Jump to content

Tacksam för kritik på ny mix/låt :) Alternative metal/ rock/ post-core

Recommended Posts

Tjena!

Här är min senaste mix och låt som jag skriver på. https://dl.dropboxusercontent.com/u/48392485/Mixtest.wav

Skulle önska kommentarer/kritik på mixen framförallt, men även låten.

Jag använder superior drummer till trummorna, triggar samples till baskagge och virvel. Eq, multiband compression, stillwell- bombadier, parallel comp.

För basen använder jag Zombass4, dist på de och CLA bass plugin. EQ, multiband compression, parallell comp och side-chain.

Gitarrerna är pod farm 2. 2 spår 100% höger och vänster. parallell compression, EQ och stereo enhancer.

Stråkarna är EWSQL, ozone 5, EQ och parallell kompression

Det jag är mest osäker på är om instrumenten är för komprimerade.. framförallt trummorna?

Är det för mycket bas?

Tack!

Det är ju lite av en smaksak vad man gillar och vad man inte gillar. Nu har jag barat lyssnat igenom låten i mina studiohörlurar så du kommer få lite av mina spontana tankar som jag fick vid första intryck.

Du har fått till ett väldigt modernt metal sound påminner lite som Periphery, Animals as leaders och en släng av Northlane.

jag personligen tycker att trummorna har väldigt bra fokus på kick och snare men saknar helhet i överlag. Kan vara så att overheadsen och rums mickarna är lite för lågt i mixen. Men det är ju en smaksak vissa gillar att det ska vara mer fokus på snare och kick medans andra gillar det mer sammansatta trummsoundet där man får mer av hela trumsetet.

Om jag ska vara petnoga så tycker jag att kicken har lite för mycket klick och jag gillade inte riktigt det reverb som är på virveln. Som sagt smaksak vad jag gillar behöver inte du gilla.

Gitarrerna och basen kändes bra ihop och jag tyckte varken det var för mycket bas i sin helhet i låten eller för mycket av basgitarren.

synt/stråkarna är riktigt snyggt komponerade i låten personligen skulle jag vilja ha de lite högre i mixen kanske 1-3db vid refräng delen.

kommer det vara nå Sång/growl ?

Annars bra jobbat 😄

Det är ju lite av en smaksak vad man gillar och vad man inte gillar. Nu har jag barat lyssnat igenom låten i mina studiohörlurar så du kommer få lite av mina spontana tankar som jag fick vid första intryck.

Du har fått till ett väldigt modernt metal sound påminner lite som Periphery, Animals as leaders och en släng av Northlane.

jag personligen tycker att trummorna har väldigt bra fokus på kick och snare men saknar helhet i överlag. Kan vara så att overheadsen och rums mickarna är lite för lågt i mixen. Men det är ju en smaksak vissa gillar att det ska vara mer fokus på snare och kick medans andra gillar det mer sammansatta trummsoundet där man får mer av hela trumsetet.

Om jag ska vara petnoga så tycker jag att kicken har lite för mycket klick och jag gillade inte riktigt det reverb som är på virveln. Som sagt smaksak vad jag gillar behöver inte du gilla.

Gitarrerna och basen kändes bra ihop och jag tyckte varken det var för mycket bas i sin helhet i låten eller för mycket av basgitarren.

synt/stråkarna är riktigt snyggt komponerade i låten personligen skulle jag vilja ha de lite högre i mixen kanske 1-3db vid refräng delen.

kommer det vara nå Sång/growl ?

Annars bra jobbat 😄

Tack för bra feedback! Finslipade lite EQ på baskaggen igår innan jag la upp mixen här. När ja lyssnar på den idag så håller jag helt med dig. ska försöka få den lite mer luftig och lite mer botten och bort med en del av klicket.

Growl och rensång är komponerat! Ska bara se till att få det inspelat 🙂 Har aldrig varit någon hejdare på att mixa sång så detta kommer bli en utmaning.