Jump to content
Annons

Knäpper i Monitorer - Hjälp!


Jagers

Recommended Posts

Har ett par Yamaha HS50 monitorer som jag hade brumproblem med förut, visade sig vara en jordloop som spökade, så jag lödde om kablarna och tog bort jorden, nu knäpper det i högtalarna var 5'e min ungeffär, högt.

Fast track pro externt ljudkort, allt är kopplat till dator.

är det farligt?

beror det pga. ojordade kablar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
pme (oregistrerad)

Har ett par Yamaha HS50 monitorer som jag hade brumproblem med förut, visade sig vara en jordloop som spökade, så jag lödde om kablarna och tog bort jorden, nu knäpper det i högtalarna var 5'e min ungeffär, högt.

Fast track pro externt ljudkort, allt är kopplat till dator.

är det farligt?

beror det pga. ojordade kablar?

Det beror nog på var knäppningen kommer i från. Hur stor potential skillnad fick du vid den jordpunkt som du bröt upp? Lös ditt jordproblem på något annat sätt. Är det samma knäpp i båda kanalerna samtidigt?
Link to comment
Dela på andra sajter

pHISTERmILL (oregistrerad)

Är det ett enskilt knäpp år gången?

Det kan vara ett relä som slår till eller från nånstans i huset. Ett av de gamla el-elementen som finns i min studio ger i från sig såna när det slår till eller från, så det används inte. De andra stör ej.

Link to comment
Dela på andra sajter

det knäpper i båda monitorerna exakt samtidigt

potential skillnad? vet inte vad det menas.

skillnaden blev att istället för "BRUUUUUUM TJUUUUUUUUUUUUUUUT MEEEEEEEEEEEEP BOOOOOOOOOOP BEEEEEEEEEEEEEEPPPPPPPPPPPPP SPRAAAAAAAAAAKKK KRAAAAAAAAAAAAAAKKK" som lät när jag hade jordade sladdar, så låter det numera ingenting i mina monitorer, mer än det blixtsnabba knäppet som hörs var 5'e-10'e minut och det vanliga tysta monitorbruset som alla har.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Det kan mycket väl vara som pHISTERmILL skriver. Dvs något externt. Det är bara att laborera med det som finns. Koppla ur så mycket utrustning du kan. Kanske flyta prylarna till ett annat rum eller hus för att se om problemet finns där. Jag har lite knäppningar i bland i elgitarren. Det är en bonde som elstängsel...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det knäppte aldrig med jordade kablar, men då hade jag jordloop hur jag än gjorde så det brumade i hela lägenheten.

Är det dåligt på nått sätt att köra med ojordade kablar? hur försämras ljudkvaliteten på monitorerna?

Link to comment
Dela på andra sajter

pHISTERmILL (oregistrerad)

Jordning är en säkerhetsåtgärd.

Har du kollat om det eventuellt finns nåt som slår på/av i samband med att det knäpper?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...