Jump to content
Sign in to follow this  
davidottosson

mixilogi fråga från artikeln i nya tidningen

Recommended Posts

Hej

Har en fråga från artikeln om singer s. mixningen. Hur menar författaren rent praktiskt att man gör exempelvis i cubase att man gör när man skall " skicka in ett skapat 1/8 dels delat till ett nytt längre reverv" ? Gör jag då en fx kanal med delayet som jag sedan lägger under reverve i sång kanalens effektlista så att säga? Skickas då mängden som jag anger vidare till delayet?

Men sedan står det att jag kan skicka lite av sången direkt till det långa revervet och få får jag inte ihop det igen? Hoppas ni förstår min något opedagogiska frågeformulering.

Tack

Davif

Ifrån din beskrivning tolkar jag det som följande:

Skapa 1 effekt kanal med delay på.

Skapa 1 effekt kanal med reverb på.

Använd aux send på delay-effekt-kanalen och skicka delay-kanalens signal till reverb-kanalen. Resultatet blir att du kommer få reverb på varje delay-eko liksom. En vanlig metod och kombination.

Sen, går du till sångspåret och använder 1 aux send på den kanalen för att skicka sången till delay-kanalen, och du använder en annan aux send på sångkanalen för att skicka sången till reverb-kanalen.

Om du bara skickar sången till delay-kanalen, så kommer det bli ett pre-delay innan reverbet kommer på sången. Alltså torr tystnad ända tills delayet ger ifrån sig sitt första eko. Då först kommer reverbet med.

Om du skickar sången till båda effektkanalerna som sker inte det, utan då får reverb direkt på sången, samt även delay med reverb på. Risken finns dock att det kan kännas dom 'för mycket' reverb, eftersom man får en extra dos av det.

Edited by Signia

Hej! Exakt vilket avsnitt är det du refererar till? Jag kan bolla frågan vidare till artikelförfattarna.

/Mats