Jump to content
Annons

Sound City på SVT


pme (oregistrerad)

Recommended Posts

Annons

Dave Grohl gör en dokumentärserie för HBO som sänds nu. Varje avsnitt är de i en stad och en studio. finns 4 avsnitt. Snarlikt grepp som Sound city. Inte så mycket prylnörderi som man hade kunnat önska kanske. Men bra fördjupning i den konstnärliga aspekten av musik. Foo Figthers egna musikaliska insats är ju subjektiv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dave Grohl gör en dokumentärserie för HBO som sänds nu. Varje avsnitt är de i en stad och en studio. finns 4 avsnitt. Snarlikt grepp som Sound city. Inte så mycket prylnörderi som man hade kunnat önska kanske. Men bra fördjupning i den konstnärliga aspekten av musik. Foo Figthers egna musikaliska insats är ju subjektiv.

Kan man se den på nätet om man inte har HBO, netflix eller annat :-)

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Vägen att få den då är inte helt "kosher" men finns absolut.

Dave Grohl gjorde även Foo Fighters back and Forth som har snarlikt grepp också. Halva filmen går de igenom nirvana och massa andra band/influenser osv. andra halvan spelar de in en platta i grohls garage. studer, api och massa coola prylar. väldigt high end garage studio.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min ungdom var grunge ...förmodligen så trodde jag att det var jag som var först med att upptäcka den i swedala. Dave Grohl är fantastisk människa. Nu är jag ingen fan av foo fighters men den energin och nyfikenheten han äger och hur han är som person är inspirerande.

Så sjukt mycket plattor som man lyssnade sönder som gått genom det där mixerbordet är magiskt. Fantastiskt bra dokumentär ...den bästa i min mening.

Dave+grohl_c6b4cd_4852333.jpg

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Tyckte det var blandat.

Bra:

Att man ska vara musiker och ha en musikalisk konversation osv att musiken kan växa fram tillsammans

Mindre bra:

Cheesey glorifiering av mixerbord, konstigt att blanda in en preamp (det är ju vad det är) och säga att DET är anledningen till att vi sitter här idag

Redigerat av Casperfren
Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar för tipset. Kul som fan!

Tänkte på det där med Rick Springfields hund, ser ut som kraftig pitbull. "Kolla här!" säger Rick och slänger iväg basketboll. Hunden jagar efter och spränger bollarna med 1 bett. Dom lyste med laserpekare på väggarna, o hundfan anfaller ljuspunkterna, sliter stora stycken ur väggen varje gång. Jävla pansarvagn till hund.

Så ska gitarristen Niel Giraldo in och lägga gitarr. Och typ i inräkningen kutar fyrbenta pansarvagnen in i studion och kör upp nosen i skrevet på karln, med käften som spränger basketbollar och väggar med 1 bett. Karln fryser till is, men hunden blir kvar och han lyckas ändå sätta gitarrstämman i 1 tagning - pansarkäft eller inte.

Fan vad jag skrattade. 😄 Det är rock'n roll!

Redigerat av Signia
  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...