Jump to content
Annons

Seriös och innovativ producent sökes till stor satsning


bfeocrkny

Recommended Posts

Hej, Bfeocrkny. Välkommen till forumet. 🙂

Som du ser får du ett fullständigt horribelt mottagande 😛, men det beror inte så mycket på dig. Vi har sett bokstavligen hundratals inlägg på forumet, t.o.m. av veteraner här, som är långt mer "inbilska" ang saker, än du anklagas för att vara här. Och dom får inte ens i närheten såna mothugg som du får.

Jag tror det här blir bara för att folk läser saker rakt upp-o-ner och förstår inte hur världen/livet ser ut från andras synvinkel, t.ex. från en ung tjejs synvinkel.

Som ung och tjej, blir man oftast .. ja närmast svärmad, av unga "producenter" utan mycket erfarenhet av nånting, har dator i sovrummet, självförtroende till Jupiter, noll kontakter i branschen, aldrig spelat ett akustiskt instrument ens, och vill i princip bara ha tjejen för skönsång till hans egna låtar, och lite som kuttersmycke.

Första gångerna det händer, när hon är 14 år, så känns det faktiskt stort, att bli upptagen av en musicerande hipp kultur eller gäng, och man får leva lite i musikens värld, sjunga, på inspelade låtar, wow liksom. Drömmar börjar formas lite ..

.. men rätt snart inser hon ... efter alla tekniska utmaningar som killarna ägnade dygn, veckor åt att försöka lösa, all grotesk noggrannhet i klanger och toner, alla lååånga nätter och timmar vi satt, alla smårykten som började gå om vad vi gjorde, allt "fan vi ska bli stjärnor, vi ska göra plattor, vi är så jäkla bäst" .. allt bara börjar rinna ut i sanden, killarna tappar liksom drivkraften och allt bara ...faller undan, och något annat lika oviktigt kan plötsligt bli lika viktigt. Den där känslan hon känner … att ha blivit bedragen, påsatt och dumpad nästan, att dom inte tar musikens känslor på ens bråkdelen av samma allvar som hon själv gjorde, blir rätt bra drivkraft av den .. tankar, drömmar och känslor som uppstått, bara ramlade platt till marken. Lite som när man förstod att de flesta super-duktiga sångare kör med autotuning. Det var bara en front, halva världen bara dog för en.

Ibland drabbas musicerande män (i alla åldrar) av 'faders-syndromet' när man hör unga framåt sångerskor, och männen ska "ta dom under sin vinge". Händer precis hela tiden, och tjejer som vill framåt blir lika trött på det träsket som på billiga sista minuten raggningsförsök på krogen. Man vet vad det är, och det är rentav äcklande med såna 'producenter', ljudtekniker eller låtskrivare som 'föreslår samarbete'.

Så en dag, hon går in på ett nät-forum. Hon tror och hoppas (med lite drömmar i bakhuvet) att här är nog träskfaktorn mindre i alla fall. Visst, finns väl skit här med, kommer nog få en massa erbjudanden, tänker hon, så om hon lägger ut en *lagom* snygg bild - istället för en bikini-bild med kissy face - så slipper man i alla fall dom värsta, men hon är fortfarande beredd på att vara rejält selektiv, välja, vraka och sålla noga, så man inte hamnar med nåt träsk som inte leder nånvart trots allt. Spännande att se vad som händer.

Vad har hon själv att erbjuda då? Utseendemässigt, tja, vid sidan av sedvanliga skavanker så .. är hon kanske ingen Paris Hilton, men nog ser hon bra ut om man framhåller den sidan. Utseendet är inte hennes satsning dock. Hon kan sin röst hyggligt bra, har sjungit en hel del genom åren, några sånglektioner rentav. Genom tonåren har folk lagt märke till hennes sång framför de allra flesta andras sång. Hon har stenhårt självförtroende i att hennes röst och sångförmåga kan bli riktigt bra med träning, putsning och erfarenhet. Men frågan är om hon inte gillar att göra egna låtar och sjunga dom låtarna bäst ändå. Och en sån kärlek det finns i att känna låtarna växa fram, dom där rysningarna i ryggraden när man kommer på nåt som verkligen får låten att komma loss och bokstavligen flyyyyga. Hon är rätt driven på det. Kanske inte ska satsa på att bli nån Carola, men ... ja .. vem vet vad framtiden ger ..? Men hon tänker aldrig ge upp utan åtminstone en fet jävla seriös satsning!

