Jump to content
Annons

Sänka slutstegets förstärkning, efter gain-reglaget


KlasVonKlas

Recommended Posts

Det här kanske är en mycket märklig fråga, men jag undrar faktiskt precis så som rubriken lyder. Jag ska förklara lite närmare:

Jag har ett par Esi Near08 Classic, och jag tror jag har den tidigare modellen då de man kan köpa idag ser lite annorlunda ut på baksidan, som man kan se på dessa bilder:

Äldre: http://download.esi-..._sub1_large.jpg

Nya: http://www.thomann.de/thumb/bdbmagic/pics/bdb/222139/7669233_800.jpg

De jag har, den äldre modellen, har väldigt känslig volym-ratt. När jag ökar från första pricken, alltså lägsta volym, till den andra pricken så blir det redan då lagom volym. Ökar jag till den tredje blir det alldeles för högt. Detta vet jag då jag jämfört med andra monitorer på samma utrustning. Den nya modellen är dock inte alls lika känslig, och på den kan man ha ungefär hälften av volymenratten för att få motsvarig volym på den tidigare modellen.

Det jag tror är "problemet" är att i den tidigare modellen är slutstegen inställda(?) att förstärka signalen efter volympotten alldeles för mycket, och jag misstänker att det även är därför som jag har mycket egenbrus i monitorerna, vilket inte heller den nyare modellen har.

Min fråga som det hela handlar om nu är då: Kan man på något sätt, alltså genom modifikation av slutstegen, sänka den nivån som den förstärker? Detta är då alltså en fråga som är på komponentnivå, att byta ut eller reglera komponenter på det kretskort som slutsteget är uppbyggt på. Vid önskemål kan jag öppna upp dem för att ta bilder ifall någon vill se hur det ser ut.

För att undvika eventuella frågor om att kablar eller annat skulle orsaka detta brus så har jag brus även utan signalkablar inkopplade, samma brusnivå med både jordat och ojordat, och bruset är lika högt oavsett volyminställning. Jag är alltså väldigt säker på att bruset inte uppstår vid ingångssteget eller volymratten, utan efter detta i ljudkedjan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
🙂 kanske e jag som är trög bara hehe. Men undrade egentligen hur du styr volymen in i dom. Dvs jag menar inte volymratten på monitorn, utan en kontroller mellan omvandlare och högtalare, eller om du har ett ljudkort med monitorvolym på. Redigerat av evilrocker
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ett mixerbord mellan monitorer och ljudkort. Men egentligen har det ingen relevans med mitt problem eftersom jag har detta brus även utan utrustning inkopplad, alltså när monitorn bara har sin strömkabel och är på. Bruset är också lika högt oavsett volympotten på monitorn, så det har inget med någon ingångsnivå att göra. Jag skrev detta i första inlägget, men var kanske inte så tydlig ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Det är ganska troligt att det bara är några motstånd som behövs bytas. Men utan schema är det ganska så svårt

göra det rätt. Det kan också vara så enkelt att de har bytt linjära pottar mot logaritmiska. Det flesta tillverkare verkar skämmas så pass mycket för sina konstruktioner att de inte lämnar ut scheman till folk som vill rätta felen eller bara laga det som gått sönder.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ganska säkert klass-A slutsteg. De kör alltid på full volym och man reglerar bara insignalen. Något annat är inte möjligt i konstruktionen - och det innebär att man aldrig kommer ifrån det grundbrus som finns.

Angående känsligheten på poten, så kan det däremot vara möjligt att ändra, som pme skriver.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Det är ganska säkert klass-A slutsteg. De kör alltid på full volym och man reglerar bara insignalen. Något annat är inte möjligt i konstruktionen - och det innebär att man aldrig kommer ifrån det grundbrus som finns.

Angående känsligheten på poten, så kan det däremot vara möjligt att ändra, som pme skriver.

Det är garanterat inte klass A effektförstärkare, men det har inte med saken att göra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla inputs! Kanske verkar vara svårt att göra något åt detta. Kopplingsschema är nog typ omöjligt att få tag på, det är sällan tillverkare ger ut dessa skulle jag tro. När jag tidigare har öppnat upp dem har jag dock sett att det funnits två små vridpotentiometrar, och de ser också ut att gå en till varje slutsteg. Vågar man skruva på dessa, eller kan de vara någon form av "justeringsskruvar" för att varje monitor ska låta lika vid tillverkning? Vet inte om jag vågar skruva på dem än, men det kanske skulle vara värt att prova.

Har också funderat på att skippa slutstegen i dessa högtalare helt då de inte ger så mycket effekt, distar väldigt lätt på högre volymer. Har funderat på om man skulle sätta ihop något delningsfilter och köra med vanlig förstärkare, men risken jag då kan tänka mig är att de låter sämre då jag tror tillverkarna oftast gör så att slutstegen inte skickar ut ren rak signal utan istället ändrar på den lite för att monitorn ska ha lite jämnare frekvensomfång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...