Jump to content
Annons

Genelec 1031A - Knaster/Sprak


Mellony

Recommended Posts

Hej!

Införskaffade nyligen ett par Genelec 1031A moniorer och ett Motu Track16 interface.

I början lät dessa bara bra, riktigt bra. Nu har det uppstått lite problem!

När jag kommer åt någon av XLR kablarna så sprakar det till som fan i monitorerna, någon slags störning kan jag tänka mig men vetefan vad det är. Typ som om det glappar i kontakterna, dock är ljudkortet sprillans, kablarna också. Rör man på kablarna minsta lilla så sprakar det som fan, hittar man ett bra läge för kablarna låter det ingenting. Några idéer?

Sen igår verkar det också som att ena monitorn pajjat, när basen slår så knastrar det till ibland i ena monitorn, dock är det inte likt ljudet från sladdarna, detta har uppkommit senare. Kan det kanske vara nåt med förstärkardelen kanske? Vet inte om det är elementen eller stärkardelen som är orsaken.

Kablarna är vanliga XLR Hane - Tele inköpta från 4sound.

Tacksam för svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Postat (redigerat)

Kan det vara så enkelt att testa med balanserade kablar istället?

Dessa kablar används för tillfället:

http://www.4sound.se/tilbehor/kablar/supreme-lcxm45

Sen angående min andra fråga, där jag misstänker att något är trasigt i ena monitorn, problemet dyker bara upp ibland så är väldigt kluven angående vad det skulle kunna vara.

Redigerat av Mellony
Link to comment
Dela på andra sajter

Den kabeln du har länkat till är balanserad d.v.s XLR till TRS

Gör så här: byt plats på kablarna, alltså koppla höger kabel till vänster monitor och vänster till höger.

Om problemet byter sida så är kabel trasig.

Tips: När du köpr kablar så köp kablar med Neutrek kontakter, det är ett teken på att det är kvallite.

bara en snabb koll på 4sounds hemsida så har exempelvis klotz kablarna Neutrek kontakter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den kabeln du har länkat till är balanserad d.v.s XLR till TRS

Gör så här: byt plats på kablarna, alltså koppla höger kabel till vänster monitor och vänster till höger.

Om problemet byter sida så är kabel trasig.

Tips: När du köpr kablar så köp kablar med Neutrek kontakter, det är ett teken på att det är kvallite.

bara en snabb koll på 4sounds hemsida så har exempelvis klotz kablarna Neutrek kontakter.

Problemet kvarstår i båda högtalare!

Vetefan vad det kan vara.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...