Jump to content
Annons

DT880 PRO? Någon som använt dessa lurar?


Adish

Recommended Posts

Hejsan!

Jag är mitt uppe i ett hörlursköp och har siktat in mig på prisklassen runt 2000:-..

Är väldigt inne på Beyerdynamic DT880PRO, men skulle gärna vilja höra om någon har en koll hur dessa lurar presterar i förhållande till sitt pris? Samt även kolla om det finns andra förslag till den här prisklassen?

Söker, som så många andra, en jämn frekvensåtergivining som ska kunna användas till mixningssammanhang.

Ha det gott!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

jag äger dom... billiga lurar..dessvärre svår drivna..ska dom låta bra så behöver du en väldigt dyr stärkare... Finns mer lätt drivna lurar... Dessas lurar är endast bra för kirugisk mixning inte för musik lyssning , ljudet är väldigt direkt.. en 3D känsla saknas i ljudet.. passar mkt bra till metal mindre bra till mer tyst musik typ klassisk eller ambient.. men musik där typ hela frekvens spektrumet används blir ljudet väldigt fylligt och gött i dessa lurar..

dessvärre behöver du en stärkare som är många gånger dyrare än själva lurarna..

Link to comment
Dela på andra sajter

Svårdrivna? Hur menar du då? 🙂

Och stärkare? Behövs det verkligen om man ska sitta vid en mac och köra referenslyssning/mixning?

Har ett ljudkort och mixerbord också..

Okej. Ja det är mixningslurar jag syftar på, som sagt. Musiken som är tänkt att mixas osv är typ house..

Tack för svar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Svårdrivna? Hur menar du då? 🙂

Och stärkare? Behövs det verkligen om man ska sitta vid en mac och köra referenslyssning/mixning?

Har ett ljudkort och mixerbord också..

Okej. Ja det är mixningslurar jag syftar på, som sagt. Musiken som är tänkt att mixas osv är typ house..

Tack för svar.

tungdrivna alltså att dom behöver bra amplication, ja visst för all del du kan koppla in dom direkt i din laptop det funkar och du kommer få ljud och användbar volym men dessvärre kommer det inte låta som DT880 PRO utan som något helt annat.. Har du ingen lust eller tanke på att lägga pengar på en bra hörlursförstärkare så kolla på andra alternativ det är mitt råd till dig!

Många av beyerdynamics senare lurar med tesla är väldigt lättdrivna..

Ditt mixerbord kanske har någorlunda bra hörlursförstärkare ?

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

DT 880 MANUFAKTUR versionen finns i alla fall som 32ohm. Det gör den lite lättare att driva med hem elektronik. Det borde finnas valiga DT880 med 32ohm också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej jag förstår! Ja, jag har ju ett ljudkort seperat ut från mac:en som sedan går in i ett mixerbord.

Mixerbordet kan ösa på bra mycket styrka i lurar.. Men amplication har jag aldrig hört, men bra att veta iaf.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

test visar också att den version är sämre än orginal versionen...

Vad är original versionen och vem testar?
Link to comment
Dela på andra sajter

Bra för produktion faktiskt. Låter klockrent. Väldigt balanserade lurar överlag. Med lite återhållet mellanregister fast ändå bra. Har provat DT 770 PRO 250 ohm, men ett par 880 250 ohm är påväg hem 🙂

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

om du ej har kunskapen för att svara på min fråga var god och håll snattran.

Jag har kunskapen att svara på din fråga, det är därför jag kan svara exakt.
Link to comment
Dela på andra sajter

Dämpfaktor är förstärkarens förmåga att elektriskt bromsa högtalarkonen när signalen till högtalaren upphör. Högtalarkonen - framförallt baselement har relativt stor massa (ju större element desto större massa). Det innebär att den rörelseenergi som uppstår hos elementet orsakar att elementet tar lång tid på sig att stanna av när det inte längre får signal. Ju lägre högtalarens impedans är desto sämre är förstärkarens kontroll över detta fenomen. Det krävs att förstärkarens utimpedans är flera gånger lägre än högtalarens impedans. Tar man elementets impedans och delar den med förstärkarens utgångsimpedans så får man ut dämpfaktorn. Exempel: Högtalaren har en impedans på 8 Ω vid 1khz och förstärkaren har en utgångsimpedans på 40 mΩ så får man en dämpfaktor på 200 som är en ganska bra dämpfaktor. Ju högre dämpfaktor desto bättre. Professionella slutsteg brukar ha en dämpfaktor på mellan 500 och 1000. Crown har slutsteg som har högre dämpfaktor än så - till och med vid laster under 2Ω.

Tack...kan vara bra att kunna det där.. försöker hitta en portabl hörlursförstärkare till min DT1350 lurar.. vore ju intressant att räkna ut damping faktorn innan kanske så man köper rätt..

Ska vara ganska låg ohm på mina lurar.

Link to comment
Dela på andra sajter

http://north-america...op/dt-1350.html

lurarna har tydligen 80 ohm.

Denna hörlursförstäkrare har switchable impedans

http://centrance.com/products/hifi-m8/

Output Impedance 1, 2, 11 Ohm, selectable

om jag räknat rätt får jag en dämpnings faktor på 800 om jag använder switch nummer 1. (1 ohm)

Bara en fråga vad är vitsen med att ha högre ut impedans om jag har förstått det rätt är så låg output impedans på förstärkare bara en fördel ? om jag skulle använda switch 2 skulle jag få dämpnings faktor på 400..så jag antar i och med att switcharna finns där.. att det finns någon gräns angående dampnings faktorn annars skulle man inte ha switchar.

Link to comment
Dela på andra sajter

är rätt säker på att damping factorn som jag räknade ut med Danne Z ej stämmer, damping faktorn borde vara 80 inte 800.. låter mer rimligt..

"Damping factor = speaker/headphone input impedance divided by the amp's output impedance."

han killen i videon snackar ju om att han är orolig över utvecklingen att nya lurar tenderar att ha låg ohm och damping factorn, blir förmodligen mer krävande för förstärkaren att ha allt lägre ut impedans men å andra sidan så löser det problemet med att man inte får tillräckligt hög volym l i lurarna..

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inte varit delaktig i dina felaktiga uträkningar så blanda inte in mig i dom är du snäll.

Förklara istället hur jag har räknat fel för 80ohm är korrekt eller ?

vad jag har läst mig till anleding till att Centrance ampen ovan har flera switchar är för att FRÄMST äldre lurar följde en annan standard där lurarna låter som det var tänkt från början med en amp som har högre ut impedans.

Mordernare lurar är gjorda för att ha så låg ut impedans som möjligt på förstärkaren..det är vad jag har läst mig till iallafall.. Finns säkert udantag..

Redigerat av Ekstasis
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...