Jump to content

Söker nybörjartips för att producera EDM

Recommended Posts

Tjenare allihopa, tänkte snällt be er om lite tips för att göra låten mer professionell och intressant.

Jag har producerat housemusik i ungefär 1 år men känner att jag stannat en hel del i utvecklingen. Mina tracks låter ofta oprofessionella samt att jag varje gång bara kommer till en viss del i låten innan idéerna tar slut, då försvinner motivationen till att göra klart den helt. Viktigt att veta är nog att jag använder mig av både Logic Pro 9 samt FL Studio 11.

Så, nu ska jag komma till själva saken jag är ute efter;

Vilka plugins använder ni i mixern? (Säg gärna vad produkten heter)

Andra plugins istället för Sylenth1 t.ex.?

Hur gör ni speciellt i Logic när ni vill få det att låta professionellt? Läger ni t.ex. in flera olika ljud, flera olika lager. Vad gör ni?

Vad brukar ni börja med att göra när ni ska göra en ny låt?

Skulle uppskatta svar väldigt, väldigt mycket!

Tack på förhand 😄

PS. Någon som känner sig sugen på att collab (bilda partnership, sammarbeta) och börja göra musik så hör gärna av er för lite mer privat info!

Annons

börja med bas o kick, o lär dig göra det rätt, sen fyller du på med resten... bara du gör bas o kicken rätt så kommer det andra falla på plats, du får bygga låten kring dessa så att säga.

Edited by Martin

Lägg upp något på soundcloud så blir det lättare att komma med tips! Martin har dock helt rätt, bas och kick är det mest centrala! Jag råder dig att försöka, även om det tar längre tid, att lära dig syntarna du använder eftersom du kan skapa ljud som funkar mer konkret för dig då och som ger dig ett distinkt sound. Se alltid till att skära bort dom lägsta frekvenserna i mixen, allt under 30 hertz brukar oftast för mig rycka, men använd inte saker och ting "bara" för att dom "ska" användas. Behövs ingen EQ, så använd inte den. Man ser så ofta (och detta misstaget gjorde jag också konstant) producenter som klipper runt 400-500 hertz enbart för att man läst att det är där man SKA klippa eftersom mullret och skiten ligger där. Det kan lätt urholka mixen och få den att låta tom. Skit i vilka pluggar folk använder, dom flesta stockpluggarna låter skitbra om du lär dig dom. Jag använder inte mycket mer, lite kompressorer från waves, Natives prylar i form av Massive, Kontakts stråkbibliotek, allt beror på låten. Jobbade nyligen med en fantastisk producent, han använde bara stock minus en EQ från Softtube, och det lätt så jäääävla bra! Mitt råd är att bygga upp ditt samplebibliotek, lära dig sambandet mellan kick och bas ( som jag också gör), lära dig dom centrala pluggarna som EQ, kompressor etc och bara övaövaöva!

Det är nog svårt att ge några generella tips. Någon som är duktiga på att mixa och producera kan få det mesta att låta bra. Det är precis som med allt annat. Öva, öva och öva.

Standardtipset jag brukar ge här är att köpa Studios specialnummer för mixning. Mycket bra sammanfattning över grunderna i mixning. Börjar från början och göra alla övningar noggrannt.

• 2 months later...

Titta mycket på toutorials osv. på youtube! Man kan lära sig så sjukt mycket. Många stora dj/producenter tex. Afrojack säger att yt lärde han de mesta. Sen så blir man ju bättre desto mer tid man lägger ner på det hela. Desto mer tid - desto mer framgång!

Detta postade jag på en annan tråd, för inte så länge sedan:

//forum.studio.se/topic/107304-fa-en-baettre-impact/#entry1567774

Jag vet inte exakt hur långt du kommit i utvecklingen, men bara för att förtydliga: Det finns alltså inte EN plugin, eller ett gör-bara-såhär-så-kommer-allt-att-låta-asbra-sätt att göra allt på - utan det är att i varje liten detalj, i varje litet steg, varje rattvridning, knapptrycking som du använder - kommer du närare en professionell mix. (Eller längre ifrån ifall du gör fel. 😉 )

Jag har själv nog gjort de flesta fel som finns i boken 🙂 och kommit på att ju mer jag lär mig - desto mindre justeringar gör jag. Men, skillnaden är att jag fokuserar på rätt saker.