Så självförtroende finns, och det borde hon visa upp, klart och tydligt förmedla att hon är inte intresserade av sovrums-halvmesyr-träsket. Att lägga fram det tydligt kan nog locka fram producenter som är av den "satsande" typen, som kan industrin rätt bra. Men i första hand tränga undan alla frågetecken om att hon skulle vara nån liten drömmande Barbie Doll (som det går 18 på dussinet av). Här ska det bli något, nåt som håller länge, och hon kan inte göra allt det tekniska själv. Men .. "I am dead serious."

Tyvärr, när man är framåt, så retar det upp andra, som då känner sig omkörda, kanske inte känner sig lika ’framåt’ eller optimistiska längre. Det kan få folk att känna sig ratade. ”Här har jag suttit 4-5 år på ett av landets största forum, och gjort musik i x år, och så kommer nån liten gele-hallon flicksnärta in som helt ny, och ska liksom verka vara så jävla bra och krävande. Vem fan tror hon att hon är?”

Kanske kan ge lite perspektiv på saker, snarare än att bara läsa allt rakt upp-o-ner. Eller tror vi hellre på Punkrockdudes 'utbildade analyser'? 😛

Kort sagt igen, Välkommen.

Finns en världskänd artist som heter Sheryl Crow, som fått till i princip hela sin karriär genom att göra och vara på precis det sätt du visar här.

Trist när det blir såhär som i tråden. Inte ditt fel, men det kan väcka en tanke om hur man kan undvik det framöver i alla fall. Dom du söker påverkas inte vad det dock. Dom ser igenom det här på 2 sekunder, och gör en helt egen bedömning och bestämning ifall dom ska ta kontakt med dig eller inte. Dom hör av sig via forumets internmail i så fall, nästan aldrig i trådar såhär.

Lycka till framöver.

Du är guldvärd!! Mitt horribla mottagande utjämnades ju garanterat av dig i alla fall 😄 Har du skrivit texten? Otroligt grym och den beskriver EXAKT hur jag känner. Upplever att det är svårt att bli tagen seriöst som tjej, typ lite "lilla flicka" men jag har inte tid med något gulligullande. Även om jag är jobbigt feminin och "öm" så är jag samtidigt väldigt objektiv och rakt på sak i mitt tänk, behärskar strategi och är rationell, känner oftare igen mig i en mans sätt att tänka än en kvinna så när någon dyker upp och tror att jag ska vara the typical barbie krockar det lite! Därmed inte sagt att jag behöver vägledning och stöttning på många plan men det kan man ju ge med ett vanligt bemötande. 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej 😆 Vad roligt med en till tjej! Känner igen mig i det du skriver för jag är lite likadan, alltså verkligen modigt att våga skicka grejer till stora bolag.. Det har inte jag gjort hittills iaf.. Måste varit jätteroligt att få bra respons på det du gör!!

Hej Mary Elle! 😄 Känns lite betryggande med en till tjej här. Jag har redan hunnit kika in din blogg och instagram minsann! Ja det var roligt, särskilt eftersom jag undrat om jag verkligen kan och nu fick jag det bekräftat. Dock trodde jag att jag skulle älska mig själv efter att jag fått hört det från folk i branschen men jag känner mig fortfarande dålig, haha, så vi får se. Det svåra är hur jag ska ta det vidare nu men allting går väl för en lagom sur och envis tjej! 🤪

Link to comment
Dela på andra sajter

Välkommen till forumet! Var inte rädd för att börja med att försöka hitta någon att bara bolla idéer med eller dylikt. Ju längre du lyckas ta dig och ju närmare du kommer seriösa, färdiga produktioner, desto enklare kommer det troligtvis vara att få personen du söker att nappa.

Link to comment
Dela på andra sajter

sadomachine (oregistrerad)

jag är ledsen att jag gick på dej så hårt i början men jag tycker nog att du borde se över attityden lite...

