Jump to content
Annons

Recommended Posts

Undrar lite över vilket windows som är det mest optimala för musikproduktion

har nu övergått till W8.1 men en del instrument och effekt pluggar verkar ju fortfarande inte vara helt kompatibla med 8an

är det lönt att gå tillbaka till 7an eller är det bara att invänta tills alla pluggar är fullt kompatibla med 8an?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kan vara så att ett fåtal plugins/instrument inte längre uppdateras, men generellt torde det vara ytterst få som funkar på 7 men inte 8.

En skillnad kan vara ifall du kör en 64bit DAW i win8 - en DAW som har en dålig 32<>64 brygga. Då blir det problems.

Dom pluggar/instrument som 'inte är kompatibla med 8' vid det här laget kommer troligast aldrig bli det i vilket fall.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Gamla prylar kommer alltid bli utdaterade när man minst önskar det, enda sättet att komma runt det är med ren hårdvara, men som så så måste jag säga jag gillar Win 8 bättre än Win 7. Har 7:an på videoredigeringsstationen, medan jag har 8:an på studiodatorn.

Datorn kommer inte alltid helt överens med mina Black Magic-kort, men generellt är studiodatorn mycket stabilare än video-stationen, och startar snudd på innan man tryckt på powerknappen :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

En skillnad kan vara ifall du kör en 64bit DAW i win8 - en DAW som har en dålig 32<>64 brygga. Då blir det problems.

Det där håller jag tyvärr verkligen med om. Nuendo/Cubase är...inte helt imponerande där...

Kör man med 64-bitarssystem så är 64-bitars pluggar FETT att rekommendera.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där håller jag tyvärr verkligen med om. Nuendo/Cubase är...inte helt imponerande där...

Kör man med 64-bitarssystem så är 64-bitars pluggar FETT att rekommendera.

Mm, är lite förbryllad där med. Vissa DAWs verkar ha fått till sina bryggor så bra att man inte ens tänker på när man kör bryggat, medan andras bryggor är främsta orsaken till instabilitet på DAWen.

Jag skulle inte klara mig utan brygga i alla fall. Även om en DAW bara accepterar endera 32 eller 64bit plugs, så bryggar många 'manuellt' med jbridge och liknande. Men även Jbridge levererar ojämna resultat beroende på vilken version man kör. Tyckte 1.3 var mycket bättre än nyaste 1.5 t.ex.

Det är en jäkla härva.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan inte se någon anledning att välja Windows 7 före 8.1.

8.1 ÄR genomgående mer modernt och resurssnålt än W7.

Tycker man kan se W8/8.1 som ett utvecklat och optimerat W7 där man dessutom lagt till möjligheten att köra med pekskärm.

Jag har faktiskt svårt att förstå vad folk har emot Win8/8.1.

Och, skulle du ha total aversion mot det nya gränssnittet (vilket jag själv gillar) så behöver du i princip inte ens se det.

Jag kör idag Windows 8.1 på:

Studiodatorn med Cubase 7.5 (vanlig skärm), En Surface Pro (platta med löstagbart tangentbord), Jobbdatorn (en dockningsbar Lenovo Ultrabook med en i7 och touchskärm).

Tycker det fungerar mycket bra i alla lägen. Inte mycket jag saknar i själva Windows, mer att en del andra program som tex SAP ska få bättre stöd för den ny skalningen etc)

Sammantaget, Windows 8.1 rockar, lyssna inte på bakåtsträvarna med asperger ;-)

EDIT:

Vad är det för " instrument och effekt pluggar" du hittat som inte fungerar under W8.1 (själva har jag inte hittat något)?

Redigerat av ONSatan
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Mm, är lite förbryllad där med. Vissa DAWs verkar ha fått till sina bryggor så bra att man inte ens tänker på när man kör bryggat, medan andras bryggor är främsta orsaken till instabilitet på DAWen.

Jag skulle inte klara mig utan brygga i alla fall. Även om en DAW bara accepterar endera 32 eller 64bit plugs, så bryggar många 'manuellt' med jbridge och liknande. Men även Jbridge levererar ojämna resultat beroende på vilken version man kör. Tyckte 1.3 var mycket bättre än nyaste 1.5 t.ex.

Det är en jäkla härva.

Har provat cubase egna brygga men den tycker jag inte är något vidare men har nästan all vst pluggar i 64, dem få andra kör jag i

Jbridge 1.65 och det stålar alldrig för mig 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan inte se någon anledning att välja Windows 7 före 8.1.

