Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Jag köpte för några månader tillbaka ett EMU 0404 till min stationära fujitsu siemens dator. Till en början fungerade det ypperligt men rätt som det var så var signalen på ena kanalen mycket låg. Jag provade allt och lämnade till slut in kortet. Efter 6 veckor fick jag ett nytt som inte fungerade alls. Varken min eller musikafärens dator kunde hitta det. Jag har nu fått rådet att köpa ett firewire kort eftersom jag har en märkesdator och dessa ofta har problem med interna ljudkort. Det känns lite trist att behöva lägga ut dubbla pengarna utan att få mer än en tjusig låda för extrakostnaden. Jag tänkte köpa klassiska M-audio 2496 men får kanske istället införskaffa ett audiophile firewire. Eller?

Annons
Posted

Om du har en märkesdator bör du kolla upp hur den ev kan må om du

stoppar in ett firwirekort i den, eller om den redan har firewire.

Kolla noga med ljudkortstillverkaren efter ev issues innan du slår till.

Posted

Jah har inget firewirekort i den men ett sådant kostar som jag förstått det inte många slantar. Troligtvis borde datorn inte ha några bekymmer med ett sådant. Den har kanske två tre år på nacken och jag kör med XP.

Posted
Jah har inget firewirekort i den men ett sådant kostar som jag förstått det inte många slantar. Troligtvis borde datorn inte ha några bekymmer med ett sådant. Den har kanske två tre år på nacken och jag kör med XP.

Om du köper ett externt firewire kort bör du kolla innan att det fungerar

med den ljudkort du planerar köpa. Det finns issuses out there, jag lovar.

Posted

Jag måste medge att jag inte är med riktigt. Firewirekortet bör väl vara internt och ljudkortet externt? Jah är ute efter något som är ultrastabilt och kräver så lite tekniska bekymmer som möjligt. Alla jag känner som kör med M-audio kort är nöjda. Fast jag har ju förvisso aldrig träffat någon som inte kunnat få ordning på ett PCI kort i sin stationära dator. Det besvärliga är att jag inte vet om det var min dator som var bekymmret eller om jag faktiskt fick två stycken defekta kort från EMU.

Posted
Jag måste medge att jag inte är med riktigt. Firewirekortet bör väl vara internt och ljudkortet externt? Jah är ute efter något som är ultrastabilt och kräver så lite tekniska bekymmer som möjligt. Alla jag känner som kör med M-audio kort är nöjda. Fast jag har ju förvisso aldrig träffat någon som inte kunnat få ordning på ett PCI kort i sin stationära dator. Det besvärliga är att jag inte vet om det var min dator som var bekymmret eller om jag faktiskt fick två stycken defekta kort från EMU.

Grejen handlar om att vissa drivrutiner till vissa firewirekort inte snackar

samma språk som ljudkortet vill ha.

Samtidigt är det lite skumt att inte din burk gillar PCI kort ? Vad är det för maskin ?

Posted

Maskinen är en Fujitsu Siemens. Jag har en 2.0 processor (intel) och 256 i RAM. Det vore ju skönt att slippa lägga de extra pengarna på ett externt ljudkort men samtidigt är jag rädd att vare sig musikhandlaren eller leverantören (lutman) är så sugna på att hjälpa mig om det skulle krångla en tredje gång. Samtidigt vet jag inte om risken för bekymmer verkligen är mindre med ett externt kort..

Det är en djungel. Kanske borde lägga mina pengar på en hederlig gammal kvartstumbandare istället....