Jump to content
Annons

Sign in to follow this  
Animus

(Instrumental Metal) Feedback, tips och råd på eget material.

Recommended Posts

Hej!

Jag är en multi-instrumentalist som med hjälp av lite ljudteknik skriver mycket, jammar och övar med mig själv.

Med detta så blir det väldigt mycket överblivet material som lämnas till "banken" men troligen aldrig når ytan, men det vore kul att få höra vad folk tycker!

Denna låt skrev jag för någon vecka sedan i samband med att jag köpte min första bas, och det kan därför vara lite sloppy, men det ska nog gå och lyssna på ändå!

Jag använder endast studio one 2.0.3 (Föredrar de äldre stärkarsimulatorerna) och Addictive Drums.

Jag vill ha feedback på främst Gitarr och Bas mecket, men uppskattar också tyck och tänk på låtskriveri, och kanske råd på hur jag kan ta saker vidare?

https://soundcloud.com/oscar-shredmeister-randevik/mix-test-1

Annons

Hej hopp och välkommen hit! :)

Mitt första intryck var att mixen saknar tryck helt och hållet. Och att volymerna på instrumenten är lite galet. Höj gärna trummorna.

Som det är nu så låter trummorna väldigt långt bort, och det finns ingen närvaro i dom.

Gitarrerna tycker jag låter lite muddiga, försök att lek lite med en EQ för att få lite mer klarhet i dom.

Basen hade nog mått bra av en kompressor och även en EQ för att få den att jobba bättre ihop med gitarrer och kagge.

Ett bra sätt att få till volymer och annat när man mixar är att ha en låt som man har som mall och växlar till då och då när mixar. In Flames eller vad som helst som man "vill låta som".

Tjingeling! :)

Hej hopp och välkommen hit! :)

Mitt första intryck var att mixen saknar tryck helt och hållet. Och att volymerna på instrumenten är lite galet. Höj gärna trummorna.

Som det är nu så låter trummorna väldigt långt bort, och det finns ingen närvaro i dom.

Gitarrerna tycker jag låter lite muddiga, försök att lek lite med en EQ för att få lite mer klarhet i dom.

Basen hade nog mått bra av en kompressor och även en EQ för att få den att jobba bättre ihop med gitarrer och kagge.

Ett bra sätt att få till volymer och annat när man mixar är att ha en låt som man har som mall och växlar till då och då när mixar. In Flames eller vad som helst som man "vill låta som".

Tjingeling! :)

Tack för svaret!

Mycket uppskattat svar, och om det inte är allt för mycket begärt så har jag ett par följdfrågor!

När jag höjer volymen så distar det innan jag når upp dit jag vill, säkert något obvious men jag vet inte riktigt vad jag missar, eller var jag tar reda på svaret!

Det är ett evigt tjat om detta "tryck" som alla talar om!

Men det måste ju finnas något magiskt recept för detta? eller kommer det kanske naturligt när man finkammat och finslipat varenda kanal?

Jag pillar mycket med EQ:n, och det är ett konstant jobb och det blir bitvis bättre!

Men jag har alltid funderat på hur pass grovt man ska skära samt trycka på i toppar och dalarna?

När basen och gitarren är "boostade" på närliggande områden på frekvensbredden, skall jag då kapa helt där det andra intrumentet instrumentet går upp?

Väldigt tacksam för svar, eller om någon kan peka mig åt rätt håll :)

Jag uppskattar också om någon kan sätta ord på de saker jag försöker förklara, det är också något jag behöver bli bättre på!

Om du bara höjer volymen på masterregeln så kommer det att dista ja. Du behöver lägga på en bra mastringscompressor för att kunna få bra volym utan att det distar. Men innan det så skadar det inte att se över alla intrumenten som spelar så att dom inte krockar med varandra frekvensmässigt.

Tex, gitarren behöver oftast inget under 100 hz, så skär bort det. Och kanske basen inte behöver all midden så att den krockar med gitarren, så kanske skära lite där. Och det är viktigt att låta basen sköta basen och gitarren göra sin sak.

När du mixar så låter oftast inte gitarrgruppen så sexig när man solar den. Men lägger man till basgitarren så fläskar det till sig gött :)

Och vilken sköter djupbasen? Kicken eller basgitarren? Om det är kicken så kan man antingen använda sig av sidechainkompressor mot basen, eller sänka kanske runt 60hz eller så med ett par db så att kick och basgitarr inte slåss så mycket om djupbasen.

Så för att få "tryck" så behöver du se över mixen och kolla så att instrumenten inte krockar med varandra, och mastra den med tex EQ, kompressor och en brickwall limiter.

Det där med hur mycket man ska eller inte ska skära med EQ bryr jag mig själv inte så mycket om. Jag leker runt med EQ´n tills jag är nöjd med ljudet. Om det sedan visar sig att det är extrema toppar och dalar så spelar det ju inte någon som helst roll. Jag fick det ljud jag ville ;)

Men det viktigaste av allt är nog ändå att ha en referenslåt att bolla fram och tillbaka med samtidigt som du mixar.

Hitta en låt med ett känt band, ladda in den i projektet och jämför ofta med hur din låt låter jämfört med den låten.

Koncentrera dig på en sak i taget. Tex, hur låter min virvel jämfört med referensbandets virvel?

Låter min virvel som en kakburk? Ja då kanske jag ska ratta lite till med EQ´n för att försöka förstå varför min virvel låter så.

• Gilla 1

Guest k9

Om du har färdiga presets för mastring i ditt musikprogram så testa att använda dem. Då kanske du förstår lite mera om hur EQ och kompressor är tänkt att användas.

Sedan brukar en halvtaskig mixning bli avsevärt mkt sämre när den komprimeras till mp3...

Edited by Lunaspice