Jump to content
Annons

STOR studiomixer.


RobinCarlsson

Recommended Posts

Någon här inne som är haj på vad man kan köra med för mixer som man i sig kan plugga till en logic, mac. Macbook pro eller något sådant.

Jag är mer inne på en jättemixer, vad dem heter och vad dem kostar?

Jag vill alltså kunna koppa ihop den med min dator.

Något i denna stilen.

http://www.listofimages.com/wp-content/uploads/2012/05/studio-mixer-regulators-speakers-music.jpg

Är mest intresserad och vill kolla läget =)

MVH Rob.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
drloop (oregistrerad)

Bilden är på en SSL Duality tror jag. En beggad SSL från sent 80 tal med lite kanaler går loss på kanske 200 000. Plus ljudkort så du kan få in och ut ljud på fler kanaler.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag var ju inne på en mini-ssl så jag har snackat del med teknikern som sätter ihop den. Billiga "dyra" bord t.ex gamla SSL, Neve bord kostar oftast STORA pengar att få igång 100% recappa osv. Ska du ha ett mixerbord i bra skick så pratar vi nog 350-400:- ex kablage för en SSL. Nyare bord är givetvis dyrare, ett SSL Duality kostar nog cirka 2.5miljoner.

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns många man kan köra med, men som sagt^ om ekonomin tillåter. De stora tre är ju Neve, SSL och API, samt AMS (affilierade med Neve). Annars finns även Trident, Harrison, MCI m.fl.

Man använder helt enkelt ett ljudkort till datorn, med många in/ut gångar. Lika många som mixern behöver. I dagsläget kan man kolla på MADI t.ex som tillåter minst 64 in/utgångar. Så kopplar man sladdar mellan ljudkortet till mixern. That's it. Glöm bara inte att du kan inte köra post-fader effekter (reverb och sånt) i datorn. Dom får man köra utanför datorn, efter mixern.

Några kapabla mixrar som är vanliga under billigare pris är märken som Soundcraft, Amek, D&R och Toft, samt Sonys digitala DMX-R100. Även Trident är kända som någorlunda billiga.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...