8.1 ÄR genomgående mer modernt och resurssnålt än W7.

Tycker man kan se W8/8.1 som ett utvecklat och optimerat W7 där man dessutom lagt till möjligheten att köra med pekskärm.

Jag har faktiskt svårt att förstå vad folk har emot Win8/8.1.

Och, skulle du ha total aversion mot det nya gränssnittet (vilket jag själv gillar) så behöver du i princip inte ens se det.

Jag kör idag Windows 8.1 på:

Studiodatorn med Cubase 7.5 (vanlig skärm), En Surface Pro (platta med löstagbart tangentbord), Jobbdatorn (en dockningsbar Lenovo Ultrabook med en i7 och touchskärm).

Tycker det fungerar mycket bra i alla lägen. Inte mycket jag saknar i själva Windows, mer att en del andra program som tex SAP ska få bättre stöd för den ny skalningen etc)

Sammantaget, Windows 8.1 rockar, lyssna inte på bakåtsträvarna med asperger ;-)

EDIT:

Vad är det för " instrument och effekt pluggar" du hittat som inte fungerar under W8.1 (själva har jag inte hittat något)?

tycker att windows 8 flyter på riktigt bra startar snabbare än W7an

det är några plugins i från Tone2 fast börjar det behöver ju inte ha med windows att

göra, använder ju en del gamla 32bitars som inte ens är optimerade för w7 som fungerar utan problem alls

Link to comment
Dela på andra sajter

Sonar kör en inbyggd brygga, så man kan blanda hipp som happ.

Jag har själv kört:

* 32 bitars OS - 32 bitars Sonar:

Blev RAM brist ganska snart, och saker blev ostabila.

* 64 bitars OS - 32 bitars Sonar:

Funkade mycket bättre p.g.a. mer RAM åt OS, samt att gamla pluggar funkade bra. Uppgraderade OS när mitt ljudkort kom ut med stabila 64-bitars drivisar.

Vad jag vet kan man inte köra 32-bitars plugins i 64-bitars OS.

Har nyligen testkört 64bitars OS och 64-bitars Sonar X3. Verkar funka väldigt bra.

Har endast Windows 7 på alla mina datorer, men skulle ändå se till att köra 8'an ifall jag skaffade ny dator idag.

Tycker inte alls om metro-gränsnittet att ha på vanlig dator, och har dissat 8'an enbart p.g.a. detta. (Däremot jag har full förståelse för Microsoft som försökt att moderniserat GUI't.)

Link to comment
Dela på andra sajter

tycker att windows 8 flyter på riktigt bra startar snabbare än W7an

det är några plugins i från Tone2 fast börjar det behöver ju inte ha med windows att

göra, använder ju en del gamla 32bitars som inte ens är optimerade för w7 som fungerar utan problem alls

Hello,

Googlade lite kort på Tone2 och Windows 8.

Hittade nått fall där en person haft problem med en 64-bitars Tone2 plugg under Windows 8 (??).

Annars så skriver de själva att allt ska fungera:

http://www.tone2.org/forum/index.php?topic=1245.0

Link to comment
Dela på andra sajter

På jobbet (som visserligen inte har med musikprylar att göra, men ändå...) har jag fortfarande olösta case där förändrade interna drivers i Windows har ställt till problem för en hel drös med produkter som använder de inbyggda drivrutinerna, istället för egna dedikerade drivers. Flera produkter som funkade perfekt i 8.0 och äldre, är det tvärnit för i 8.1, just på grund av detta. Jag har fått förklarat för mig av en av tillverkarna, att Microsoft tar betalt för licensiering av drivrutiner till 8.1 och har krav på att de själva ska testa och godkänna alla drivers, något de inte har haft krav på tidigare och som därför komplicerar, fördyrar och försenar releaser av uppdaterade drivers.

Det är antagligen detta som gör att 8.1 kan strula för vissa. Finns det däremot drivrutiner för 8.1 till samtliga prylar man kopplar in och till alla komponenter i datorn, så borde det inte vara några bekymmer alls.

Link to comment
Dela på andra sajter

På jobbet (som visserligen inte har med musikprylar att göra, men ändå...) har jag fortfarande olösta case där förändrade interna drivers i Windows har ställt till problem för en hel drös med produkter som använder de inbyggda drivrutinerna, istället för egna dedikerade drivers. Flera produkter som funkade perfekt i 8.0 och äldre, är det tvärnit för i 8.1, just på grund av detta. Jag har fått förklarat för mig av en av tillverkarna, att Microsoft tar betalt för licensiering av drivrutiner till 8.1 och har krav på att de själva ska testa och godkänna alla drivers, något de inte har haft krav på tidigare och som därför komplicerar, fördyrar och försenar releaser av uppdaterade drivers.