Många gör saker för att "det är så man ska göra", men du måste själv höra vad du ska åstadkomma och hur du kommer dit. Ponera följande exempel:

Fel: Jag lägger på en kompressor på bastrumman för att han/hon gör så.

Rätt: Jag lägger på en kompressor med långsam attack och hög ratio för att trycka till svansen på bastrumman - för att lämna plats åt resten av låten, och samtidigt släppa igenom transienten, d.v.s. smacket i bastrumman.

Även om rätt verktyg är viktiga, sitter det mesta av ljudet i fingrarna/hjärnan/öronen. 🙂 Så lyssna, lyssna, lyssna på musiken, och lyssna på hur andra gör, och framförallt varför.

Kolla på så många tutorials du bara kan, varje dag, spara dom du anser värdefulla och lärorika, kolla på dom om och om igen tills du förstår till 100% vad dom menar. Samtidigt som du testar allt du lär dig i praktiken.. Räkna med att det inte kommer låta "proffsigt" några år..

När du sitter på bussen, så lyssna på podcasten "Pensados Place". Där intervjuar dom många tunga mixare som delar med sig av tips osv.. (obs, kan vara svårt att fatta allt dom pratar om när man bara producerat 1 år, men det gäller att du lär dig, förstår du inte vad dom pratar om, försök googla och ta reda på vad dom menar)

• Gilla 1

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Senaste foruminläggen

• Similar Content

• By Izotope
      Även platinasäljande låtar och album innehåller numera ofta inspelningar som inte är gjorda i professionella studiomiljöer. Hela processen från demo till färdig produktion kan därmed sägas ha blivit drastiskt demokratiserad. Närapå vem som helst kan förverkliga sina musikaliska idéer utan åratal av praktisk vana och tokigt kostsam utrustning. Men nackdelarna med att inte anlita erfarna ljudtekniker är förstås är att det lätt smyger sig in misstag i tagningarna: puffar, salivsmack, alltför starka andnings­­ljud och störande bakgrundsljud. Eller förstärkarbrum/-brus och överdriven rumsklang i gitarrpålägg. Det är här kavalleriet kommer ridande i form av iZotope RX8.
      För drygt tio år sedan släpptes amerikanska Izotope ljudreperations­­verktyget RX. Med tiden har fler och fler funktioner lagts till samt att appen (och pluggarna) fått smarta analysfunktioner som snabbar upp processen med att ge en skräpig tagning eller en miserabel mix en helrenovering. RX brukar liknas vid ett bild­­redigerings­­app fast för ljud. Liknelsen är inte helt långsökt eftersom RX gör det möjligt att bearbeta helhetsintrycket av en ljudfil, men även med kirurgisk precision redigera enskilda beståndsdelar. Precis som en bra app för bildredigering, med andra ord. Tid, frekvenser och decibel istället för pixlar, färgskalor och hög-/lågdagrar.
      I år har vi kommit fram till version åtta av Izotopes programsvit som hjälper dig att laga inspelningar som är trasiga eller behöver städas grundligt. Många känner nog till tillverkarens mastringspaket Ozone. Om mastringen är slutfasen på en musikproduktion är RX 8 ofta den första delen i kedjan. Användningsområdena är förvisso fler än vi hinner nämna här, så vi har för tydlighetens skull utgått från en vanligt förkommande situation.
      En vokalist har spelat in några tagningar i hemmiljö och skickat dig ljudfilerna över nätet. Problemet är att inspelningen inte låter jättebra, även om själva sång­­insatserna är suveräna. Det finns volymspikar i några filer, brum och brus i andra, och vissa segment har problem missljud från andning och konsonanter. Det är då du plockar fram RX 8 och sätter igång. Vi har i exemplen utgått från RX 8 Standard som fristående app.  
      1. Kom igång

