kylistar Posted July 3, 2014 Posted July 3, 2014 Hej! Jag spelar a minor skalan som den går, dvs A, B, C, D, E, F, G, A men sen på tillbaka vägen så spelar jag A, Gb, Fb(dvs e), D, C, B, A. Alltså flat 7th och flat 6th(vilket tar bort den 6e noten i skalan helt). Vad är det jag gör här? Älskar hur typ "medieval" det låter när jag spelar Gb noten och sedan ner till E:et. Tack på förhand! MVH Emil
Anders F Posted July 3, 2014 Posted July 3, 2014 (edited) Kan tänka mig melodisk moll men att du utesluter stora septiman i skalan. Edited July 3, 2014 by Gizmozis
laban1 Posted July 3, 2014 Posted July 3, 2014 googla på dorian. innehåller 6 istället för b6. melodisk moll innehåller 6 och 7 (ej b7) men eftersom du inte spelar 7 skulle jag säga dorian.
Olle E Posted July 3, 2014 Posted July 3, 2014 (edited) Hej! Jag spelar a minor skalan som den går, dvs A, B, C, D, E, F, G, A men sen på tillbaka vägen så spelar jag A, Gb, Fb(dvs e), D, C, B, A. Alltså flat 7th och flat 6th(vilket tar bort den 6e noten i skalan helt). Vad är det jag gör här? Älskar hur typ "medieval" det låter när jag spelar Gb noten och sedan ner till E:et. Tack på förhand! MVH Emil Det blir lättare om du tänker att du spelar A F# E D C B A. Du hoppar med andra ord över 7an på nervägen och spelar moll med stor sexa. Det blir som laban1 säger, en dorisk skala (dorian). Edit: råkade först lägga in mitt svar i ditt citat. Edited July 3, 2014 by Olle E
Anders F Posted July 4, 2014 Posted July 4, 2014 Svårt att säga dorisk eller melodisk moll så länge man inte vet vad som händer med G:et eller hör de andra tonernas förhållande mot en harmoni.
laban1 Posted July 4, 2014 Posted July 4, 2014 melodisk moll är mer "udda" med sin maj7. och skulle inte vara förstahandsvalet om man inte har all info , men visst, i rättkontext så... Klassiskt används dessutom melodisk moll 6 7 när man går uppåt på skalan, och inte som här, tillbaka. Melodisk moll kan även användas i olika moder i Jazz etc etc http://en.wikipedia.org/wiki/Minor_scale
kylistar Posted July 4, 2014 Author Posted July 4, 2014 Tack för svar! Ok, men att jag spelar f på vägen upp och f# på vägen ner då? Blir det bara ett byte från a minor till a dorian då lr?
laban1 Posted July 4, 2014 Posted July 4, 2014 upp: vanlig moll (b3 b6 b7 kallas även aeolian) ner: dorian (b3 6 b7) det är vanligt att man färgar in lite toner utanför de vanliga som en krydda dorian är vanlig i rock, jazz, även folksånger mm långt tillbaka århundraden tillbaka
Recommended Posts