Jump to content
Annons

Sub slår inåt hur jag än gör, snälla hjälp!


ivwe

Recommended Posts

Hej! Har en yamaha hs10w, och hur jag än kopplar och donar så slår konen innåt..

Det jag har testat är:

Bytt kablar, många gånger. Testat med balanserade och obalanserade.

Bara kört en kanal in (det går stereo in eftersom man vidare kopplar monitorerna från suben)

Testat att separera ljudet från datorn med olika faser på strömmen.

Ljudet från ljudkortet kan inte vara problemet tycker jag eftersom det lirar kanon direkt till monitorerna.

För att testa att alla kablar är ok så har jag provat göra så här

så här går ljudet i vanliga fall

ljudkort --- sub --- monitorer

testade att göra så här:

ljudkort --- koppla-ihop-kablarna --- monitorer, på så sett vet jag att alla 4 kablarna (balanserade) är ok.

Det finns en fasvändnings switch på lådan också, vad kör den? Vänder den plus och minuspolen? Det blir jhu ingen skillnad i alla fall på hur den flyttar luften. Håller man handen framför utblåset så sugs handen mer innåt än vad det trycks bort..

Fattar inte. Det har jhu inte varit så här förut, va fan är det för fel.

Redigerat av ivwe
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag skulle öppnat lådan och mätt på polerna för att se vad förstärkaren skickar ut till högtalarelementet och sen utgå därifrån ..men jag tycker inte det låter inte som ett polaritets fel mer som någon komponent är dålig/trasig på förstärkaren så du får en signal + spik vid de tillfällena du upplever att det klonkar till.. Men det är svårt att säga enbart på vad du förklarar i texten.. det kan ju vara miljoner andra saker som inte är helt uppenbara..

En fasvändningsswitch bör vända signalen, men var i kedjan kan jag inte svara på.. det finns säkert någon som är mer fördjupad i just dessa lådor som kan svara på det.

EDIT: Låter det illa eller är det bara en reflektion över ett fenomen du inte sett förut?

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag flyttade upp min golvsub mellan monitorerna idag, tycker det blir lättare att höra den då. Jag har ett gammaldags skrivbord med lådor på sidorna så subben lät ut genom mittunneln på skrivbordet, o det lät olika om jag flyttade mig bara lite i rummet. Fast subbas ska låta lika var man än sitter påstås det väl, så tycker jag det blev mkt bättre så här.

Hur som helst så tittade jag på konen vid kaggetrampen, även på min ser det nästan ut som att den slår mer inåt än utåt. Det kanske är en synvilla?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej! Har en yamaha hs10w, och hur jag än kopplar och donar så slår konen innåt..

Du kan pröva att rita in en helt rak signal (för säkerhetsskull med låg amplitud)

= likspänning en bit upp från nollan på plussidan

i ditt DAW och se om konen går in eller ut.

Sedan kan du göra om detta en bit på negativa sidan.

polvändnigen borde göra så den går in istället för ut. Det kan du också pröva på detta sätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Jag tror ni inbillar er. Fasen är förvisso viktig. Prova och vänd fasen i din DAW så kommer du nog att inse att det är något annat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan antingen vara en synvilla, eller att någon bytt element i subben, och kopplat elementet fel.

Du kan köra en sinusvåg med väldigt låg frekvens, och högt ljud, genom subben. Då ser du exakt var konen befinner sig under en viss period av vågformen. Ett fultrick när man installerar baselement, är att köra ett 9V-batteri någon sekund på polerna på elementet, för att se vilken som är plus /minus (ifall man inte ser eller vet). OBS: Bara under någon sekund! Högtalare gillar inte likspänning.

Är det en aktiv sub kan det även finnas fasomkopplare. Antingen 180-graders eller steglös.

Finns steglös, ska du dra igång sinus våg (eller basrik låt), och vrida potten tills det blir mest bas. Då ligger subben i fas med monitorerna.

Det blir inte alls lika mycket bas i hela rummet. Bas samlas i hörnen, och det blir olika mycket bas i rummet. (Däremot hörs inte riktningen på ljudet.)

Så det är viktigt att du ställer in monitor-EQ samt fas för mixpositionen. 🙂

Kanske blev lite rörigt, men hoppas du blev klokare. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det inte är något allvarligt fel i det ljudmaterial man spelar upp, eller på förstärkaren/slutsteget som driver, så ska elementet röra sig lika mycket inåt som utåt oavsett fas. Därför "ser" man ingen skillnad när man vänder på fasen.

