Jump to content
Annons

Ökad tinnitus och skärande känsla


Andwuu

Recommended Posts

Jag märkte helt plötsligt av förra fredagen på kvällen någon timme efter ett rep att jag hade en skärande känsla i öronen som tilltog när någon pratade med mig. Tänkte att det var tillfälligt då jag känt liknande förr så tänkte inte så mycket på det utan lät det vara. Dagen efteråt hade jag denna skärande känsla i öronen hela dagen och den tilltog när jag hörde ljud och tycktes försvinna när jag var i tysta miljöer. Igår var känslan fortfarande kvar, men även ackompanjerad av en högre nivå tinnitus än normalt och öronen kändes väldigt sköra på något sätt. Jag visade öronen hela dagen igår och hade enbart lägre volym på allt. Denna skärande känsla känns som ett tinnitusljud i nästan ultraljudsregister, jag känner det mer än det hörs och det tycks öka i samband med att ljud omkring mig ökar, men sedan om jag går över en viss volym så märker jag inte av det. Jag får dock en ökning av tinnitusljud efter att jag har hört saker, även något så enkelt som efter en dusch.

Jag har varit utsatt för en del höga volymer på sistone, men jag har använt hörselskydd vid varje tillfälle och öronen har känts bra efter dessa tillfällen när jag tagit ut propparna, borde jag inte ha märkt av något på en gång om efter att jag tagit ur propparna om det vore något? Jag har haft mycket nästäppa och stress på sistone och kan inte finna någon riktig orsak till denna plötsliga skärande känsla och ökade tinnitus. Kan det vara någonting relaterat till näsan och/eller stressen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kan vara relaterat till stress. Jag har tinnitus sedan många år och den förvärras när jag är stressad/sjuk. Inte bara ringande i öronen, utan även överkänslighet mot vissa distinkta ljud.

Mvh Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ganska många bokstäver i mina journaler ...när jag mår psykiskt dåligt som ofta är av sömnproblem som leder till psykisk utmattning/stress så får jag "tinnitus" liknande psymtom ...och vissa ljud i det skedet är galet jobbigt.

Trötthet, dålig fysik och psykisk stress påverkar våra sinnen mer än vad många tror, hörseln är säkert inget undantag.

Många som upplever att fysisk träning hjälper mot tinnitus och jag tror dom då kropp, hjärna och "själ" får bättre vård och vila.

Redigerat av rundgång
Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, då jag har en del problem med näsan och extrem stress nu för tiden kanske det har ett finger med i spelet. Tag i trä, men jag tycker det har blivit en aning bättre nu under kvällen. Antar att bara det blir en liten skillnad kan det betyda att det kan fortsätta förbättras?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, jag ska försöka hålla mig från höga volymer i några dagar till och se hur det ter sig. Är lite smått oroad att det faktum att jag vred upp min Marshall-halvstack på full volym förra veckan skulle kunna ha ett finger med i spelet. Det var dock inte länge jag spelade, lådan var riktad bort från mig och jag använde hörselskydd (relativt stort rum också), så jag hoppas att det inte gjort något. Öronen kändes bra efteråt, varken lomhörd eller tjut i öronen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har idag haft fortsatta problem med ljuskänslighet och det extremt höga ljudet (faktum är att jag knappt vet om det är ett ljud längre i och med att jag bara känner av det i samband med ljud, kan lika gärna vara en obehagskänsla). Jag tycker även ljud låter lite annorlunda ibland, kanske kan ha något att göra med att jag har återkommande lock för öronen för närvarande dock. Ljud känns inte riktigt smärtsamma att lyssna på, men det känns som de "retar" öronen och är ansträngande att lyssna på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med föregående inlägg. Tinnitus är extreeemt beroende av ditt allmäntillstånd. Var dock uppmärksam på att om det tjuter (extra) i öronen - trots hörselskydd, är det ett tecken på att du utsatts för skadliga volymer och/eller tid.

Är ljudkänslighet (vilket jag haft till viss del så länge jag kan minnas, har aldrig gillat bestickskrammel exempelvis) en faktisk känsligare hörsel, dvs är det lättare att få hörselskador, eller är det bara en upplevd volymskillnad?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...