Jump to content
Annons

Bytte förstärkare från 200 kr's till 22000 kr. Ljudet blev bättre (edit)


Martin

Recommended Posts

När man kollar upp NAD M3 så framgår det att dämpfaktorn inte är särskilt hög. Där har du pudelns kärna.

Jo tänkte skriva om det där tidigare men föll bort. Kan du förklara lite mer praktiskt vad det innebär o hur det låter?

jag hitta ett bra svar här:

hey,my name is elad levi from israel and i work with lab gruppen amps, the had wery clean and clear sound (fp series'& fp+ series) but crown 5000sound much better and punchier for subs! sound componies in israel buy lab beacuse its have a low weight vs the crown 5000 but the dont ever tray the new crowns amplifiers (it 8000,macro tech 12000) that weight 12 kg only and have the same legendery sound. all the labs have low end for subs and very soft sound' some of the people likes it but not me. i think lab is sucks for subs and crown great for subs and the diffrent is beacuse the great damping factor of crown amps. it control in the subs more tight and more powerful! its get you more energy! you actually feel the curret that run out from the amplifier to the voice coil.. lab gruppen never Published the danping factor of their amps beacuse its sucks. for who that dont know what is damping factor and why it so importent- damping factor its the impedance at the amplifier output. the woofer is like a spring,when the woofer gets for exemple kick drum from the amp the woofer move and continus to move (like snear over ton) beacuse woofer speaker its like a spring, its send signal back to the amplifier, when the amplifier output impedance is low its "short" or reduce better the signal that back from the amp and control it better. the result is more sound at less moves of the speaker. like tight base drum.

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Gött o få lite klarhet i varför det låter sämre.

Antagligen är dämpfaktor kanske till och med till sin nackdel i ett par högtalare med högt ohm.

Då vill man ju ha lite mer fladder i membranet. Men med ett par lättspelade högtalare blir det kaka på kaka.

För det känns som ljudbilden inte kan bestämma sig för om basen ska vara bas, eller sången ska vara sång.

Allt är bara lite "diffust" och "osammanhängande".

Har suttit och lyssnat igenom 300 låtar, det är bara låtar gjorda på dyr elektronik som låter bra, alternativt helt elektronisk musik. 90% av all musik är nästan totalt olyssningsbart. Man hör bara massa missljud, och toppar och transienter, i början av slutet på instrument och sångsnuttar. Det kan liksom smälla till så kom en transient mitt i sångpartiet. Instängt på ett omysigt sätt.

Väldigt "analytiskt" men utan nån slags nerv eller närvaro.

Frekvensmässigt låter det rätt, men det som ska vara i bakgruden är i förgrunden och vice versa.

Midden är dock totalt underbar på NAD:en. Med ett par stora golvare i ett stort rum... ojoj*

Lika så svärtan... hör inte ett enda sus

Kraftwerk och sånt låter bra.

Då är jag med på banan igen då. 🙂

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

Har jag fattat det rätt om dämpfaktor equals motstånd equals impedans som equals högre ohm?

Och i princip kan man öka förstärkares dämpfaktor genom att skaffa 100 meter långa högtalarkablar?

Edit: Hitta den här:

http://www.lautsprec...aempfung_en.htm

Forskaren i artikeln säger att dämpningsfaktorn ska vara kring 100.

Så 85 är ju inte långt ifrån 100. Men det var ju bara hans teori!

Edit2: Hiitta denna också

http://forum.blu-ray...ead.php?t=71469

"As for the sound, it is my belief real damping is closely related to dynamic range (not signal range as the common error assumes SNR). Dynamic range is the ability to resolve a small signal when a very large signal is present. Lots of testing here has shown amplifiers which have real higher damping have measurably better dynamic range. If the sound one seeks includes lots of dynamic range then the sound is clearly clearer and better. If the sound one seeks is smoothed and undefined being very sweet and forgiving then no feedback at all in power amplifiers is the choice. "

Hittade detta som nån skrev om NAD M3:an också som stämmer bra på det jag hört:;

What I have found is that with certain speaker designs the amplifier exhibits the noted tendancies (which also seem to manifest as dynamic compression). For instance, when used with a pair of Tyler Acoustics Taylo Ref Monitors, I was always cranking the volume and wondering where the dynamics and brilliant top-end went.

