Jump to content
Annons

Utveckla mitt musikskapande och producerande?


SvennensHusMafia

Recommended Posts

Hej! Är ny på forumet och ny när det gäller att producera och komponera låtar. Jag har ett bra gehör, spelar piano, duktig på att musicera och skapa slingor samt låtar. Det jag vill är att lära mig producera i största allmänhet så att det jag skapar blir proffsigt. Att få musiken inom mig att bli proffsiga låtar som är professionellt producerade, mixade etc.

Jag spelar oftast in allt jag kommer på och leker lite med det men det blir inte mer än så då jag oftast lämnar projektet. Jag får det att låta bra när jag sitter vid pianot men när det ska in i datorn tappar det alltid gnistan då jag stör mig på att jag inte kan producera, få till bra och proffsiga ljud etc.

Jag jobbar med logic och gör house samt popmusik.

Hur ska jag utveckla allt detta? Har ni tips på kurser jag kan gå där jag utbildar mig i hur jag producerar mina låtar samt färdigställer dom? Finns det bra kurser eller utbildningar för musikskapande, låtskrivande? Det jag gör kommer givetvis framförallt vara datoriserat då det är den sortens produktion och musikskapande jag har tänkt mig att jobba med.

Drömmen är att bli musikproducent så som, Max Martin, Rami Yacoub, Karl Falk etc. så att ni förstår vad jag inriktar mig på.

Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...
Annons

Jag kan tipsa om Pensados Place på youtube. Finns sjukt mycket att lära sig. Skulle dela upp det lite. Börja lära dig ditt DAW (Logic) Då kan jag rekommendera: Musictechhelpguy (på youtube). ta några avsnitt åt gången. Anteckna lite, testa saker osv. Anledning varför du känner så tror jag är pga. att du inte känner till Logic tillräckligt än. Jag själv spelar gitarr i grunden och det är krävande att ta det där steget från att spela instrument till hela arrangemang. Så börja med Logic, fatta vad du gör, hur och varför. Gå sedan vidare till EQ, Comperssion, Pararell Compression osv. Sedan även kanske till synth förståelse om OSC osv, hur en synth är uppbyggd (så du kan ratta egna ljud effektivt). Det är rätt brant inlärningskurva. Så ta det lugnt beta av lite i taget. Hoppas det hjälper! 😱😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan tipsa om Pensados Place på youtube. Finns sjukt mycket att lära sig. Skulle dela upp det lite. Börja lära dig ditt DAW (Logic) Då kan jag rekommendera: Musictechhelpguy (på youtube). ta några avsnitt åt gången. Anteckna lite, testa saker osv. Anledning varför du känner så tror jag är pga. att du inte känner till Logic tillräckligt än. Jag själv spelar gitarr i grunden och det är krävande att ta det där steget från att spela instrument till hela arrangemang. Så börja med Logic, fatta vad du gör, hur och varför. Gå sedan vidare till EQ, Comperssion, Pararell Compression osv. Sedan även kanske till synth förståelse om OSC osv, hur en synth är uppbyggd (så du kan ratta egna ljud effektivt). Det är rätt brant inlärningskurva. Så ta det lugnt beta av lite i taget. Hoppas det hjälper! 😱😄

Glömde även en bra och jävligt gammal videofilm som du säkert kan hitta på youtube som heter "The Art of mixing" med David Gibson det är rätt humoristiskt att kolla på den, men mixning är fortfarande ganska samma idag. förutom att man har lite mer roliga tekniker idag som t.ex. sidechaning osv.

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Det är kanske lite övermäktigt att lära sig alla dessa saker på en gång. Börja med att lära dig att skriva och arrangera låtarna först. Sedan så lär du dig hur man spelar in de instrumenten du använder och hur man använder de samplade instrumenten (mjukvaran med samplade instrument och syntar).

Har du ett bra arrangemang och ett bra grundljud att jobba med så blir färdigställandet i sig enklare. Detta eftersom det kommer att krävas mindre pill för att fixa en massa ljud som inte är rätt inspelade/programmerade från början.

Testa att använda olika färdiga inställningar som finns i det program som du använder för att spela in och mixa dina låtar med. Testa att använda först och främst EQ och kompressor som är förprogrammerade för ett särskilt instrument. Oftast så finns det dessutom olika typer av t ex kompressorer för en rad olika typer av virveltrummor. Testa lite olika och försök att lära dig höra skillnaden samtidigt som du tittar på hur de olika inställningarna ser ut.

ARR-Boken är en ganska nyttig läsning om hur man arrangerar sin låtar. När man sedan mixar sina låtar så gäller samma regler som när man arrangerar dem. På samma sätt som för många instrument eller sångstämmor kan bidra till att arrangemanget och låten bara upplevs som grötig och ointressant så kan en mix där för många instrument krigar om samma eq-frekvenser få mixen att låta grötig.

Så kort sagt. Lär dig arrangera låtar först så kommer resten lättare. För mig så hjälpte det mig mycket mera än alla videos jag sätt som faktiskt handlade om just mixning och mastring.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...