Jump to content
Annons

Editering av distad gitarr + line6 pod hd 500x frågor


Robol

Recommended Posts

Tjena!

Jo, det är såhär att jag har en line6 pod hd 500x, men vad jag har förstått så måste man använda s/pdif-utgången in i ett annat interface med s/pdif för att spela in helt torrt.

Iallafall, är det svårt att editera endast den distade/våta signalen? Tänker på quantization o sånt, om det behövs. Eller behövs en torr signal också för att göra allt lättare och isåfall, kan jag fixa det med endast pod:en? Har hört att vissa gör en dual-path med inga effekter på ena, men funkar det verkligen så bra? Eller är jag tvungen att köpa ett interface till som har s/pdif? Vill gärna spela in både en våt och torr signal på samma gång.

//Robin

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Die Hard (oregistrerad)

Om du behöver kvantisera så gör det i alla fall inte med Cubases egen om du kör Cubase. Det låter skit av det. Bättre i såna fall med slip edit på vissa toner, ackord som sticker iväg lite för mycket på vissa platser. Är det för mycket är det bättre spela om igen. Eller helst spela in flera filer och välj ut de bästa tagningarna och klippa ihop.

Link to comment
Dela på andra sajter

Spela in DI, editera och reampa.

Mycket lättare att editera ren signal.

Men helst bör du bara träna mera, och sätta låten så gott du kan och skita i redigering. Behåll mänskligheten.

+1

Jag reampar sällan det materialet jag själv spelat in men jag tycker ändå det är gött att ha DI-signalen genom en DI-box just för editeringskull. Jag tycker man kan slip-editera rätt bra i den blöta signalen.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...