Jump to content
Annons

Uppgradera laptop?


oioioi

Recommended Posts

Den tre år gamla laptopens hårddisk har börjat gnissla och det kommer felmeddelanden. Disklagningsprogrammet hittar trasiga sektorer, och avslutas sedan abrupt pga okänt fel. Jag har beställt en SSD som ersättning.

Frågan är då om vad som är bäst och/eller enklast:

1. Att göra någon sorts kopiering av nuvarande hårddisk.

eller

2. Att börja om från början med installation av Windows 7 (jag har DVD:er för det från annat datorbygge), och ladda hem diverse drivrutiner (vilka det nu är...)?

När jag ändå håller på, att uppgradera från 4GB RAM till 8 GB borde vara enkelt. Kan man mixa RAM så länge de passar och har samma typ/hastighet? (DDR3L RAM 1 600 MHz)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag uppgraderade min för ett tsg sedan men valde att göra en ny installation ...för mig var det verkligen skit-jobbigt då ssd:n inye ville funka med bios osv men löste sig tillslut.

Jag hade gjort ny inst och rekommenderar verkligen att du kör ner alla nya drivrutiner på usb innan installationen.

Jag köpte ett case så jag kommer åt min externa hd via usb ...men som sagt. Kanske inte rätt person att ge råd ang frågan. Jag gillar att få det rent och tycker extrajobbet runtom är värt det - blir alltid ett bra tillfälle att strukturera om saker med 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det gick ju sådär. Först skulle jag skapa återställnings-dvd:er, vilket datorn höll på med någon timme innan det gick fel pga trasig disk. Jag stoppade i SSD:n och installerade WIndows, stoppade i någon drivrutin och kopplade upp mig på nätet och laddade ner övriga drivisar.

Därefter skulle jag starta om datorn och då fick den för sig att ladda ner 171 Windows-uppdateringar. Datorn fick pyssla med det medan jag sov.

I morse tyckte dock datorn att uppdateringen misslyckats, och står nu och återställer det hela. Får se hur det ser ut då jag kommer hem från jobbet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade problemet att den vägrade boota upp via ssd:n.

slutade med att jag fick boota upp via usb där jag hade en win7 avbildning.

Därifrån installerade jag något extern program för att fixa booten på min ssd.

Jag fick gå in och ändra lite i bios ...te x stänga av fast bios startup mm mm.

Vissa laptops är tydligen meckiga ...jag använder samsung serie 5.

Men 4 extra gig ram å ssd gjorde verkligen susen. Funkar kanon.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...