Jump to content
Annons

Promotion till kommande låt!? Svara!


AtoneMusic (oregistrerad)

Recommended Posts

AtoneMusic (oregistrerad)

Tja! Jag har gjort en as grym låt som jag hade tänkt ladda upp om några dagar. Jag har lagt upp en preview som jag skulle vilja boosta men vet inte hur. Hur kan jag effektivt få folk att komma till min kanal både på youtube och soundcloud??

Här är låten om ni undrar. Jag vet att kvaliten blev jättedålig när jag laddade upp men jag har löst det iallafall.

Taksam för svar!! 😄

// Jakob Atone

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det är svårt att promotea en låt om du innan inte har någon kontaktnät med andra producenter och bloggar men har 2 tips.

- Skriv ett seriöst och trevligt mail till olika "housebloggar" där du berättar lite om dig själv och låten och fråga om dom vill länka den.

- Länka på facebook och be dina nära och kära dela och gilla.

Men otroligt viktigt är att inte vara jobbig. Du ska inte spamma låten på sociala medier, det gör bara folk irriterade

Sen är A och O när det gäller promotion av låtar enligt mig att ha ett kontaktnät! Var aktiv på soundcloud och börja följ och kommentera på andras låtar. Ger du folk uppmärksamhet på deras låtar kommer dom ge uppmärksamhet på dina låtar.

Är låten bra och folk gillar den så kommer dem visa den för sina kompisar och det blir en naturlig spridning. Men det handlade ju inte tråden om 🙂

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett första tips är att inte uppmana folk att svara i rubriken. Du menar säkert väl men det låter otrevligt och vissa kommer därför att välja bort att svara dig.

För det andra är frågan en som vi alla ställer oss: hur ska vi nå ut med vår musik. Mitt tips: gör en enkel trailer till din preview och lägg upp på Youtube. Sen postar du länken på din hemsida, på Facebook, ja överallt du kan komma på. Skicka till musikbloggar som skriver om samma sorts musik. På Facebook finns en funktion där du kan marknadsföra inlägg. Gör det för det är värt de hundralapparna. Ha lagom lång tid mellan preview och släpp så att de bloggar som är intresserade hinner lyssna och skriva något.

Fundera på om du inte ska släppa låten på tex Spotify genom en agregator som spinn up.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...