RX 8:ans startfönster. Här kan du dra och släppa en ljudfil du vill fixa till eller klicka på Open File för att leta upp rätt fil på din hårddisk. 
      2. Läcker vy

När du öppnat en ljudfil visas den som ett spektrogram som är lätt att zooma in- och ut i med reglagen nere till höger. Observera att när du är lite mer hemtam med RX kan du bearbeta flera filer på en gång samt skapa dina favoritinställningar för att behandla vanligt förekommande ljudåkommor.
      3. Begär assistans

Om du redan nu vet vad som är fel med ljudet kan du kika högerspalten efter verktyg för att, exempelvis, ta bort brum eller missljud. Men RX 8 har en inbyggd assistent som hjälper dig på traven genom att genomföra en snabbanalys av innehållet i din ljudfil. Starta funktionen genom att klicka på Repair Assistant i det övre högra hörnet. Välj sedan om ljudet är inom kategorierna dialog, musik eller övrigt. Den digitala reperationsassistenen genomför sedan analysen. 
      4. Färdig analys

Här hittar assistansfunktionen Clipping, enkelt uttryckt enskilda volymmässiga toppar som innebär distorsion, och inte av den bra sorten. Analysen rekommenderar vilket verktyg du kan använda för att få bukt med missljudet. Kontrollyssna genom att trycka på den vita play-symbolen i det lilla fönstret till höger. Om du gillar vad du hör trycker du på knappen Render för att genomföra förändringen. 
      5. Kedjade moduler

Här har renoveringsassistenten analyserat en tagning med många brister, både brum-, brus- och skrapljud. Om du klickar på den föreslagna förlyssningsfilen och det som ser ut som en liten mixer öppnas ett fönster som visar en kedja med verktygsmoduler att använda för att rätta till felen. Du kan även lägga till flera funktioner genom att klicka i rutan med ett plus-tecken i. 
      6. Andningens abc

I nästa fil finns det störade andnings- och smackljud som sannolikt härstammar från att vokalisten sjungit för nära mikrofonen och samtidigt haft massvis med feeling. I menyn till höger väljer vi verktyget Breath Control. Klicka i den lilla rutan märket Output breaths only och sedan knappen Preview. Nu hör du endast de oönskade biljuden i all sin prakt. En öronöppnare de första gångerna, och ett visst välbefinnande infinner sig när du avlägsnat ljudskräpet och fått en renare sångtagning. 
      7. Mosa munljuden

En annan variant är att använda funktionen Mouth De-click för att radera missljud från munnen. Här har preview-finessen hittat hela 109 klickljud i en och samma tagning. Kontrollyssna så att du inte råkar få med en stark begynnelsebokstav i en fras (till exempel t, s eller k) och ställ reglaget Sensitivity tills du är nöjd. Tryck sedan på Render.
      8. Dumt brum

Redan vid första uppspelningen upptäcktes ett lågfrekvent brum i den inspelade filen. Välj De-hum i högerspalten. Verktyget har möjlighet att lära sig vilka frekvensband som är störande och sedan dämpa eller avlägsna dem genom hela innehållet. Markera en del av ljudet där brummet är framträdande. Tryck sedan på knappen Learn. Använd därefter reglaget Reduction till höger för att göra dig kvitt mullret. Tryck på Render för att avsluta.
      9. Gå på export

För vidare bearbetning och mixning i ditt vanliga inspelningsprogram väljer du att exportera det renoverade ljudet till din hårddisk. RX 8 sparar ned filer i de vanligaste högupplösta formaten, men även i komprimerad kvalitet. Klart! 
      Fler funktioner
      Izotope RX 8 kan förstås mycket mer än vad vi tipsar om i den här guiden. Till exempel hittar du kraftfulla moduler för att:
      Avlägsna läck och rumsljud från inspelningar. Avskilja och ta bort efterklang (reverb) från mixar och enskilda tagningar.  Undanröja gnissel, sprak, plektrumljud och andra ljudmissar när du spelar in gitarr och bas. Praktiska verktyg som eq, normalisering, tidssträckning, tonhöjdskorrigering, loudness, toning och dither.  Plus funktioner för att reparera och putsa upp dialog, podcasts, vinyl- och tonbandsinspelningar och en hel del annat.  Lär dig mer om Izotope RX 8:

