Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted (edited)

Köpte ett par PreSonus Eris E8 igår till hemmastudion som mitt första par monitorer, blev lite omständigt att bara mixa i hörlurar, ännu värre att försöka spela upp ljud till flera personer under inspelningar och sådant. Efter att jag kopplat i monitorerna och startat upp allt lade jag märke till ett svagt susande ljud från bägge monitorerna, låter ungefär som pink noise. Håller jag huvudet precis intill hör jag även ett svagt brummande som från i princip alla förstärkare, detta ljudet hörs dock inte annars.

Susandet blir kvar även om jag drar ut kablarna från monitorerna, så det är inte kablarnas fel. Ljudet tycks också vara identiskt på bägge monitorerna. Det är egentligen inte så pass att det stör i och med att det inte hörs om jag spelar upp material ur dem när jag mixar, men det är något jag lagt märke till. I övrigt låter monitorerna fantastiskt och det är egentligen inget ljudkvalitetsmässigt som verkar avvikande (det enda skulle vara att basportarna i botten börjar väsnas lite om jag kör en tongenerator på låg basfrekvens och vrider upp volymen, men det är inte direkt normal användning). Är detta något vanligt med aktiva monitorer eller har jag fått defekta exemplar?

Edited by Andwuu
Annons