Jump to content
Annons

Gradvis justera timestretch utan Undo = dåligt?


Signia

Recommended Posts

Ibland när jag grejar till sång, eller solon, - enskilda spår alltså - så händer det att jag time-stretchar något, för att få en viss fras sitta bättre eller påbörja/avsluta den på det sätt den måste.

Innebär ofta att jag tar tag i "blocket" i DAW och drar med musen, efter dom visuella riktlinjer jag förstår att jag behöver följa. Det är förstås lite av en sista utväg, eftersom timestretching alltid sabbar grundljudet.

Som oftast så blir det inte alltid perfekt efter första justeringen. 1-3 fler småjusteringar krävs ibland för att få det att sitta rätt. Men jag "undo"-ar inte den första förändringen innan jag gör den andra. Utan jag bara tar tag i den befintliga (time-stretchade) frasen igen och drar till.

Det får mig att tänka att jag först timestretchar en fras - vilket försämrar ljudkvalitén - och sen i ett andra steg så time-stretchar jag en timestretchad fras. Får mig att tro det blir dubbel försämring av ljudkvalitén. Tankegången blir alltså att 1 timestretching borde vara illa nog, men att timestretcha 2 gånger kan vara som att MP3-koda en redan MP3-kodad fil - typ.

Jag gjorde några snabba tester i programmet. Hörde ingen super-tydlig s.k. dubbel-försämring. Men för att avgöra det i ett överblickande perspektiv - utan ingående kunskap - så måste man ju testa till förbannelse, för att verkligen försäkra sig om att det sker/inte sker oavsett situation eller ljud-karaktär osv. Det kan ju även bero på vilken algo man timestretchar med och hur den är inställd.

Finns här nån som har lite tankar 'överlag' om huruvida man dubbel-sabbar en fras om man timestretchar 2-3 ggr utan att trycka "undo" mellan gångerna?

/S

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • 3 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...