Izotope RX 8
      Tillverkare: Izotope (https://www.izotope.com/)
      Systemkrav:
      Mac: Intel-baserad dator med mac OS 10.13.6 (High Sierra) – macOS 10.15 (Catalina). Stöd för nya Apple M1-chippet och macOS 11 Big Bur är i skrivande stund under utveckling.
      Windows: Windows 8 - Windows 10.
      Format: Au, aax, vst2, vst3 och fristående program. Samtliga pluggar och applikationer är i 64-bitarsformat.
      Stöd för inspelningsprogram:  Pro Tools 12 – 2020, Logic Pro, Final Cut Pro, Live 9.7 - 10, Cubase 9.5 – 10.5, Nuendo 10, FL Studio 20, Studio One 4 - 5, Reaper 6, Adobe Audition CC och Premiere Pro CC.
      Pris: RX 8 Elements: Cirka 250 kronor. RX 8 Standard: Cirka 2 460 kronor. RX 8 Advanced: Cirka 9 715 kronor. En 30-dagars fullt fungerande demoversion, med undantaget att det inte går att spara, finns att ladda ned på tillverkarens webbplats.

• By SKYLIT
      Låtnamn: Complete Again
      Artist/Artister: Sanjiiva, Semjon Joosten, Ekicks 
      Genre: EDM/Dance/House

Tjena hörni! Har inte postat här på ett tag nu. Jag går numera under artistnamnet Sanjiiva och har släppt ett antal låtar plus ett album på Spotify. Men jag skulle gärna vilja ha feedback på denna låt. Det är en låt jag jobbat på tillsammans med en producent från Nederländerna. Själv är jag otroligt nöjd med den och den har även hamnat på tre officiella spellistor på Spotify!

• By NIEMI
      Tjena! 
      Detta är mitt första inlägg och jag har gjort min första låt meningen med den är att jag skulle behöva lite feedback över hur det låter😬 Låten har ännu inget namn och behöver erat tips 🙂
      Skulle också vara extremt roligt om någon kan ge mig tips på denna och mina projekt i framtiden, samt om melodin kicken leadsen o.s.v.
      Jag kan inte se så mycket själv över vad som kan göras bättre. Tack på förhand!
      Lyssna på ID av NIEMI på #SoundCloud https://soundcloud.app.goo.gl/R6BY