Jag tycker också dock att du ska göra som det tidigare har nämnts i tråden, köra en låg sinusvåg på t.ex 10hz, lägre om subben klarar av det. Då kan man lättare se hur konen rör sig. Du kan också prova att spela in det med en mobilkamera eller liknande. Gör man det ser det ut som att konen rör sig långsammare p.g.a förhållandet mellan den fps som kameran spelar in i och det frekvens som konen rör sig i.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tittade på min igen idag, o det var svårt att se hur den rörde sig, men jag satte fingret framför konen o då känns det ganska tydligt att den först hoppar utåt på kaggetrampen.

Jag förstår att det känn så, men det är helt omöjligt att veta om den åker ut eller in först, om man inte filmar med en extrem slow-motion kamera då. Vi kan inte uppfatta något sånt med våra fingrar eller ögon. Det känns dock så eftersom att rörelsen av konen är så snabb att den "knuffar undan" fingret så fort att fingret inte hinner att åka med tillbaka på in-vägen, om du förstår vad jag menar :-)

Edit:

Här syns det tydligt att en kon rör sig lika mycket inåt som utåt.

Och även om man skulle vända fasen så kan man omöjligt se om det är en + eller - amplitud som spelas först då det går så oerhört fort. Dock kan man alltid höra skillnaden, framförallt om det gäller stereohögtalare.

Redigerat av KlasVonKlas
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår att det känn så, men det är helt omöjligt att veta om den åker ut eller in först, om man inte filmar med en extrem slow-motion kamera då.

Du kan pröva att rita in en helt rak signal (för säkerhetsskull med låg amplitud)

= likspänning en bit upp från nollan på plussidan

i ditt DAW och se om konen går in eller ut.

Sedan kan du göra om detta en bit på negativa sidan.

polvändnigen borde göra så den går in istället för ut. Det kan du också pröva på detta sätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror du kanske missuppfattat vad subben ska göra.

Högtalarelementet är riktat neråt, och basporten åt sidan på subben du pratar om. När du lägger plus-spänning på elementet så ska konen flytta sig utåt, och då måste ju luft sugas in i basporten. När du släpper spänningen så går konen tillbaka till sitt neutralläge, och luft blåses ut genom basporten.

När du spelar ljud så måste det gå lika mycket luft ut som det går in genom basporten, annars skulle ju subben blåsas upp som en ballong. Det kan alltså inte generellt vara "sug" i basporten

...flyttar luften. Håller man handen framför utblåset så sugs handen mer innåt än vad det trycks bort..

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

 

Mitt svar var till Nilsson ang när en kick/bas eller övrigt instrument spelar i subben, inte när man gör det du beskriver.

 

Jag tror du kanske missuppfattat vad subben ska göra.

 

Högtalarelementet är riktat neråt, och basporten åt sidan på subben du pratar om. När du lägger plus-spänning på elementet så ska konen flytta sig utåt, och då måste ju luft sugas in i basporten. När du släpper spänningen så går konen tillbaka till sitt neutralläge, och luft blåses ut genom basporten.

 

När du spelar ljud så måste det gå lika mycket luft ut som det går in genom basporten, annars skulle ju subben blåsas upp som en ballong. Det kan alltså inte generellt vara "sug" i basporten

 

Det är helt riktigt. Det kan ibland dock (inte får att påpeka något utan för att det är intressant 🙂 ) skapas ett märkligt fenomen där saker, t.ex en bomullstuss eller papper lättare åker in i basporten än ut. Kommer inte ihåg vad detta heter, men det gör alltså att det verkar som att det åker in mera luft än vad som kommer ut igen, trots att mängden är den samma. Detta varierar vid olika frekvenser som subben spelar.

 

Intressant är också att vid vissa frekvenser så åker elementet utåt samtidigt som det även går luft ut ur basporten. Det är faktiskt en önskad effekt man vill uppnå, beroende på hur tillverkaren/man själv vill att subben ska låta, detta p.g.a att basporten vid dessa frekvenser hjälper elementet att förstärka just den frekvensen. Det är också därför det är så oerhört viktigt att man får rätt förhållande på alla parametrar mellan element, lådvolym och storlek på basport då man annars kan få oerhörda dippar och/eller boostar vid oönskade frekvenser, alltså ojämn frekvensåtergivning. Det är även hur endel horn ungefär fungerar :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag stod inne i mitt lilla studiorum på nedervåningen i kåken förut i veckan o höll på o mixa nå skrammel jag spelat in. Plötsligt drog det kallt från rummet bredvid, alltså måste nån ha öppnat ytterdörren o klivit in. Har varit med om det nån gång förut, o det finns ju både skummisar o galningar. Jag var helt säker så jag beväpnade mig med ett tungt hopfällt mickstativ o gick ut i hallen. Men ingen där, o dörrn stängd. Kändes inte helt bra efteråt, den som gick in kanske hann sticka ut igen?

