Jump to content
Annons

Tips på studio lurar


asphyxia

Recommended Posts

Hej

är nu på jakt efter ett par nya studio lurar som främst ska användas till studio bruk inspelning samt mixning

av elektronisk musik, dom ska spela ärligt,ska man välja slutna eller öppna lurar sluta har ju lite mer botten men får väl bättre ljudbild av öppna ?

har hört mycket bra om följande, Beyerdynamic DT-770 Pro och Beyerdynamic DT-990 Pro samt AKG K612 men dom sista nämnda ska sakna botten? några tips ?

 

tack på förhand 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

HD 650 till Mix. Tracking-lurar, ett par billiga asiatiska för 300 kr... Att skapa billiga lurar som inte läcker och låter bra kostar inget. Det är öppna lurar som ska låta jämnt som kostar och där är 650 bäst tycker jag, 880 770, akg 701, ultrasone 750, 2500... har lyssnat på alla. och ingen kommer ens nära.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lånar tråden. Lurar till indie-punk/rock?

Jag kan inte mycket i ämnet men mina lurar tar upp för mycket mid/basn...när jag lyssnar i vanliga snäckor eller andra ljudkällor så blir det galet fattigt i bas och mellanregister.

Mina lurar är billigare t-bone. Budget: omkring lusentappen. (gärna billigare men max 1000)

edit: Slutna.

Redigerat av rundgång
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder AKG K701 och är väldigt nöjd med ljudet. Det är öppna hörlurar, vilket jag personligen tycker är viktig då det hjälper för att avverka huvudvärk och liknande. De marknadsförs som halvöpnna (semi-open), men de är som vanliga öppna lurar enligt mig och många andra.

De enda jag kan klaga på är att de kan vara lite obekväma vid långa sessioner, men det fixar du om du drar bort "bölderna" under huvudbandet. Det gjorde jag och efter det så är de inga större problem!

Link to comment
Dela på andra sajter

har hört att ATH-M50 ska låta väldigt bra dock lite mycket bas och kan vara lite bullriga?

men hur är akg 701 i basen är inte dom lite dåliga i basen?

vilka dom största för och nackdelarna mellan en öppen / Stängd hörlur?

vilket lämpar sig bäst för studio bruk som en bra mixning samt referens lur?

Link to comment
Dela på andra sajter

.. hur är akg 701 i basen är inte dom lite dåliga i basen?

vilka dom största för och nackdelarna mellan en öppen / Stängd hörlur?

vilket lämpar sig bäst för studio bruk som en bra mixning samt referens lur?

Jag har AKG-lurarna, och dom är definitivt inte "dåniga" i basen. Dom har en vändans bra återgivning av basen som jag upplever det.

Det påminner mig lite om vad jag läst om vad flera kända ljudtekniker tycker om dom små Yamaha NS-10 högtalarna. Dom säger att fastän dom är små, så kan man bedöma basen riktigt bra i dom. Samma sak upplever jag med K70x lurarna. Väldigt öppet och detaljerat ljud, och man "känner" den djupaste basen mer än man hör den. Man 'hör inte lurarna', om du förstår hur jag menar med det. Med mina föregångare K240 så hörde man lurarna betydligt mer.

Stängd lur läcker inte till inspelningsmikrofon, och öppna lurar känns mer "fri". Det är en av de främsta skillnaderna. Med öppna känns det inte riktigt som man lyssnar i lurar, utan ljudet känns som det omsluter en - utan att bli "burkigt" med överdriven bas. Man 'hör inte lurarna', men man hör alla omgivningsljud. Bara en sån sak som det tysta "väsandet" av tyg mot hud när man själv rör sig lite, sånt hörs fullt naturligt genom öppna lurar. Med K240, eller ännu tätare modeller, då var man mer som i ett akvarium liksom.

För mixning samt referenslur föreslår jag öppna lurar, utan tvekan. Eftersom "högtalaren" är så nära örat så är hörlurar föremål för ännu mer åsikts-skillnader än högtalare. Så det vore lite förmätet att säga att A eller B "definitivt" är bättre än C eller D. Folk tycker- och upplever mer annorlunda än man vill tro.

Personligen har jag upplevt att de mest lyriska betygen för referenslyssning/mixning getts till antingen AKG 70x eller Sennheiser 6xx, samt Sennheiser 800. Men andra modeller är inte så långt efter. Jag upplever att Beyers modeller används av många, Audio-technicas modeller främsta värde tycks vara prisvärdheten, och Ultrasone lider av blandade recensioner. Ultrsonics ljudbetyg ser för mig ut att vara allt från "bäst" till "märkliga" (dock inga "dåliga" recensioner), medan prisvärdheten verkar vara sämre ställd.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

För mixning föredrar jag tveklöst öppna lurar. Mina favoriter är Ultrasone Pro2900.

Beyerdynamic DT-880 Pro (som dock är halvöppna) är ganska ok också.

Sennheiser har generellt sett lite för tunn bas tycker jag, men HD600 brukar vara ganska uppskattad som studiolur. Efterföljaren, HD650 är mer åt hifi-hållet och därför sämre för mixning, enligt vad jag har läst (har inte testat HD650 själv, så jag ha inte haft tillfälle att bilda en egen uppfattning om dem).

Generellt om öppna/slutna:

Mindre läckage från slutna, så de passar bättre till tracking.

Slutna har en liten luftmängd som är instängd och blir allt fuktigare och varmare ju längre man har dem på sig - ganska oskönt och dessutom i värsta fall en fin grogrund för bakterier...

Slutna lurar är svårare att få en neutral ljudbild från och de kan ge något mer distorsion på grund av den lilla instängda luftvolymen.