However, when I pulled out my cult-classic Sound Dynamics 300Ti, they perked right up and shined brightly. Dynamics were much improved and a brilliant top-end was clearly apparent. I dont know if this is due to impedance load, sensitivity or what. But clearly this amp can sound very different with different speaker pairings. Never did it lack power with the Taylos, it was just more polite and had less swing.

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Du har nog bara råkat köpa en förstärkare som är tänkt för större högtalare och högre ljudnivåer, samtidigt som dina högtalare är tänkta att låta bra vid lägre ljudnivåer sig. Med en 6,5 tums bas så är nog inte den högtalaren tänkt för ett sådant kraftpaket som din förstärkare är. Problemet med många förstärkare är att de bara låter som de ska vid höga eller ganska höga ljudnivåer. Det är ju därför som många mindre förstärkare har loudnes (eller liknade funktioner) för att musiken ska låter fetare med mindre högtalare och vid lägre volym. Ofta så är ju loundeness funktionen bara aktiv vid låga ljudnivåer för att sedan minska i samma grad som du höjer volymen. Eftersom det ofta är de frekvenser som rösterna ligger på som höjs med loundess så tycker jag att det låter på din beskrivning som att det är här som felet sitter. Jag har själv en liten Hitatchi som låter riktigt grymt vid låga och halvhöga ljudnivåer tack vare just den aktiva loundenss regleringen vid olika ljudvolymer.

Provlyssnade du stärkaren innan du köpte den? Lät den bra hos förra ägaren så kan det ju vara så att den inte gillar dina högtalare bara.

EDIT / Oj vad många inlägg jag inte såg innan jag skrev...

Redigerat av k9
Link to comment
Dela på andra sajter

Min gissning är att den nya förstärkaren låter neutralt, medan den gamla färgar på ett sätt som du gillar. Det kan jämföras med varför en del föredrar tape före digital inspelning; En smaksak om man gillar den mer färgade bandinspelningen eller den mer naturtrogna digitala inspelningen. Kanske finns det även en loudness-funktion i den gamla förstärkaren, som inte går att koppla bort? Loudness gör ju att både basen och diskanten blir överdriven...

Det innebär då att du tycker att den nya låter "sämre", trots att den i själva verket låter mer naturtroget. Personligen gillar jag det naturtrogna bäst, så jag hade antagligen tyckt att det lät bättre med den nya stärkaren - men 22000:- tycker jag inte känns motiverat för ett hifi-steg, oavsett vilket...

När det gäller transienterna, så är det nätdelen och dess glättningkondensatorer som bromsar, så det är därför man gärna rekommenderar slutsteg som kan lämna betydligt högre effekt än högtalarna tål - för om man vill köra i 100km/h så gör man det mycket säkrare och bekvämare i en ny merca med toppfart på det tredubbla, än i en gammal Moscovitch som kanske kommer upp i 120km/h i medlut, medvind, hemlängtan och allt... 😉

Hej. Jag tror du kan ha haft väldigt rätt. Har lyssnat mer nu och inser hur rent och öppet den här NAD:en låter. Det är ungefär som att ljudet går igenom örat och ut på andra sidan. Man har liksom inget o " ta i ".

När jag var inlyssnad på Pionerren lät detta som en försämring men ju mer man lyssnar desto mer uppskattar man det här. Det är så rent ljudet att jag inte "hör det" om jag ska beskriva det på nått bra sätt.

I kombination med högtalarna blir det verkligen linjärt och platt. Man får liksom införliva sig själv i musiken på nått sätt.

Högtalarna förskönar inget, och inte heller förstärkaren. Adam och Focal "färgar" mer än det här.

Ironiskt nog gav jag mig ut på denna resa för att få mer musikaliska högtalare och sen hamna jag här igen... fast detta är ändå på ett helt nytt sätt.

Mycket musik och röster låter nästan så osminkat barnsligt på nått sätt, det är nästan så man garvar lite åt Stones låter så osminkat och "naket"

Problem är att diskanten låter verkligen helt vild, man måste få bort högtalarna en bra bit innan det jämnar ut sig.

Man hör på 2 sekunder om det är skruvat av en duktig producent på bra högtalare.

Har aldrig hört så mycket, midden är helt underbar. Öppen. Men, man blir också lyssningstrött av detta, lite det jag inte ville ha från början! 🙂 (edigt kanske blir bättre med tiden dock)

Men det sluta väl ganska väl ändå, får suga på om jag säljer den, fantastisk förstärkare ju.