Det är antagligen detta som gör att 8.1 kan strula för vissa. Finns det däremot drivrutiner för 8.1 till samtliga prylar man kopplar in och till alla komponenter i datorn, så borde det inte vara några bekymmer alls.

Funkar inte "kompabilitetsläget" i dessa fall?

I.e. "kör programmet i Windows 7 läge"

Redigerat av ONSatan
Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Gamla prylar kommer alltid bli utdaterade när man minst önskar det, enda sättet att komma runt det är med ren hårdvara, men som så så måste jag säga jag gillar Win 8 bättre än Win 7. Har 7:an på videoredigeringsstationen, medan jag har 8:an på studiodatorn.

Datorn kommer inte alltid helt överens med mina Black Magic-kort, men generellt är studiodatorn mycket stabilare än video-stationen, och startar snudd på innan man tryckt på powerknappen :-)

Mitt Intensity Pro kort funkade fint med win 8, mitt minirecorder thunderbolt har jag inte testat med 8an ännu. Jag gillade win 8 så ska jag köra win igen då blir det det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Funkar inte "kompabilitetsläget" i dessa fall?

I.e. "kör programmet i Windows 7 läge"

Nix! Det är tvärnit för att enheterna utnyttjar en standard USB-driver som alltid har funnits, men som har ersatts av en ny version som inte är bakåtkompatibel med den tidigare versionen, som har använts av mängder med prylar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sonar kör en inbyggd brygga, så man kan blanda hipp som happ.

Jag har själv kört:

* 32 bitars OS - 32 bitars Sonar:

Blev RAM brist ganska snart, och saker blev ostabila.

* 64 bitars OS - 32 bitars Sonar:

Funkade mycket bättre p.g.a. mer RAM åt OS, samt att gamla pluggar funkade bra. Uppgraderade OS när mitt ljudkort kom ut med stabila 64-bitars drivisar.

Vad jag vet kan man inte köra 32-bitars plugins i 64-bitars OS.

Har nyligen testkört 64bitars OS och 64-bitars Sonar X3. Verkar funka väldigt bra.

Har endast Windows 7 på alla mina datorer, men skulle ändå se till att köra 8'an ifall jag skaffade ny dator idag.

Tycker inte alls om metro-gränsnittet att ha på vanlig dator, och har dissat 8'an enbart p.g.a. detta. (Däremot jag har full förståelse för Microsoft som försökt att moderniserat GUI't.)

innan körde jag med windows 764 bit och dem pluggar som inte fanns 64 använde jag mig av Jbridge bryggaan

som löste det kanon 🙂

Redigerat av asphyxia
Link to comment
Dela på andra sajter

Funkar inte "kompabilitetsläget" i dessa fall?

I.e. "kör programmet i Windows 7 läge"

Det har jag redan försökt med men det gjorde ingen skillnad alls i w7 läget.

men som nämndes tidigare att någon har haft problem med deras pluggar kördes i 64bit i windows 8a

kanske bar är så enkelt att bara vissa av deras pluggar påverkas efter som några av dem fungerar smärtfritt

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...

Lyfter den här tråden igen ang prestanda.

Vi har en äldre i5, 8GB ram och 7200rpm hd som vi kör Cubase 7.5 på. Vi har nu köpt en burk med i7 4GHz, 16GB minne och SSD diskar. En förbannat bra burk alltså som vi nu kör Win8.1 på.

Har installerat Cubase 7.5 på den och tar över samma projekt. Helt sjukt. Burken går sämre än vår i5:a. Total katastrof!

Cubase 8.0.5 går aningen bättre än vad 7.5 gör, men jag anser nog att Win7 är snabbare när det gäller Cubase 7.5 ivf.

Kör i övrigt Win8.1 och har inga problem med det, men just Cubase verkar den inte gilla.

Försöker varje dag att isolera problemet och har kommit fram till att det är VST effekterna som knasar. Fryser jag ner dessa så blir det bättre, men det är ju inte det som är poängen utan hur en dator som är från 2009 kan piska skiten ur en som är från 2015 med dubbla prestandan.

Några idér?

Link to comment
Dela på andra sajter

Försöker varje dag att isolera problemet och har kommit fram till att det är VST effekterna som knasar. Fryser jag ner dessa så blir det bättre, men det är ju inte det som är poängen utan hur en dator som är från 2009 kan piska skiten ur en som är från 2015 med dubbla prestandan.