Öppna är skönare att ha på sig vid långa sittningar eftersom luften inte är instängd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lånar tråden. Lurar till indie-punk/rock?

Det spelar ingen som helst roll vilken genre man spelar in, det är samma utrustning för monitorering vad man än gör. Är lyssningen avsämd för en speciell stil så betyder det att de är oärliga, och därför värdelösa till kritiskt arbete.

Jag testade ett par riktigt fina Sennheiser-lurar för några år sen jag verkligen gillade för mixning. Kommer inte ihåg vad de hetter, med det var bland deras absoluta flaggskepp runt slutet av 2K-talet. Deras billigare luringar hatar jag som pesten.

Annars gillar jag verkligen Beyers DT250 till inspelning. Det är aldrig en god idé att använda samma lurar till både och då inspelning behöver så slutna lurar som bara möjligt, medan mixning kräver transparens och öppenhet. Men jag använder dock ofta mina 250 även som referens när jag mixar.

Link to comment
Dela på andra sajter

För inspelning så är Sennheiser HD280 Oslagbara tycker jag.

Har haft mina i 10 år och ALLA som spelat in med dom ( Sångare/Sångerskor ) tycker att dom får

en bra uppfattning om hur sången låter samt att dom ger minimalt med läckage.

För mixning har jag AKG AH50 samt beyerdynamic DT 880 Pro , båda ger bra bild av mixen fast på olika sätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det spelar ingen som helst roll vilken genre man spelar in, det är samma utrustning för monitorering vad man än gör. Är lyssningen avsämd för en speciell stil så betyder det att de är oärliga, och därför värdelösa till kritiskt arbete.

Jag testade ett par riktigt fina Sennheiser-lurar för några år sen jag verkligen gillade för mixning. Kommer inte ihåg vad de hetter, med det var bland deras absoluta flaggskepp runt slutet av 2K-talet. Deras billigare luringar hatar jag som pesten.

Annars gillar jag verkligen Beyers DT250 till inspelning. Det är aldrig en god idé att använda samma lurar till både och då inspelning behöver så slutna lurar som bara möjligt, medan mixning kräver transparens och öppenhet. Men jag använder dock ofta mina 250 även som referens när jag mixar.

Jag är fantastiskt dumsnål då jag för ofta köper något billigt för sedan köpa det jag borde köpt från början. Jag är oxå en knegare med familj och med för många hobbies :/

Hade tänkt att lägga pengar på nya monitorer men känner lurar är en bättre investering just nu ...funderar på två olika par.

Sennheiser HD 280 PRO

http://www.emusic.se/product/10377/Sennheiser-HD-280-PRO

och ett par öppna lurar...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Har nu också köpt HD 600. HD 650 fast BÄTTRE för mix.

Köp lurarna på direkten! NU! du / ni är värd dem.

Slutna lurar är inte bra för mix!

Jag har ett par HD600 jag använder allt mindre. Just nu gillar jag ATH-M50 och DT990 pro bäst. Jag tror att alla hör ganska olika mycket av bas o diskant mm, gäller nog även även yngre personer som inte hunnit bränna sönder hörseln. Så det är nog väldigt personligt vad som blir bäst.

Nån som vill byta åt sig mina HD600 mot ett par ATH-M50 eller HD280 pro?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ett par HD600 jag använder allt mindre. Just nu gillar jag ATH-M50 och DT990 pro bäst. Jag tror att alla hör ganska olika mycket av bas o diskant mm, gäller nog även även yngre personer som inte hunnit bränna sönder hörseln. Så det är nog väldigt personligt vad som blir bäst.

Nån som vill byta åt sig mina HD600 mot ett par ATH-M50 eller HD280 pro?

Jao. HD600 är ju inte direkt varken basrika eller diskantrika.

Men jag kan fortf rekommendera dem om du kan föreställa dig resten själv 🙂

Hur mycket kan du tänka dig o sälja dem för, oc hur gamla är dem? mycket användna? hd 600

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag har ett par HD600 jag använder allt mindre. Just nu gillar jag ATH-M50 och DT990 pro bäst. Jag tror att alla hör ganska olika mycket av bas o diskant mm, gäller nog även även yngre personer som inte hunnit bränna sönder hörseln. Så det är nog väldigt personligt vad som blir bäst.

Nån som vill byta åt sig mina HD600 mot ett par ATH-M50 eller HD280 pro?

ATH-M50 mot HD600, taget Nilsson!

Link to comment
Dela på andra sajter

ATH-M50 mot HD600, taget Nilsson!

Blir sugen på ATH-M50 o provlyssna dessa, är ATH-M50X lika bra?

En grej som är lite särskild är ju att både 600 och 650 är 300 ohm och mår bra av mer kräm.

Vad lyssnade ni i för stärkare? Vanliga bordsstärkare / interface-stärkare gör dem inte rättvisa!

Link to comment
Dela på andra sajter

Har hört mycket gott om ATH-M50 även provlyssnat och gillar deras ärlighet. När jag nyligen inhandlade nya så låg det mellan dem och Beyerdynamics DT770 Pro 250 ohm. Skulle fortfarande ha svårt att välja mellan dem och kan tänka mig att ha inhandla ett par extra och då blir det ett par ATH-M50 isåfall. Men båda tycker jag håller bra pris, ärligt ljud och genomgående bra kvalité. Jag kör genom UAD-Apollo Twin interface. Jag tror inte du misslyckas om du väljer ngn av dessa 2 modeller. Rätt spår helt klart! Det jag vill ha av en lur är bra allround, tracka song, lägga synthar, mix osv. Sen kan man ju alltid kolla mer highend såklart! Men ärlighet till ett bra pris är det jag var ute efter.

Redigerat av Acekorv
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...