I dag kom jag på hur det gått till, delvis tack vare den här tråden. När jag fick hem mina nya monitorer flyttade jag samtidigt upp subben på hyllan där monitorerna står. (jag har ingen dataskärm så därför kan jag ha subben där) Det var helt enkelt subben som blåste på mig. 😆 Ingen ninjamördare alls.... Det vinddraget kände jag aldrig när den stod på golvet, gasar jag med volym o lågbas pustar den rejält märker jag.

Nu tycker jag subljudet blir mycket bättre o rakare faktiskt, förut stod den som i en fyrkantig tunnel under mitt halvantika skrivbord.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant är också att vid vissa frekvenser så åker elementet utåt samtidigt som det även går luft ut ur basporten.

(försöker här komma ihåg hur basreflex-principen fungerar ...)

Luften inuti lådan komprimeras/expanderas av baselemetet ungefär som när man drar/trycker i en cykelpump. Luftvolymen är elastisk ungefär på samma sätt som gummi, vilket man kan känna när man t ex håller för mynningen på en cykelpump och försöker pumpa.

Mynningen i högtalar-lådan består av ett hål och ett rör. Detta skapar en möjlighet för luften att pressas ut ur lådan, men det måste ske genom röret och ut ur hålet. Luften måste då ut ur hålet med högre hastighet.

Sedan har glömt lite detaljer ... Men resultatet av att luften i röret och lådan har olika massa/hastighet och reagerar olika på komprimering skapar effekten av en massa i svängning och något elastiskt. En liknelse är en vikt som hänger i en gummisnodd. Sätter man vikten i gungning (som en jojo) kommer den fortsätta gunga med ganska stor amplitud även med väldigt lite arbete på gummisnodden.

Detta är tanken med basreflex - att luften inuti lådan ska komma i självsvängning som om den "hängde på en gummisnodd". Detta är en sorts förklaring på varför luften kan "blåsa" ut samtidigt som elementet trycks ut.

(edit:) En obehaglig effekt kan komma när högtalarelementet vill spela en frekvens och luften i lådan vill spela en annan, eller att lådan försöker få elementet att spela högre på lägre frekvenser än vad som går. I extrema fall kan det bli så att elementet slits sönder. Det kan se väldigt obehagligt ut. Därför bör man vara säker på att inte mata liknande högtalare med lägre frekvenser än vad som är säkert, men aktiva subar är nog alltid säkrade ...

Redigerat av djhipster
Link to comment
Dela på andra sajter

Haha, härlig läsning :-)

(försöker här komma ihåg hur basreflex-principen fungerar ...) Luften inuti lådan komprimeras/expanderas av baselemetet ungefär som när man drar/trycker i en cykelpump. Luftvolymen är elastisk ungefär på samma sätt som gummi, vilket man kan känna när man t ex håller för mynningen på en cykelpump och försöker pumpa. Mynningen i högtalar-lådan består av ett hål och ett rör. Detta skapar en möjlighet för luften att pressas ut ur lådan, men det måste ske genom röret och ut ur hålet. Luften måste då ut ur hålet med högre hastighet. Sedan har glömt lite detaljer ... Men resultatet av att luften i röret och lådan har olika massa/hastighet och reagerar olika på komprimering skapar effekten av en massa i svängning och något elastiskt. En liknelse är en vikt som hänger i en gummisnodd. Sätter man vikten i gungning (som en jojo) kommer den fortsätta gunga med ganska stor amplitud även med väldigt lite arbete på gummisnodden. Detta är tanken med basreflex - att luften inuti lådan ska komma i självsvängning som om den "hängde på en gummisnodd". Detta är en sorts förklaring på varför luften kan "blåsa" ut samtidigt som elementet trycks ut. (edit:) En obehaglig effekt kan komma när högtalarelementet vill spela en frekvens och luften i lådan vill spela en annan, eller att lådan försöker få elementet att spela högre på lägre frekvenser än vad som går. I extrema fall kan det bli så att elementet slits sönder. Det kan se väldigt obehagligt ut. Därför bör man vara säker på att inte mata liknande högtalare med lägre frekvenser än vad som är säkert, men aktiva subar är nog alltid säkrade ...

Det var bra mycket bättre förklarat än mitt försök hehe. Intressant! Kanske också en förklaring till varför elementet "ser ut" att röra sig mer när man pluggar igen en basreflexlåda, trots samma upplevda volym, än om när lådan har sin basport öppen igen? Upptäckte det en gång att det hände på en viss subb jag hade, men inte en annan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...