Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Hej alla glada!

Jag var på estrad idag och lekte lite med mjukvarusyntharna. Det var hur skoj som helst. Stod där i typ en halvtimme innan jag började få lite småsura blickar 😄

Känslan att spela på ett fullskaligt klaviatur med vägda tangenter och med sustainpedal är 700 gånger bättre än mitt ovägda 5-oktavers med konstig pedal. Jag har klagat mycket på mjukvarusynthar i en del trådar här men konstigt (eller kanske inte konstigt egentligen) nog såvar skillnaden så markant att det är helt sanslöst.

När jag var på jakt efter klavitur senast så gick jag på jam och frågade, men de hade inga fullskaliga och estrad ville ha 6000 för ett. Jam gav tipset att alla klarar sig på 4 oktaver - ovägda och att det inte fanns någon poäng med ett värre. inkompetent snubbe.

jag köpte hur som helst ett 5-oktavers som sagt för 1000 spänn. helt ok och har funkat bra till typ pads :rolleyes:

men om jag vill ha ett med 88 vägda tangenter, usb-anslutning, inga ljudbanker, inga högtalare och utan onödiga kontroller. vad kan jag komma ner i för pris? nytt eller begagnat... var bör jag leta? 6000 känns väldigt mycket overkill hur som helst, även fast jag är medveten om att bra prylar kostar.

tips? tack!

Annons
Posted (edited)

Yo!

Här finns det redan en eminet tråd för detta:

Das phetto digitalpianotråd.

Kika in där så ska du få så mycket tips att du inte kan stå upp.

Disskustionen där har kommit in på CMEs UF8, som verkligen skulle kunna vara något för dig men det finns även tips på fler varianter.

Edited by Pluffo
Posted

Jag har en M-Audio Keystation 88 Pro, just en sån för 6000:- Helt ok, men går inte upp mot ett bra digitalpiano.

CME kommer med ett gäng fina klaviaturer, ungefär samma pris.

M-audio har oxå en light-variant som heter Keystation 88 ES, går på ca 2995:-

Inte vägda, men semivägda tangenter. Helt ok.

Posted

jo, jag har sett den tråden, men den behandlar mer digitalpianon med ljudbanker och högtalare. jag vill bara ha rent midiklaviatur med en usb-port och en sustain-ingång.

japp, det var den jag provade! helt ok. men jag skulle kunna tänka mig en budgetvariant av den utan display och 93 kontroller. finns inte det eller?

hur är det semivägda? nog för att jag tyckte att 6000 kronors-modellen kändes nog semivägt... men bäst hittills av midiklaviatur tror jag.

du vill inte sälja ditt? :rolleyes: