Jump to content
Sign in to follow this  
djhampe

Första DJ utrustningen

Recommended Posts

Tjena! Tänkte börja att DJ:a så behöver en dj utrustning . Har kollat lite på denna:http://www.thomann.de/se/numark_cd_mix_bluetooth.htm

Om jag fattar rätt så är de en inbyggd mixer i eller? Va tror ni om den?

ge gärna förslag! :)

mvh Hampus

(Detta va första inlägget, men hoppas ni fattar)

edit: alt 2 st numark ndx400

Edited by djhampe

Annons

Hej,

den fungerar nog bra, men notera att den saknar effekter.

Har du kollat på digitala alternativ, att alltså köra med en kontroller till datorn? Eller vill du just mixa riktiga cd:s? Har du någon erfarenhet av att dj:a? Vill du kunna scratcha eller bara göra schysta övergångar mellan låtar?

Edited by KlasVonKlas

Hej! Digitalt går bort då jag ej har någon bra dator. Har testat hos en kompis för längesedan, så lite kan jag.

scratcha ett inget måste just nu hade varit kul o testa lite då o då. Jag vill mest göra schyssta övergångar o mixa låter.

Vad tror du om ndx400 då?

De ser helt okej ut. Då behöver du också ett dj-mixerbord. Det blir dock mycket enklare att hjälpa dig om du skriver hur mycket du ungefär tänka lägga ut totalt :)

Jag är inte jättevass på dj-paket, men hade jag 7000 skulle jag själv nog välja detta:

http://www.thomann.de/se/behringer_ddm_4000.htm

och ett par: http://www.thomann.de/se/numark_ndx_500.htm

Mixern verkar sjyst, har inbyggd samplare som synkar till musiken, och är även digital istället för analog vilket gör att man kan göra en hel del kul med bland annat effekter. Cd-spelarna tycker jag också verkar vettiga, man kan spela både vanlig cd och mp3 från antingen cd eller usb-minne. Har också sync-port vilket jag tror gör att man kan synca två av dessa med varandra för att göra beatmatch. Har också usb ifall man vill koppla in till dator och använda som kontroller till t.ex Traktor.

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

• Senaste foruminläggen

• Similar Content

• By Alesawi
      Hej! Jag har noll koll på vad som behövs för att göra egna låtar och bara spela in sång hemma. Så det jag nu undrar är vad jag behöver, har köpt en bluebird mikrofon men har ingen aning vad jag ska ha för ljudkort till min bärbara dator eller vad jag mer behöver..
      Tacksam för snabba svar
    • By ElinPalmgren
      Hej!
      Jag undrar vilken utrustning jag behöver för att spela in när jag sjunger och spelar gitarr (möjligtvis piano)? Jag har en ganska tight budget så helst inte för dyra grejer... Är något mer än mikrofon nödvändigt för att få ett bra ljud? Vilken sorts mikrofon ska jag använda; kondensator/dynamisk/usb? Och ännu en fråga: Hur ska mikrofonen kopplas; till datorn eller kameran? Är inte så jättesugen på att behöva sitta och klippa ihop ljud och bild då jag inte är särskilt kunnig angående det och inte vet om det kommer bli så bra slutresultat då...
      Som ni märker så vet jag inte så mycket om detta då jag för inte så länge sedan just tog mod till mig för att börja ta sången på allvar och spela in covers.
      Är evigt tacksam för svar!
      Tack på förhand
    • By KiliC
      Tjenare alla glada lekmän och proffs!
      Jag har kikat runt här i forumet och sett alla fina studios och alla grymma byggen med tips och hjälp.
      Det har gjort att jag själv blivit inspirerad att slita ut min " studio " och göra den lite mer riktigt.
      Den ligger i källaren med betong runt om ( ett gammalt garage) som jag skulle vilja "piffa " upp
      Eftersom jag är väldigt newbie på detta område, så är jag väldigt tacksam för alla tips och all hjälp som jag kan få. Så ni som vill dela mer er av er kunskap för att göra detta bättre så TACK.
      TÄnkte börja med slänga upp några bilder hur det ser ut idag så man kan se om det blir något skillnad från före / efter

Här är vänstra sidan ( no shit )

Här är högersidan där väggen är, Är tänkt att slås bort och flyttas längst bort mot garage dörrarna
      Så ja, ska börja med att rensa ut allt och börja med att måla osv.
      Min plan är att göra detta på en lagom nybörja nivå... kan man det? )
      Några tips vad jag skall börja med. Tänka på osv.
      "Utrustning"
      * Dator: MacBook Pro i7 16gb
      * Ljudkort: Focusrite Saffire pro 40
      * Preamp: LA-610 MKII
      * Mick: Röde NT1a
      * Monitorer: Samson r6a
      * Cubase 7
      * Line 6 Floor Pod Plus
      Tycker gärna till om utrustningen tips och frågor.
      Tackar i förväg för all hjälp!
    • By Funkrock
      Tänte kolla lite om det är någon här som har lite koll på serien om Paulo Mendonca som tydligen ska gå på
      musikermagasinet.se?
      Som jag har förstått det så ska det vara en del klipp från studion där han uppträder med band blandat med information bakom sessionen, typ utrustning som användes och sådär.
      Lär ju vara rätt intressant..
      Vad tror ni om den? Har ni mer info om serien? Har någon mer info om vem Paulo är?
    • By Krokodil
      Hej,
      Jag och två av mina vänner har nyligen startat upp en podcast vid namn Vettigt trams (http://vettigttrams.se/). För tillfället spelar vi in våra avsnitt med internmicken på en MacBook, varför ljudkvaliteten blir blygsam. Med bakgrund av detta och det faktum att vi börjat växa och fått uppmärksamhet har vi bestämt oss för att införskaffa annan inspelningsutrustning.
      Vi är inte helt säkra på vad vi behöver för att komma igång. Utrustningen behöver inte vara överdrivet dyr, utan helst så billig som möjligt för en hyfsad kvalitet. Vi är tre stycken och har ibland gäster, vilket betyder inköp av fyra mickar. Men vilken typ och vilken modell är mest prisvärd? Andra saker som kanske behövs är ljudkort och mixer och ingen av oss har någon bra koll på området.
      Min fråga är med andra ord, vilka saker skulle ni rekommendera för oss?
      All hjälp mottages varmt. Tack på förhand.
  • Veckans populäraste ämnen

• Senaste låtarna

• mixakuten_ingang.jpgMIXAKUTEN
    Som medlem får du kostnadsfri hjälp med mixning eller mastring av din låt.
    Läs mer >

• Utvalda pressmeddelanden

• Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.