Jump to content
Annons

Hur får ni bort sliding noises/ scraching noises från gitarren i mixen?


woodenheart (oregistrerad)

Recommended Posts

woodenheart (oregistrerad)

Ja som frågan lyder.. När jag spelar in gitarr så finns det mycket mycket slide-oväsen.

Vilka är era tricks för att få bort detta? förutom, byta strängar, lära sig spela på ett sätt där man undviker det.

När ni skriver "EQ:a bort de" så keep in mind att jag är nybörjare 😉 förklara gärna HUR man gör det.

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Är det väl inspelat och inte kan spelas om (eller inte spelas annorlunda), då är det bara ljudverktygslådan som gäller. Då skulle jag försöka hitta - så precis som möjligt - var i frekvensregistret det mesta rasslet ligger.

Sen kan man använda olika verktyg - även i kombination - för att dämpa lite. Men man får aldrig "bort" det, man kan bara dämpa ner så det inte stjäl fullt så mycket fokus.

EQ är ju rätt givet, att sänka lite EQ i frekvensområdet där rasslet finns (var noga med filterbredden så du inte tar bort för mycket av övriga gitarren).

Man kan även testa De-Esser.

Man kan använda hård kompression. Typ hård LA2A gör sig relativt bra på gitarr (inte hård distad dock), tack vare dess långa attack-tid. Då dämpas strängrasslet ner i volym, så dom inte sticker ut så mycket.

Man kan fasa bort lite - filtrera bort allt utom just rasslet, och lägg det på ett eget spår. Fasvänd sen det spåret och spela upp både detta- och originalspåret parallellt.

Man kan även testa lite rörmättnad på ljudet, men man får vara försiktig då, för rör-mättnad tar bort lite av gitarrers spetsiga sprödhet en del.

Vill man vara mer noga än att använda 1 inställning som hela spåret filtreras igenom, så kan man klippa i ljudspåret och manuellt sänka volymen just där dom värsta bi-ljuden uppstår. Går även att använda volymautomation för att uppnå nästan samma sak.