba låtar är först på skivan och alla långsamma är sist på den) och för att det ska var en balans med en liknade mixning i alla låtarna på skivan (så att lyssnaren inte upplever skivan som svajig). Detta gör man ju bara om man ska släppa en fysisk skiva som måste pressas någonstans.

Så är det bara en låt på demot så behövs inte mastringen om mixen är bra i sig. Ska den spelas i digitala mediespelare så finns det oftast inte heller något behov av en mastring.

Redigerat av k9
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Hej!

Om det inte blev bra med Landr:

När jag själv lägger en massa tid och arbete på att mixa en egen låt brukar jag skicka iväg den på mastring. En hyfsad mastringstekniker ger låten en bättre ljudputsning och starkare upplevd ljudnivå än vad jag själv kan uppnå. Då vet jag iallafall att sista länken i kedjan blir "på riktigt" även om jag har skruvat bort mig någonstans i mixen. Dessutom blir det ett schysst avslut att skicka iväg låten. 🙂

För nån femhundring plus moms per låt finns det några alternativ. Googla på mastring eller kolla runt på forumet vart folk har skickat sina låtar för mastring (och vad de tyckte).

Lycka till med demon!

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså lite beroende på vad det är för slags produktion så kan mastring vara en hel del annat än bara att "fixa till" ljudet. Är det ett album eller dylikt så ser man ju till att all låtar låter ungefär lika starkt osv. Plus att man bestämmer ordning. Men viktigast av allt så lägger man in s.k metadata som behövs när skiva pressas och säljs osv. Man lägger in info om spår och så vidare i själva filerna som sen hamnar på skivan. Detta krävs av flera olika anledningar, dels för att låtarna ska bli identifierade hos radio osv.

Men om det är en demo som "bara" ska var för promotion eller att ges bort till kompisar så kan man nästa hoppa över mastringen och endast använda kompressor och eq på masterbussen för att få upp ljudvolymen lite och göra små justeringar i eq. Det kan i många fall duga. Även om det kan låta mycket mer proffsigt att verkligen mastra den på riktigt eller ännu hellre skicka iväg den för mastring. Det senare rekommenderar jag om ni verkligen vill att det ska "gå riktigt till" då alla seriösa mastrare öven hjälper till med metadata och dylikt samt att det också kommer låta bättre.

I annat fall funkar nog pluggar ni redan har i Cubase där finns säker också presets som ni kan använda er av. Även om presets sällan funkar som dom är så ger dom ofta en bra utgångspunkt och med lite YouTubande kan ni säkert få till en vettigt klingande "master" på egen hand.

Lyckat till hur som helst!

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Det finns två olika delar, det ena är att färdigställa ljudet i produktionen det andra är att skapa master kopior för olika format. Tex att generera mp3 filen eller skapa redbook cdn. Senaste gången jag kollande så tyckte jag lame gjorde bättre mp3 filer än tex cubase. Och cubase gör inte redbook alls.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...