Några idér?

Hur har du testat det här? Startat två stycken likadana projekt, lagt på en VST-effekt och sen sett att CPU-belastningen ökar mer på i7-datorn?

Generellt brukar det alltid vara bra att gå igenom alla drivrutiner, moderkort, grafikkort, nätverkskort, ljudkort o s v. Windows är ganska bra på generella drivrutiner, men bara för att en enhet funkar med dessa betyder det inte att det är det optimala. Har ni köpt datorn färdig eller byggt ihop själva?

Link to comment
Dela på andra sajter

Lyfter den här tråden igen ang prestanda.

Vi har en äldre i5, 8GB ram och 7200rpm hd som vi kör Cubase 7.5 på. Vi har nu köpt en burk med i7 4GHz, 16GB minne och SSD diskar. En förbannat bra burk alltså som vi nu kör Win8.1 på.

Har installerat Cubase 7.5 på den och tar över samma projekt. Helt sjukt. Burken går sämre än vår i5:a. Total katastrof!

Cubase 8.0.5 går aningen bättre än vad 7.5 gör, men jag anser nog att Win7 är snabbare när det gäller Cubase 7.5 ivf.

Kör i övrigt Win8.1 och har inga problem med det, men just Cubase verkar den inte gilla.

Försöker varje dag att isolera problemet och har kommit fram till att det är VST effekterna som knasar. Fryser jag ner dessa så blir det bättre, men det är ju inte det som är poängen utan hur en dator som är från 2009 kan piska skiten ur en som är från 2015 med dubbla prestandan.

Några idér?

Om det är en färdigbyggd dator ni köpt så skulle jag mycket starkt rekommendera att ni installerade om den. Det är så oerhört mycket onödigt tweaks och skräpprogram som nästan alla tillverkare skickar med sina färdiga datorer. Det skulle inte förvåna mig om detta gjorde att Cubase fungerade sämre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det är en färdigbyggd dator ni köpt så skulle jag mycket starkt rekommendera att ni installerade om den. Det är så oerhört mycket onödigt tweaks och skräpprogram som nästan alla tillverkare skickar med sina färdiga datorer. Det skulle inte förvåna mig om detta gjorde att Cubase fungerade sämre.

Är det inte bättre att bara avinstallera bloatware:n? Eller, jag tänker i alla fall att en färdigbyggd dator från t ex HP, Dell o s v i alla fall har rätt drivrutiner installerade för allting. Inte för att det brukar vara några jätteproblem, söker en på datorns namn samt "drivers" så brukar en ju hamna på en tillverkarsida för just den modellen med en lång lista med alla drivrutiner som finns tillgängliga. Men det känns ändå omständligt att traggla sig igenom en hel Windows-installation plus att sen installera alla drivrutiner när det enda en vill är att ta bort några program? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan bara stämma in i kören som säger "kör in ren installation". Det är omständligare och jobbigare, men _absolut_ värt det. För varje ren installation som jag gör, går jag slaviskt igenom denna punktlista:

-------------------------------------------------------

* Steg 1: Gå igenom noggrant vilka program du ska använda, och leta upp alla licenser, papper, konton m.m. Och se till att ha allt redo.

* Steg 2: Ladda hem ALLA drivrutiner för exakt din dator - från tillverkarens hemsida. Lägg på USB-sticka eller filarea, och spara undan (tills nästa gång du installerar Windows. Jag brukar ha en mapp/hög för varje dator.)

Tips: Även nyttoprogram och antivirus kan vara skönt att ha på sticka/filarea. T.ex. Avira eller AVG antivirus "home edition" är gratis, och jättepopulära. Även t.ex. CCleaner är superbra på att rensa undan skräp. I CCleaner kan du även se vilka program som startar med Windows, och inaktivera så de inte ligger och tar minne och pollar efter uppdateringar. (Som t.ex. Adobe, Flashplayer, Java m.m.)

* Steg 3: Installera Windows - helt ny installation (på tom partition/hårddisk)

* Steg 4: Installera Drivrutiner till datorn - OBS: ALLA drivrutiner inklusive chipset för moderkortet. (Dock inte nyttoprogram som följer med datorn, och annat skräp.)

* Steg 5: Uppdatera Windows. Kör "Windows Update" och installera allt, starta om när det behövs. Är det några uppdateringar som inte funkar. Starta om, kör Windows update igen. Om och om igen tills allt är patchat och klart.