Däremot så har vi alldeles för få tjejjer här så jag hoppas att du hittar någon att jobba med... här finns allt från glada amatörer till superproffsinom olika genrer...., men mitt råd kvarstår , lägg upp ett ljudexempel först...... det är det viktigaste.

Link to comment
Dela på andra sajter

MARY ELLE (oregistrerad)

Hej Mary Elle! 😄 Känns lite betryggande med en till tjej här. Jag har redan hunnit kika in din blogg och instagram minsann! Ja det var roligt, särskilt eftersom jag undrat om jag verkligen kan och nu fick jag det bekräftat. Dock trodde jag att jag skulle älska mig själv efter att jag fått hört det från folk i branschen men jag känner mig fortfarande dålig, haha, så vi får se. Det svåra är hur jag ska ta det vidare nu men allting går väl för en lagom sur och envis tjej! 🤪

Vad kul hehe 😄 Ja det viktigaste är nog att inte ge upp och bara försöka bli bättre.. Samt tro på sig själv.. Tycker alltid det är lika svårt att veta vilken väg man ska gå 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag får ge mig ut i smeten helt enkelt, vart hänger branschfolk?

Jag tycker det där var ett ganska märkligt råd. Jag menar, de som är seriösa sitter ju oftast hemma och jobbar med sin musik och är inte ute och svirar överdrivet ofta.

Och det är i alla fall vad jag tror den bäst inversterade tiden. Sitt hemma och slit vidare med dina låtdemos. Du verkar ju inte främmande för att försöka lösa problem som dyker upp (även om din metod för att exportera låtar från Garageband kanske inte var den smidigaste 🙂). Lägg upp låtar på detta och andra forum, försök få konstruktiv kritik på vad du ska förbättra och jobba vidare. Ju bättre du själv kan prestera på samtliga områden (låtskrivande, inspelning, produktion o s v), desto lättare kommer det vara att hitta bra samarbetspartners.

Link to comment
Dela på andra sajter

(Jag har dock fått för mig att det från Idol bara är de bästa och värsta som visas i TV. Så man får hoppas att det inte är så illa med självbilden hos majoriteten av sökanden. Grattis till "4:e bästa", förresten, JJ.)

Tack tack 🙂

Angående Idol så tycker jag mig ändå se samma tendenser när vi letat musiker. Och det vi upplever är ju så att säga en oklippt version 🙂

Snyggt!

Link to comment
Dela på andra sajter

jag är ledsen att jag gick på dej så hårt i början men jag tycker nog att du borde se över attityden lite...

Däremot så har vi alldeles för få tjejjer här så jag hoppas att du hittar någon att jobba med... här finns allt från glada amatörer till superproffsinom olika genrer...., men mitt råd kvarstår , lägg upp ett ljudexempel först...... det är det viktigaste.

Det har ingenting med min attityd att göra, det handlar om hur jag valde att skriva mitt inlägg och som jag skulle tänkt till en extra gång. Men samtidigt förstår jag inte varför det ska bli en sån bagatel kring det bara för att man inte kompar till tonerna av normen och skriver "hej jag är en singer songwriter som söker en producent jag är öppen för allt hejdå". Dom människor som lämnar avtryck är dom som väcker reaktioner. Sedan hade jag inte räknat med såhär mycket utan mer "haha, kul att du vet vad du vill, bring it on" men jag ser själv felet i mitt inlägg såhär i efterhand efter era invändningar och får kanske lägga upp ett nytt tids nog med ett klipp också 🙂

Tack till er som förstår och lyckönskar mig!

Link to comment
Dela på andra sajter

Oroa dig inte. Jag tycker att det är bra att man skriver av sig för mycket än för lite. Att du gett ett avtryck här är ju inget negativt. Nu kommer förmodligen många fler att lyssna på dig om du lägger upp nåt snart än om du skrivit ett mer nedtonat inlägg. Många får ju inga svar alls. Jag tror de flesta skummar igenom och filtrerar, även om det skrivna ordet har förmågan att: "om det går att tolka negativt, så är risken stor att man gör det".