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

Du har nog bara råkat köpa en förstärkare som är tänkt för större högtalare och högre ljudnivåer, samtidigt som dina högtalare är tänkta att låta bra vid lägre ljudnivåer sig. Med en 6,5 tums bas så är nog inte den högtalaren tänkt för ett sådant kraftpaket som din förstärkare är. Problemet med många förstärkare är att de bara låter som de ska vid höga eller ganska höga ljudnivåer. Det är ju därför som många mindre förstärkare har loudnes (eller liknade funktioner) för att musiken ska låter fetare med mindre högtalare och vid lägre volym. Ofta så är ju loundeness funktionen bara aktiv vid låga ljudnivåer för att sedan minska i samma grad som du höjer volymen. Eftersom det ofta är de frekvenser som rösterna ligger på som höjs med loundess så tycker jag att det låter på din beskrivning som att det är här som felet sitter. Jag har själv en liten Hitatchi som låter riktigt grymt vid låga och halvhöga ljudnivåer tack vare just den aktiva loundenss regleringen vid olika ljudvolymer.

Provlyssnade du stärkaren innan du köpte den? Lät den bra hos förra ägaren så kan det ju vara så att den inte gillar dina högtalare bara.

EDIT / Oj vad många inlägg jag inte såg innan jag skrev...

Det är möjligt att det kan bli en liten "dämpeffekt" av att inte använda kraftreserverna i steget.

Och dessutom är det lite oshyst mot miljön att spela 4 watt och kanske använda 100w bara för att ladda upp den. men jag tycker det idag låter så pass intressant att jag kommer spara den en lång tid för att verkligen "ladda in skiten" i ljudminnet 🙂

Att jag blir lyssningstrött brukar vara ett bra tecken, då visar det att jag tar in mycket mer av musiken än jag brukar göra .

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Kanske hehe. Amphion.

http://www.amphion.fi/en/create/


  •  

Är nästa hype borta i staterna. De importerar de från Finland för monstersummor.

De säljer ihop med steg... kanske nått o kika på 🙂

Jag har One15 och One18 hemma tillsammans med deras förstärkare, och får lov att instämma i jänkekören. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Just detta av nån anledning som jag inte gillat med Focal, Adam, m.f.l att de låter så "stumt" och "dött".

Jag såg ljud, möjligheter, och såg bilder och hörde röster och fick känslor på ett helt annat sätt när jag koppla på högtalarna till Pioneeren försat gången. Det var precis det jag hade saknat i alla åren med aktiva på lägre volymer. På högre volym låter de flesta bra dock! Men då tar ju oftast rummet över så det har stört mig.

Det där brukar vara en effekt av Loudness-funktionen i stärkare. På låg volym är allt man hör mellanregistret, och i praktiken alla detaljer ligger i höga midden och en bit upp i diskanten. Även om man inte är ute efter pung-krossar-basen, så är även "påtagligheten" liggande i låg-midden och "standard"-basen (sub-basen (har inget med subwoofers att göra även om de kan hjälpa till) under ungefär 70Hz är något man bör vara försiktig med), så en bra EQ eller faktisk Loudness-funktion skulle som jag ser det, baserad på det här inlägget, kunna lösa dina problem.

Utan att faktiskt hört dina prylar, men suttit i samma sits själv när jag först började bygga studio, så låter det som din stärkare helt enkelt är "för" neutral utan hjälp för ett hemma-system.

Jag har också märkt att allt jag har provat som Yamaha har tillverkat har ALDRIG varit dåligt eller varit måndagsexemplar.

Um, hela deras första batch av DSP Factory-ljudkort var måndagsexemplar. Gissa vilka jag fick först...

Å andra sidan så lyckades jag även bli den första & vad jag vet hittills enda i hela min leverantörs historia som lyckades få ett defekt LynxTWO-kort när jag köpte mitt första...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...
Postat (redigerat)

Ska bara säga att de inte låter sämre när man väl vant sig. Det har varit källan som dragit ned det. Eftersom högtalarna och förstärkarna är så dynamiska och rena så är det kanske bara 1 låt av 100 som låter bra. Det var det som var problemet.

Finns så mycket headroom. Öppnar jag ett projekt jag jobbar med utan någe EQ låter det bra. Sätter jag på en kommersiell-låt som är mastrad skär det i öronen direkt.

- Det är INTE damping factorn heller, som jag trodde heller.

Update:

Lyssnat mer idag, det är så högupplöst så man får svindel. Kanonnöjd. Särskilt med ny DAC.

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...