Jump to content
Annons

Mixning i Hörlurar, örontrötthet...


ronnyrydgren (oregistrerad)

Recommended Posts

ronnyrydgren (oregistrerad)

Hej kära studio vänner!

Jag sitter ofta i hörlurar för jag har ännu inte akusikbehandlat rummet.

Jag har hört att mixar man i högtalare ska man pausa efter 45 min i 15min för att

slippa örontrötthet.

Min fråga är. hur ofta måste jag ta pauser i hörlurar? Eftersom ljudpassagen är betydligt kortare

och mer direkt så måste man inte ta pauser oftare?

Någon som har erfarenhet av detta och skulle rent konrket kunna tipsa om en bra tumregel.

Tack på förhand // Ronny R.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det känner du nog själv. Jag förutsätter att du främst tänker på öronhälsan som sådan, och sekundärt på din uppfattning av referensnivåer i mixhänseende? Håll det så lågt det går. Känner du att du höjer allt eftersom är det nog dags att släppa det en kvart. Det kan du nog göra oavsett btw. Både för hörselns skull och för att du ska kunna komma till ett nytt nolläge i sessionen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror inte det har någon betydelse om du har lurar eller högtalare fysiskt sett.

Däremot kanske det är lättare att sitta med för hög volym i lurarna utan att man liksom märker det. Pausa som du säger, är bra. Annars är det t ex lätt att dra på mer och mer diskant.

Med fräsha öron hör du bättre om mixen är i balans, om ngt instrument sticker ut för mycker eller inte hörs som det borde.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att ta paus varje timme är nödvändigt i vilket fall, oavsett lyssning. Att sitta ner, vara i stillhet, då sjunker kroppens alla processer i aktivitet och stannar av, glodgenomströmning, syresättning förmåga att tänka, minnas och processa information osv. Ju längre man sitter, utan att ge sig upp och sätta fart på omloppet igen, desto mer trög och dum blir man. Det som tog 1 minut i början tar nu 20 minuter. Det drabbar i högsta grad hörseln med, eftersom vad man hör filtrerats mycket genom hjärnans tillstånd/aktivitets-situation.

Hörlurar stänger ute omgivningsljud, i olika grad beroende på vilken stängd/täthet dom har, och därför är det betydligt lättare att vänja sig vid en avig klangbild i hörlurar. Omgivningsljuden är ju den normalreferens som hörseln ställer in sig efter. Bara att tydligt höra så diskreta saker som kläderna, tygets väsande mot kroppen när man rör sig, bidrar till att inte vänja in sig vid en skev ljudbild. Ju tätare lurar, desto mer "bubbla" eller "egen värld" hamnar man i och desto brutalare kan uppvaknandet bli när man kliver ut ur den bubblan. Kör man med helt öppna lurar så minskar den här faktorn betydligt.

Sen låter saker annorlunda i lurar pga att dom sitter så nära öronen och elementen är små. Transienter och låga frekvenser tenderar att låta tydligt svagare än dom gör genom högtalare. Det gör att ibland, när man bara vill njutningslyssna på sin mix, så drar man på volymen mycket högre i lurarna än man skulle göra med högtalare, och sånt tröttar ut hörseln mycket mer i lurar än med högtalare. Hörseln och bedömningsförmågan tar mycket mer stryk av hög volym i lurar än i högtalare. Lyssna alltid i lurar med svag- till måttlig volym, inte stark. Då hör man mycket mer detaljer. Hörlurar lurar en att lyssna mer på detaljer, än på helheten.

Genom att växla lyssning fram och tillbaka, så kan man påminna sig själv om att 'det är mer än det låter som' i vissa avseenden. Stereobild och tredimensionellt djup är också svårare att bedöma i hörlurar, eftersom stereobilden blir överdriven och 3D-djupet blir sönderdelat.

Överlag, ta pauser, öppna fönstret, eller gå ut en kortis och upplev världens ljudbild lite. Vakna upp för en stund, från 'gruvarbetet'. Tänk på helt andra saker och framförallt få så mycket fart på blodgenomströmningen i kroppen som du kan, varje gång. Att gymnasticera, eller köra bra med armhävningar, i pauserna, det kan göra en jäkla skillnad. (ja jag veeeet att det låter fuckin' Susanne Lanefeldt).

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...