(Tack JJ. Men Garageband på Ipad gjorde grovjobbet - bara att mata in ackorden och sedan editera lite med midi-editorn. Gitarr-riffet komponerade jag visserligen på en gitarr stämd i ett öppet ackord. Men jag knappade in det i midi-editorn i GB. Svårt att spela på "normalt" stämd gitarr.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Oroa dig inte. Jag tycker att det är bra att man skriver av sig för mycket än för lite. Att du gett ett avtryck här är ju inget negativt. Nu kommer förmodligen många fler att lyssna på dig om du lägger upp nåt snart än om du skrivit ett mer nedtonat inlägg. Många får ju inga svar alls. Jag tror de flesta skummar igenom och filtrerar, även om det skrivna ordet har förmågan att: "om det går att tolka negativt, så är risken stor att man gör det".

(Tack JJ. Men Garageband på Ipad gjorde grovjobbet - bara att mata in ackorden och sedan editera lite med midi-editorn. Gitarr-riffet komponerade jag visserligen på en gitarr stämd i ett öppet ackord. Men jag knappade in det i midi-editorn i GB. Svårt att spela på "normalt" stämd gitarr.)

Tack, snäll du är Erik! Det är så sant. Det var kanske ett smartdrag av mig att skriva lite annorlunda helt enkelt 😳 Hoppas inte folk har för höga förväntningar bara!

Du eller någon annan som vill förklara hur man får en sån där text längs ner som dom flesta har om sig själva, t.ex "öppet brev till fredrik kempe"?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag får ge mig ut i smeten helt enkelt, vart hänger branschfolk?

Stim Expo , Miden , Musexpo i La m.m m.m.

Sedan kan man hitta dom på Releasefester och andra gratis jippon.

Tror det kan bli svårt att hitta någon duktig producent/låtskrivare som är villig att satsa lika helhjärtat på dig som du är villig att göra via ett forum.

Jag tror att du har större chans att via ett skivbolag eller ett förlag få hänvisningar till producenter som dom tror att du skulle kunna jobba med och som passar ditt sound.

Det du kan hitta är någon ung hungrig producent som inte har så etablerade kontakter men ett enormt engagemang , vilket i sig inte är något dåligt för då blir det mer en gemensam resa att försöka slå sig fram i musikbranschen.

Dom mer etablerade som finns här som redan gjort sina hundår och har kontakterna med skivbolag och förlag och artister är inte lika villiga att donera sin tid till en oetablerad artist där utgången är ca 10% att samarbetet faktiskt leder någonstans.

Om du inte får något Major bolag att nappa så kan du söka upp dom mindre Managmentbolagen , Skivbolagen och få dom att signa dig , utveckla dig , lansera dig för att sedan sälja dig vidare till ett Majorbolag.

I dagens musikbranch måste du som Artist göra det mesta jobbet själv.

Leta låtar , Leta Collabos , Marknadsföra , Fixa gig , Fixa intervjuer , Fixa Radio etc etc.

Och till sist , Som det sagts tidigare :

Nästan ingen är villig att satsa på en Artist om man INTE vet hur denna artist låter , Så lägg upp ett par låtar så får du garanterat bättre respons på din efterlysning om samarbeten.

M.v.h

Tuomas

Tiny Media Production

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack, snäll du är Erik! Det är så sant. Det var kanske ett smartdrag av mig att skriva lite annorlunda helt enkelt 😳 Hoppas inte folk har för höga förväntningar bara!

Du eller någon annan som vill förklara hur man får en sån där text längs ner som dom flesta har om sig själva, t.ex "öppet brev till fredrik kempe"?

Jag har skithöga förväntningar på fantastisk lyrik kombinerat med nyskapande tongångar. Däremot är produktionsförväntningarna på lägre nivå.

När du lägger upp låtar så finns olika alternativ. Du kan ladda upp direkt på Studio. Men ett tips: Youtube gillar jag som visningsplats för mina låtar då det funkar, och att alla känner till Youtube till skillnad från tex Soundcloud (som färre känner till och sällan funkar när jag surfar runt).

