Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Hej!

Har kört in en sustainpedal bak på mitt Evolution MK-361C-klaviatur. Till min förvåning så är det sustain on när pedalen inte är nedtryckt.

Detta sätter griller i huvet när man spelar. Är det någon inställning jag har missat? På keyboarden, på pedalen, i logic 7? Eller ska det vara så på midi-pedaler..?

Jag hittar inga knappar på pedalen eller bak på keyboarden iofs. Inte heller någon inställning i logic 7, men jag har nog missat nåt..?

Någon som vet? Tack!

Annons
Posted (edited)

Hehe, jag älskar det problemet. Automatisk kreativ pedalföring.

Ämnet har vart uppe här förut

Snitta upp kabeln, plocka fram lödkolven, byt poler... lycka till.

Edited by milton
Guest captain nemo
Posted (edited)

Det handlar väl inte om att byta polaritet - det handlar väl om att brytaren skall vara momentant brytande i stället för slutande, eller tvärtom. Eller är jag helt felvaggad?

//nemo

PS. Jag har en sustainpedal köpt på Estrad för typ 100:- som är omställningsbar. Smart pryl.

Edited by captain nemo
Posted

Sitter du i logic så kan du fixa ett filter på midiin-objektet i enviroment som inverterar sustainpedalen.

Posted
Hej!

Har kört in en sustainpedal bak på mitt Evolution MK-361C-klaviatur. Till min förvåning så är det sustain on när pedalen inte är nedtryckt.

Detta sätter griller i huvet när man spelar. Är det någon inställning jag har missat? På keyboarden, på pedalen, i logic 7? Eller ska det vara så på midi-pedaler..?

Jag hittar inga knappar på pedalen eller bak på keyboarden iofs. Inte heller någon inställning i logic 7, men jag har nog missat nåt..?

Någon som vet? Tack!

Jag vet inte om det gäller ditt klaviatur, men vissa klaviatur kan man "lura" genom att ha sustain-pedalen nertryckt när man startar upp den.

// David

Posted
Sitter du i logic så kan du fixa ett filter på midiin-objektet i enviroment som inverterar sustainpedalen.

hur gör man det?

ska testa starta upp med intryckt också. tack...

Guest spandaux
Posted

Har själv haft likande problem, sutainpedalen gjorde lite som den ville. Fast det brukade lösas om man drog ut footswitchen och startade om klaviaturet.. Sustainpedaler lever ett eget liv, helt klart. Fast det är ju inte konstigt att något man stampar på börjar jävlas tillbaks iofs..

Posted

Har säkert sagts förut, men polariteten brukar vara spöket i burken. 350 spänn för en svinschysst pedal med switchbar polaritet.

Posted

hur gör man det?

ska testa starta upp med intryckt också. tack...

Såhär gör man:

Öppna ett evironment, välj MIDI (om det står på audio).

I menyn "NEW"

Skapa en physical input

Skapa en Sequencer Input

Skapa en Transformer

Dra en sladd från Physical input till transformern, och från transformern en sladd till sequencer input.

Dubbelklicka på transformern.

Under conditions:

Status = Control

Cha = ALL

-1- = 64

-2- = ALL

Under Operations:

Thru, Thru, Thru, Reverse

Nu är din sustainpedal inverterad.

Jag testade precis under logic 5.5.x, men det borde va likadant i 7an.

Posted

Och har du Logic Express får du be någon fixa en sån environment åt dig och importera den. Transformerobjekten är borta från menyn i Expressversionen, däremot kan man importera dom...Märkligt men bra.