Jump to content
Annons

Fixa sur fiol inspelad tillsammans med andra instrument med bara en mikrofon.


Subway

Recommended Posts

Hej!

Mitt band har ett problem. Vi har spelat in en aukustisk låt där vi hade med oss en orepad violinist. Detta togs upp med både bild och ljud.

Ljudupptagningen gjordes med enbart en mikrofon och utöver fiolen är där 2 akustiska gitarrer, 2 sång, 1 bas samt en cajon.

Nu i efterhand hör man att fiolen spelar falskt på en hel del ställen. Den är rätt så svag i ljudbilden.

Går det på något sätt att rädda detta i efterhand??

De lösningar jag funderat fram är antingen autotune (läste något om att nyaste AT kunde fixa till saker som ligger på specifikt angivna frekvenser och att man exempelvis skulle kunna autotuna G-strängen på en gitarr om den skulle vara ostämd vid inspelningstillfället, men låta dom andra strängarna vara "normala")

Kanske skulle man kunna gå in i studio och lägga om fiolen och låta den vara lite starkare än den inspelade och på så sätt skugga bort den sura fiolen??

Skulle någon av dessa lösningar vara möjliga? Eller har ni någon ännu bättre lösning??

Alla tips mottages ytterst tacksamt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det är nog Celemony Melodyne som har nog störst chans att fixa sådant. Det går att hämta en demoversion på deras hemsida, så kan du testa själv hur bra/dåligt det blir. 🙂

http://www.celemony.com/en/trial

Annars är det nog bäst att spela in från scratch igen. Jag tvivlar på at det blir särskilt bra att spela in fiolen separat och mixa den högre för att försöka maskera den falska. De falska tonerna finns ju i så fall ändå kvar och stör...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...