Klicka på ditt namn högst uppe till höger. Då ser du din profilsida. Högt uppe till höger (under reklamen) finns en svart ruta "redigera min sida" som du klickar. Då får du en "kontrollpanel", med "dina alternativ". Till vänster finns "redigera signatur". När du klickat på den kan du skriva signatur.

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Välkommen till forumet.

Med en sådan start har du åtminstone en talang att få uppmärksamhet, det är inte illa. 😉

Hoppas du hittar någon att samarbeta med.

Blir nyfiken på vad du gör och hur du vill låta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Stim Expo , Miden , Musexpo i La m.m m.m.

Sedan kan man hitta dom på Releasefester och andra gratis jippon.

Tror det kan bli svårt att hitta någon duktig producent/låtskrivare som är villig att satsa lika helhjärtat på dig som du är villig att göra via ett forum.

Jag tror att du har större chans att via ett skivbolag eller ett förlag få hänvisningar till producenter som dom tror att du skulle kunna jobba med och som passar ditt sound.

Det du kan hitta är någon ung hungrig producent som inte har så etablerade kontakter men ett enormt engagemang , vilket i sig inte är något dåligt för då blir det mer en gemensam resa att försöka slå sig fram i musikbranschen.

Dom mer etablerade som finns här som redan gjort sina hundår och har kontakterna med skivbolag och förlag och artister är inte lika villiga att donera sin tid till en oetablerad artist där utgången är ca 10% att samarbetet faktiskt leder någonstans.

Om du inte får något Major bolag att nappa så kan du söka upp dom mindre Managmentbolagen , Skivbolagen och få dom att signa dig , utveckla dig , lansera dig för att sedan sälja dig vidare till ett Majorbolag.

I dagens musikbranch måste du som Artist göra det mesta jobbet själv.

Leta låtar , Leta Collabos , Marknadsföra , Fixa gig , Fixa intervjuer , Fixa Radio etc etc.

Och till sist , Som det sagts tidigare :

Nästan ingen är villig att satsa på en Artist om man INTE vet hur denna artist låter , Så lägg upp ett par låtar så får du garanterat bättre respons på din efterlysning om samarbeten.

M.v.h

Tuomas

Tiny Media Production

Tack för tipsen! Jag har inga problem med att sammarbeta med en ung producent, det är blott en trygghet för mig om personen är varm i kläderna och kan branschen men det är inga byggstenar för att jag ska vilja ingå ett sammarbete, utan det handlar huvudsakligen om andra faktorer.

Däremot tror jag att dom flesta etablerade producenter har en önskan om att upptäcka en nykomling dom tror på och glädjs åt att avsätta tid åt dom som ett sidoprojekt i mån av tid, därför utesluter jag ingenting. Jag vill ändå inte sammarbeta med en producent som ser mig som en uppoffring eller belastning. Om producenten inte ser mig som en tänkbar investering eller inspirerande så är det nothing to it från min sida heller liksom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Välkommen till forumet.

Med en sådan start har du åtminstone en talang att få uppmärksamhet, det är inte illa. 😉

Hoppas du hittar någon att samarbeta med.

Blir nyfiken på vad du gör och hur du vill låta.

Det är ni som ger mig uppmärksamheten, so it's on you! 😄 Tack! Haha, ha inga höga förväntningar bara..

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har skithöga förväntningar på fantastisk lyrik kombinerat med nyskapande tongångar. Däremot är produktionsförväntningarna på lägre nivå.

När du lägger upp låtar så finns olika alternativ. Du kan ladda upp direkt på Studio. Men ett tips: Youtube gillar jag som visningsplats för mina låtar då det funkar, och att alla känner till Youtube till skillnad från tex Soundcloud (som färre känner till och sällan funkar när jag surfar runt).

Klicka på ditt namn högst uppe till höger. Då ser du din profilsida. Högt uppe till höger (under reklamen) finns en svart ruta "redigera min sida" som du klickar. Då får du en "kontrollpanel", med "dina alternativ". Till vänster finns "redigera signatur". När du klickat på den kan du skriva signatur.

Varför förväntar du dig fantastisk lyrik och nyskapande tongångar...? Hehe. Jag föredrar nog också youtube för tillfället, tack igen 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...