Jump to content
Annons

Tips på hur man skapar snygga sångmelodier


sunderling

Recommended Posts

Tjena!

Saken är den att jag ofta sitter och försöker skriva låtar, jag och min kära gurka men jag fastnar ofta i gamla tråkiga mönster.

Jag har väldigt svårt att komma på en snygg melodi till sången. Sitter och spelar runt på olika ackord på gitarren som passar bra ihop men så fort jag ska komma på melodin till sången så blir den bara monoton och tråkig.

Vad har ni för tips så att jag kan tänka i nya banor och börja skriva något. Tröttnar jämt för att det inte låter så kul och så blir aldrig någon låt skriven.

Hjälp uppskattas!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Börja inte med ackord eller riff. Skippa det du har nu och börja från noll.

Börja med melodi, helt ensamt. Sjung nåt du känner, känn, tänk inte så mycket. Till slut kommer inte bara fraser utan t.o.m. slask-ord. Sjung på dom tills vidare. Ha mikrofon på och spela in hela tiden, så slipper du "stanna för du kom eventuellt på nåt" och så tar inte minnet (i huvet) slut så fort. Gör klar melodin till minst 90%. Sen, greppar du guran och "klär melodin i rätt skrud" liksom.

Det är så himla olika för vad som funkar för olika personer, och hur mycket man är beredd att lämna sin komfort-zon. Så det här^ kan funka eller så blir det keff med.

Framförallt, byt ut gurkan mot en trevlig whiskey.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

The Beatels är alltid ett bra ställe att hitta udda idéer och förvandla till sina egna. 😉

Börja med att hitta på melodier utan att spela på gitarren, eller att spela melodier på gitarren och sedan sjunga dem.

Testa om melodierna funkar bättre om du arrangerar om låten lite. Byt plats på refräng och vers. Börja med refrängen sjung tre verser och avsluta med att upprepa upprepa refrängen i slutet flera gånger.

Testa att skriva en text och tonsätt den. Använd samma text men skapa fler olika melodier till den. Försök att göra en melodi av de bästa melodierna tillsammans.

Lyssna på hur instrumentalister du gillar spelar på sina instrument och försök att sjunga de fraser som låter bra på ett instrument.

Försök att byta ut vissa ackord mot andra ackord som funkar t ex Am mot C eller G mot Em . Om du har koll på lite harmonilära (vilket jag själv inte har så god koll på). Annars så kan du bara testa att byta viss ackord mot 7:or t ex. Am7 istället för Am D/ istället för D. För själva kompet kan påverka hur man upplever melodin med.

Försök att jama med någon så brukar det uppstå nya idéer med.

Skapa en melodi som är mera rytmisk än melodiös.

Idé bombar nu och hoppas att du gillar något av dessa förslag. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

The Beatels är alltid ett bra ställe att hitta udda idéer och förvandla till sina egna. 😉

Börja med att hitta på melodier utan att spela på gitarren, eller att spela melodier på gitarren och sedan sjunga dem.

Testa om melodierna funkar bättre om du arrangerar om låten lite. Byt plats på refräng och vers. Börja med refrängen sjung tre verser och avsluta med att upprepa upprepa refrängen i slutet flera gånger.

Testa att skriva en text och tonsätt den. Använd samma text men skapa fler olika melodier till den. Försök att göra en melodi av de bästa melodierna tillsammans.

Lyssna på hur instrumentalister du gillar spelar på sina instrument och försök att sjunga de fraser som låter bra på ett instrument.

Försök att byta ut vissa ackord mot andra ackord som funkar t ex Am mot C eller G mot Em . Om du har koll på lite harmonilära (vilket jag själv inte har så god koll på). Annars så kan du bara testa att byta viss ackord mot 7:or t ex. Am7 istället för Am D/ istället för D. För själva kompet kan påverka hur man upplever melodin med.

Försök att jama med någon så brukar det uppstå nya idéer med.

Skapa en melodi som är mera rytmisk än melodiös.

Idé bombar nu och hoppas att du gillar något av dessa förslag. 😛

Jag älskar era idéer och jag förstår vad ni menar. Brukar sitta och ordbajsa på mitt block.

Link to comment
Dela på andra sajter

brukar då börja med att hitta nyckeltonerna över ackordföljden, sjunga någon placerholdertext och låta melodin följa den naturliga melodin i språket. sen efter det är det ju bara att improvisera och testa olika varianter. att rytmetisera och betona annorlunda kan få en melodi att låta som en helt annan melodi.

finns ju hur många approaches som helst till att skriva melodier dock. antingen kör du något riff eller så och försöker tänka på var du kan stärka riffet genom att följa med antingen i unison eller stämma med sången och när du ska varva. håller du ut en ton på riffet, ska du hålla ut en ton på sången då, eller vara tyst vid anslaget och lägga in din fras när guran inte spelar något? utgå helt från en text och arrangera en låt från det fungerar ju också. att börja med melodi utan något annat tycker jag är svårast att få bra, men då har man också mest kontroll över vad det ska bli för någon melodi.

Redigerat av Zakyath
Link to comment
Dela på andra sajter

Här är ett konkret tips: Kom på ett ord eller en fras som känns som att det kan betyda någonting. För exemplet skull säger vi att "Waiting for the storm" är någonting som klickar i din hjärna. Det går att sjunga och det skulle kunna vara en låttitel. Här har du automatiskt en rytm i hur du säger det. Säg det först några gånger och försök sedan sjunga det på några olika sätt. Här hittar du någonting du gillar och det är då det är dags att gå ut på en promenad med din iPhone redo som diktafon, med fördel någonstans där inte många går (man vill kunna nynna i diktafonen utan att känna sig fånig). Promenaden är bra för det är på något sätt frigörande för kreativiteten. Nynna "Waiting for the storm" och bara fortsätt sjunga nästa fras. När du känner att du har någonting så spelar du in det på diktafonen så slipper du oroa dig för att glömma. Efter ett par kvarter så har du melodin till en refräng och lagom till att du kommer hem så kan du plocka fram gitarren och spela ackorden som hör till.

Vill ju också slå ett slag för låtsasengelska/-svenska här. Superbra att öva på att inte känna sig dum när man bara sätter ihop ord som inte alls hör ihop. När jag har en melodi så sjunger jag ofta ljud bara för att ge sångmelodin substans. En melodi som sjung med olika vokalljud istället för bara "nanana" känns med som sång. Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Att få till snygga pauseringar och att hitta snygga sätt att frasera melodin är ju lika viktigt som att ha en stark melodi. Oftast så är det ju sättet som melodin framförs på som är avgörande för om man ska gilla melodin eller inte. Bara en tanke som slog mig här och nu att jag själv sjunger lite för tråkigt för att kunna göra en melodi i sig stark nog.

Så jag ska nog spela in mig själv lite och lyssna om jag hör något jag kan ändra på i just min sångstil. Eller brist på sångstil, kanske... Eftersom jag är gitarrist och låtskrivare så har jag inte ens tänkt på att hitta ett personligt sångsätt. Det är inte bara vokalister som har nytt a av det insåg jag just nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...