Jump to content
Annons

Hur får ni bort sliding noises/ scraching noises från gitarren i mixen?


woodenheart (oregistrerad)

Recommended Posts

woodenheart (oregistrerad)

Ja som frågan lyder.. När jag spelar in gitarr så finns det mycket mycket slide-oväsen.

Vilka är era tricks för att få bort detta? förutom, byta strängar, lära sig spela på ett sätt där man undviker det.

När ni skriver "EQ:a bort de" så keep in mind att jag är nybörjare 😉 förklara gärna HUR man gör det.

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Är det väl inspelat och inte kan spelas om (eller inte spelas annorlunda), då är det bara ljudverktygslådan som gäller. Då skulle jag försöka hitta - så precis som möjligt - var i frekvensregistret det mesta rasslet ligger.

Sen kan man använda olika verktyg - även i kombination - för att dämpa lite. Men man får aldrig "bort" det, man kan bara dämpa ner så det inte stjäl fullt så mycket fokus.

EQ är ju rätt givet, att sänka lite EQ i frekvensområdet där rasslet finns (var noga med filterbredden så du inte tar bort för mycket av övriga gitarren).

Man kan även testa De-Esser.

Man kan använda hård kompression. Typ hård LA2A gör sig relativt bra på gitarr (inte hård distad dock), tack vare dess långa attack-tid. Då dämpas strängrasslet ner i volym, så dom inte sticker ut så mycket.

Man kan fasa bort lite - filtrera bort allt utom just rasslet, och lägg det på ett eget spår. Fasvänd sen det spåret och spela upp både detta- och originalspåret parallellt.

Man kan även testa lite rörmättnad på ljudet, men man får vara försiktig då, för rör-mättnad tar bort lite av gitarrers spetsiga sprödhet en del.

Vill man vara mer noga än att använda 1 inställning som hela spåret filtreras igenom, så kan man klippa i ljudspåret och manuellt sänka volymen just där dom värsta bi-ljuden uppstår. Går även att använda volymautomation för att uppnå nästan samma sak.

Och man kan använda kombinationer av flera ovanstående .. och låta detta bli en lektion: spela inte in om det inte låter helt rätt. Blir ett helvete i slutändan då, som tar bort lusten 😉

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Det här är en smaksak skulle jag tro, men jag måste säga jag gillar lite fret-noises i ljudet :-)

Jag kan erkänna att jag inte är gitarrist, så vad jag säger ska tas med en nypa n00b-salt, jag har mina gitarrer som ljudeffekter och leksaker själv, men så jag har försökt parera överdrivet fret-ljud och gnissel är helt enkelt genom att undvika att röra strängarna när jag byter grepp, om jag inte faktiskt velat ha swooshen (vilket jag ofta vill). Vissa kanske tycker att det hämmar spelet, och då låter exempelvis Everlastings förslag intressant, men precis som andetag och andra ljud (EJ smask-ljud som alltid låter fan) vid sång tycker jag sånt här i lagom dos förstärker den organiska känslan i spelet! Vare sig jag spelar för jobbet (ljudeffekter) eller för mitt eget höga nöjes skull (musik) så är synthar med deras exakthet det sista jag skulle vilja att det låter som...

Sen i en tät ljudbild tenderar allt sånt drunkna i vilket fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan fasa bort lite - filtrera bort allt utom just rasslet, och lägg det på ett eget spår. Fasvänd sen det spåret och spela upp både detta- och originalspåret parallellt.

Är detta enklare att göra än att filtrera bort rasslet direkt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Är detta enklare att göra än att filtrera bort rasslet direkt?

Enklare än .. att bara dänga på en EQ? Nä, det här är mer jobb. Men resultatet blir annorlunda. Det man lämnar kvar i "fasvändar-filen" är ju det som tas bort, så man får bättre koll och precision över vad som försvinner, och hur mycket. blir lite som målning. Man målar lite blått där man vill att det i slutändan ska bli grönt, och lägger sen ihop det med gult, så blir det grönt. Gäller förstås att man har bra och fin pensel att måla/radera ljudet med.

Ett tips vid inspelning är att väta fingrarna med saliv. Strängarnas livslängd kortas lite men du slipper glidljuden.

Hm, tänkvärt. Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag redigerar och sänker slideljuden när de blir för jobbiga. För mig funkar detta bäst.

Här är ett exempel före och efter redigering, vill behålla lite slide sound och inte helt ta bort det.

Oredigerad

https://dl.dropboxusercontent.com/u/6897056/Fire_oredigerad.wav

Redigerad

https://dl.dropboxusercontent.com/u/6897056/Fire_redigerad.wav

Link to comment
Dela på andra sajter

Off T, men ändå, jag älskar när man hör hur fingrarna flyttas på halsen.

Jag har blivit torsk på de här strängarna, vad heter de nu hmmm… De har nån sorts coating/överdrag. De gnisslar inte så mkt när de är helt nya, och behåller tonen väldigt länge… Elixir heter dom ju. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Med Izotope RX kan man plocka bort sådant helt eller delvis, beroende på smak. 🙂

Ibland vill man ju ha bort sådant helt, men ofta vill man ha kvar lite grand.

http://youtu.be/dTxOxRnNzlY

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag redigerar och sänker slideljuden när de blir för jobbiga. För mig funkar detta bäst.

Här är ett exempel före och efter redigering, vill behålla lite slide sound och inte helt ta bort det.

Oredigerad

https://dl.dropboxus..._oredigerad.wav

Redigerad

https://dl.dropboxus...e_redigerad.wav

Snyggt! Eq, klippning....?

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Snyggt! Eq, klippning....?

Jag får nog ta och förklara lite. EQ och deessande tar för mycket på grundsoundet tycker jag. Så redigering är det enda som håller tyvärr. Jag brukar klippa slideljudet och sänka slideklippet tills det inte irriterar så mycket. Ibland så lägger jag en EQ på slideklippet så att man får bort riktigt håriga strängljud.

Alternativt så gör jag lite som i iZotope videon fast med min vanliga DAW. Jag klipper bort slideljudet. Tar sedan och klipper ut det sista anslaget innan slideljudet och stretchar ut detta så att det inte blir helt tyst efter sliderasslet. Inget behov av mågon speciell plugg för detta. 🙂

Efter att ha testat lite olika tools och EQ med mera så har jag kommit fram till att för mig är dessa typer av redigeringar snabbaste vägen till framgång.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag får nog ta och förklara lite. EQ och deessande tar för mycket på grundsoundet tycker jag. Så redigering är det enda som håller tyvärr. Jag brukar klippa slideljudet och sänka slideklippet tills det inte irriterar så mycket. Ibland så lägger jag en EQ på slideklippet så att man får bort riktigt håriga strängljud.

Alternativt så gör jag lite som i iZotope videon fast med min vanliga DAW. Jag klipper bort slideljudet. Tar sedan och klipper ut det sista anslaget innan slideljudet och stretchar ut detta så att det inte blir helt tyst efter sliderasslet. Inget behov av mågon speciell plugg för detta. 🙂

Efter att ha testat lite olika tools och EQ med mera så har jag kommit fram till att för mig är dessa typer av redigeringar snabbaste vägen till framgång.

Ballt. 🙂

Tack för extra förklaring.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...