Jump to content
Annons

Hur funkar en attenuator?


NutCase

Recommended Posts

Jag funderar på att köpa en Marshall JCM2000, men kommer inte kunna kranka upp den så högt som är lämpligt för att få ut det mesta av den. Har hört talas om attenuator, men fattar inte riktigt hur det fungerar. Är det något som måste modifieras i stärkaren, eller är det en manick som man kör mellan gitarr och stärkare? Har sett någon som ser ut som en liten micpreamp. Det vore ju väldigt smidigt. Med hjälp av en sådan, kan man spela en 100-wattare på sovrumsvolym?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Yep^ . Inom musik är "attenuator" i princip bara ett 'fint' namn för volymkontroll.

http://sv.wikipedia....iki/Attenuering

...fast med skillnaden att attenuatorn enbart kan sänka volymen, eftersom den inte innehåller någon aktiv elektronik som kan förstärka.

Med "volymkontroll" menar man som regel ett reglage som sitter i en aktiv förstärkare, så att man både kan höja och sänka volymen.

Link to comment
Dela på andra sajter

...fast med skillnaden att attenuatorn enbart kan sänka volymen, eftersom den inte innehåller någon aktiv elektronik som kan förstärka.

Med "volymkontroll" menar man som regel ett reglage som sitter i en aktiv förstärkare, så att man både kan höja och sänka volymen.

Ah. Det stod t.o.m. i wikpiedialänken jag själv la ut: sänkning, förtunning. Inte ens det läste ja. 😕 Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är egentligen bara ett fläskigt motstånd som "suger upp" effekt. Det funkar precis som det låter... MEN ta även med i beräkningarna att du blir av med en hel del av det "goa" som högtalarna leverar vid höga volymer. Jag hade bekymmer med en fender bassman. Då en hel del av ljudet kommer från baffelkonstruktionen och det faktum att jensen elementen var i minsta laget.

Summa summarum Köper du en attenuator och pluggar in emellan toppen å en 4x12 kommer det låta såsigt och slött. Däremot om du skaffar en liten låda med ett 10" element t.ex kan du nog få det bästa av båda världarna.

Men efter många tester kan jag säga så mycket som att det finns inget sätt att uppnå rör goodness med sovrumsvolym... tyvärr

Iofs så en jcm2000 är väl lite rymdmaskinsaktigt. Så du står väl inte och faller med slurörsdisten. Kör på!

Redigerat av Jaker
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 år senare...

Nä, va ?! EN ATTENTUATOR är typ en missnöjd dirigent som vänder sig till orkestern och säger typ ATTENTION PLEASE ! ,den italienske säger ATTENCIONE PIZZIKANTO ! och den tyska säger ACHTUNG PIZZA ! 

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...