Jump to content
Annons

bild?Projekt! Ljudisolerat (1-m-väggar) utrymme/rum i en lägenhet! 20K


KalleCA

Recommended Posts

Hej alla!!

Jag har ett rum i en lägenhet på 510 djupt x 335 brett x 280 högt (cm), dvs i runda svängar 16-17 kvadrat. Mitt problem är att jag hör väldigt mycket av mina grannar just nu och de hör mig. Jag kommer behöva minst 2x3 meter arbetsyta samt en höjd på 2m (ev. ner till1.80..). Detta ger alltså plats för nästan 1 m. isolering på alla sidor förutom under och över. Min budget ligger kring 20000 kronor.

Har läst otaliga ämnen om hur man på bästa sätt skall kunna ljudisolera så mycket som det bara går i lägenheter och andra utrymmen utan att ha funnit något egentligt bra svar. Jag vet skillnaden mellan ljudisolering och ljudabsorbering och att de flesta trådar ungefär brukar sluta med mer massa=ljudisolering.

Jag kommer göra allt jag kan för att isolera så mycket det bara går i detta rummet, vare sig ni säger nej det går inte eller inte. Jag själv har funderat på att bygga någon slags flytande stål/träkonstruktion och sedan börja bygga utåt på det. Även sandfyllda lastpallar i golv och tak framförallt. 1m Båtisolering åt alla håll med lite luftspaltar på det kanske skulle göra susen.

OCH! Jag önskar allra helst att det är så ickepermanent som möjligt. Lägenheten är en bostadsrätt, men jag kommer ev. sälja den inom 5 år och undviker gärna allt för mycket fix då, men lite spackel o.s.v. är inga problem givetvis.

Kommer använda rummet för att sitta och spela in (med lurar mest) samt sång, men även piano. Jag tenderar att jobba som mest runt 22-05 ungefär så det hade varit fantastiskt att kunna sittta och sjunga lite då utan att behöva viska 🙂

bifogar ful-ritning samt ett kort.

Så! Kom gärna med tips om tillvägagångssätt!! Hur hade ni gjort? metallskelett i sandlåda och bygga utefter det? Gipsskivor x 4 med green glue + luftspalt emellan? Allt uppskattas!

Hare bra!!! /Kalle

post-38338-0-08857500-1412186181_thumb.jpg

post-38338-0-82242400-1412186233.png

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tjena,

Det jag skulle gjort är att bygga ett regelverk på golvet som vilar på gummidistanser.

Fylla det med isolering och lägga spångolv ovanpå.

Efter det kan du bygga väggar på det nya golvet, reglar med isolering och dubbelgips. (som inte ligger mot befintlig vägg, = luftspalt)

Taket kan du göra som golvet men med gips istället för spångolv.

Beroende på hur mycket det läcker mot ytterväggen kanske du kan strunta i den ånden för att kunna behålla fönster.

Jag vet inte om detta är bästa sättet men så skulle jag gjort med din budget.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad tror du om 3 meters väggar istället? Hur mycket plats får du då?

😉

Tjena,

Det jag skulle gjort är att bygga ett regelverk på golvet som vilar på gummidistanser.

Fylla det med isolering och lägga spångolv ovanpå.

Efter det kan du bygga väggar på det nya golvet, reglar med isolering och dubbelgips. (som inte ligger mot befintlig vägg, = luftspalt)

Taket kan du göra som golvet men med gips istället för spångolv.

Beroende på hur mycket det läcker mot ytterväggen kanske du kan strunta i den ånden för att kunna behålla fönster.

Jag vet inte om detta är bästa sättet men så skulle jag gjort med din budget.

Tack! Det var inget dumt förslag alls. Skall kolla upp vad som finns att få tag på. Tack!

Innan du bygger något stort och tungt mitt ute på golvet, räkna ut vad totalvikten kommer att bli. Någon som är byggingenjör kan nog avgöra vad som säker vikt.

Absolut. Hade inte varit så kul om golvet hade rasat ner i huvudet på grannen under..

Tack för förslag!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena!

Kul att du ska bygga en riktig hemmastudio.

Jag jobbar som mätningstekniker med byggingenjörsutbildning i botten. Rent spontant så har jag svårt att tänka mig att det skulle rasa om du har 3 betongväggar i ditt sovrum. Det är ganska lätt att räkna ut vad din konstruktion kommer att väga, och vidare vilka laster det blir av hela paketet.

När är huset byggt?

Är du säker på att ytterväggen är i betong?

Link to comment
Dela på andra sajter

Golvplank läggs normalt i riktning mot fönstret (för ljusets skull), och inte på tvären - såtillvida det inte finns anledning till detta. Därför gissar jag att det inte är betong i golvet utan trästomme/reglar. Just därför bör man kanske fundera på vikten.

Ska man belasta rejält ska man väl försöka belasta de bärande väggarna och inte golven?

Link to comment
Dela på andra sajter

Golvplank läggs normalt i riktning mot fönstret (för ljusets skull), och inte på tvären - såtillvida det inte finns anledning till detta. Därför gissar jag att det inte är betong i golvet utan trästomme/reglar. Just därför bör man kanske fundera på vikten.

Ska man belasta rejält ska man väl försöka belasta de bärande väggarna och inte golven?

Man brukar inte blanda träbjälklag med betongväggar i flerbostadshus.

Antingen kör man trä rakt igenom eller så kör man bärande betongväggar med valv av betong.

Link to comment
Dela på andra sajter

Av bilden att döma ser det ut som en äldre fastighet och då är bjälklaget mest troligt gjort av timmer och taket putsad vass på glespanel. Lasten bör man räkna på. Det finns olika sätt att fördela lasten på så att de mesta hamnar nära väggliven.

Mitt råd är att först ta reda på hur mycket ljudreduktion du behöver för att bedriva din verksamhet. Är det akustiskt piano du syftar på, lyssning i monitorer osv. Redan nu kan jag säga att 20 kkr tyvärr inte räcker speciellt långt - bara i material om du vill bygga ett rum i rummet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...