* Steg 6: Kör in Antivirusprogram och nyttoprogram såsom CCleaner. (Eventuellt Flash Player och Adobe Reader ifall detta är din enda dator. Uppdatera även dessa.)

* Steg 7: Installera alla musikprogram:

- OBS: Se till att installera ljudkortsdrivrutinerna först!

- Sedan sequencerprogram (så du får en VST-mapp)

- Hoppa in i DAW och se att saker låter, gör alla inställningar med ASIO, projektmappar m.m.

- Därefter resterande pluggar och programpaket.

* Steg 8: Kopiera in alla personliga filer, projekt, samplingar, genvägar, mappar. Snygga till ikoner, skrivbord m.m.

* Steg 9: Klart! Sätt igång å gör musik! 🙂

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Strömsparfunktioner bör stängas av. Sedan kan man stänga av några grejer i BIOS som CPU throttling med mera.

Detta plus IRQ krock är den enskilt största boven när en dator går kryckigt. Prova med strömspar funktionerna först. Tar betydligt kortare tid än att ominstallera allt och det är en snabbare väg till frangång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Win10 är på ingång.

Nån som vet nått mer om det?

Bara att det ska vara mer likt Win7, med startknapp istället för den hiskligt fula menyskärmen i Win8 - och att det ska vara gratis att uppgradera under det första året (har i alla fall för mig att det var ett år det handlade om). 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har det på en virtuell maskin sen ett tag men har slarvat och i princip bara startat upp det en enda gång.

Startmenyn mer lik tidigare ja, men har man mycket program installerade skulle jag vilja kunna ordna mina grupper (även om sök finns). Kanske går fast jag inte hittat vart. Fortfarande surt annars.

Olika desktop-lägen (som ubuntu haft sketalänge) kanske kan funka för lite olika musikappar. Smidigt när man programmerar o lite sånt iallafall.

Ny browser (för den som använder ie). Kanske kan bli lite bättre, ska testköra den när jag får tid och har dragit in Office på den maskinen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Försöker varje dag att isolera problemet och har kommit fram till att det är VST effekterna som knasar. Fryser jag ner dessa så blir det bättre, men det är ju inte det som är poängen utan hur en dator som är från 2009 kan piska skiten ur en som är från 2015 med dubbla prestandan.

Ja medföljande windowspaket eller färdiginstallerade är ren styggelse. Förutom ovan nämnt är det modifierade mjukvaror, reklam och en jäkla massa skit, förinstallerade gamla windows updates, och dåliga parametrar som fastnar i systemregistret efteråt. En kille ja känner tycker hela datorn 'blir äcklig' av sånt, så han raderar alla partitioner och t.o.m. 'nukar' hårddiskarna med Dban innan nytt Windows åker in, för att utrota varje spår av äcklig kontaminering. 😄

Dubbla prestandan och halva resultatet, något är seriöst off då. IRQ krock tror jag inte på i det här fallet, då hade du normalt fått blåskärmar, frysningar och omstarter. Om du fryser pluggarna så blir det bättre? Låter CPU-relaterat, eller att nåt inte levererar data till CPU fort nog. Kollat CPU-belastningen i aktivitetshanteraren?

Det som Claes skriver om i inlägg #12 här ovan har man sett och hört lite av på forum - att Win8.1 trilskas pga rättighetsskäl. Hört flera musikanter som återvänt till 8.0 och jublat halleluja. Testa Win8.0.

Förutom nytt Windows, gå igenom chipset och kolla alla komponenters kompatibilitet mot varandra. Kolla igenom forum och seriösa techtester efter upprepade åsikter som "förra drivrutinen funkade, nya drivrutinen är katastrof". Sen gå igenom BIOS noga, ta reda på vad varje parameter gör - i detalj - och prova systematiskt (kan ta tid).

Det som är så roligt med Windows är att ibland kan det hjälpa med att hitta bara 1 eller 2 små dörrstoppar, så öppnar sig hela himlen. Förra datorn jag hade blev påtagligt snabbare bara av att tvinga Windows att skriva till RAM i 16mb block. Har inte en susning om varför, och funkar inte på nya datorn.

För varje ren installation som jag gör, går jag slaviskt igenom denna punktlista:

Bra där. 🙂 Låt mig med all respekt föreslå installation av Windows offline, och sen in med antivirus direkt innan nätsladden sätts in, innan winupdates och hemsidor och shit.

Har lista med exakt förfarande själv, nånstans, tröskad genom år av trial-and-error. Kör från diskimage numera.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...