• By Studio
      Viktigt att tänka på innan du kontaktar någon av nedanstående bloggar, eller vilka bloggar som helst för den delen, är att du kollar upp specifika riktlinjer för pressreleaser och vad de vanligtvis brukar skriva om. Tänk på att dessa skribenter får tusentals mail per dag, var realistisk.
      Pitchfork
      Förmodligen den mest populära musikbloggen på nätet. Får du en bra recension här är lyckan så gott som gjord. Indie, hip-hop, elektroniskt, pop, metal med mera. Uppdateras dagligen med recensioner och intervjuer.
      Hemsida: pitchfork.com
      Kontakt: news@pitchfork.com
      Stereogum
      Grundades redan 2002 och är än av de äldsta och störa musikbloggarna på nätet. Skriver om allt musikrelaterat mellan himmel och jord.
      Hemsida: stereogum.com
      Kontakt: tips@stereogum.com
      BrooklynVegan
      Undergroundbloggen som de under senare åren vuxit sig större än någonsin. Fokus ligger mestadels på musik med recensioner, liveshower, intervjuer, streaming och videor.
      Hemsida: brooklynvegan.com
      Kontakt: brooklynvegan@gmail.com
      Tiny Mix Tapes
      Hypad musikblogg med en stor gnutta passion och självdistans. Recensioner och intervjuer av både stora och små artister.
      Hemsida: tinymixtapes.com
      Kontakt: news@tinymixtapes.com
      Gorilla vs. Bear
      Texasbaserad musikblogg som kallats den ultimata hipsterbloggen. Skriver om det mesta utan något speciellt genrespecifikt fokus.
      Hemsida: gorillavsbear.net
      Kontakt: chris@gorillavsbear.net
      Consequence of Sound
      En av de absolut största bloggarna just nu med över en miljon följare. Skriver om de flesta genrer och uppdaterar flera gånger per dag.
      Hemsida: consequenceofsound.net
      Kontakt: submissions@consequenceofsound.net
      Pigeons & Planes
      Skriver om allt från hip-hop och pop till rock och elektronisk musik. Eller som de själva uttrycker det ”We're always listening”
      Hemsida: pigeonsandplanes.com
      Kontakt: submissions@pigeonsandplanes.com
      Drowned In Sound
      Skriver och recenserar mestadels större albumsläpp, men har som mål att klämma in en och annan indieartist då och då.
      Hemsida: drownedinsound.com
      Kontakt: press.releases@drownedinsound.com
      EARMILK
      Skriver om alla genrer och uppdaterar dagligen med nyheter, recensioner, nerladdning och annat.
      Hemsida: earmilk.com
      Kontakt: www.submithub.com/blog/earmilk
      Aquarium Drunkard
      En eklektisk musikblogg som bjuder på dagliga nyheter, recensioner, intervjuer, mp3 med mera. Fokuserar på psych, folk, country, soul, funk, r&b och mer där till.
      Hemsida: aquariumdrunkard.com
      Kontakt: aquariumdrunkard@gmail.com
    • By Jon Rinneby
      Gränssnittet i Reaper
      Det finns idag en uppsjö musikprogram att välja mellan, däribland: Pro Tools, Reason, Sonar, Reaper, Studio One, Logic, Cubase, Ableton Live FL Studio och Garage Band, för att nämna några. Och det ena är nödvändigtvis inte bättre än det andra, även om många påstår motsatsen. Det handlar helt enkelt om tycke och smak, som med så mycket annat här i livet.
      En sak som dock är oerhört viktigt att förstå i sammanhanget är att alla musikprogram låter likadant (förutom möjligen Harrison Mixbus som använder inbyggda ”analoga” effekter). Det är helt enkelt bara ettor och nollor som summeras och spelas upp, varken mer eller mindre. Garageband låter alltså precis lika bra, eller dåligt, som senaste Pro Tools. Vad som istället skiljer dem åt är utseendet, arbetsflödet och i viss mån även vilka plugggar och hårdvara som kan användas.
      Jag har vid det här laget testat, eller åtminstone sneglat på, de flesta musikprogram till både pc och Mac och kommit fram till att Reaper (www.reaper.fm) passar mig bäst, efter många år med Cubase. Med risk för att låta som en säljare…
      Här är 10 anledningar att använda Reaper:
      Tydligt, okomplicerat och avskalat gränssnitt. Organiskt arbetsflöde som känns snudd på självgående. Effektivt och oerhört processorsnålt, både gällande uppstart, laddningstider och effekter. Modifierbart, både utseendemässigt och sättet du arbetar på. Bra medföljande pluggar som täcker det mesta. Kan användas gratis i upp till 60 dagar, sedan köpas för en liten summa. Under ständig utveckling tack vare feedback från användarna. Tar knappt någon plats, endast några megabyte. Kan startas upp från ett USB-minne. Fungerar till både Pc och Mac. Värt att notera är att Reaper inte levereras med vare sig samplingsbibliotek eller mjukvaruinstrument.
      Om Reaper passar just dig är naturligtvis omöjligt att svara på och att byta musikprogram ”bara för att” kan tyckas både onödigt och krångligt. Men om du står i valet och kvalet att testat något nytt, så är mitt tips att våga titta bortom de vanligaste alternativen, där du ofta betalar mer för ett namn än själva innehållet.
      Ställ gärna frågor eller kommentera artikeln i kommentarsfältet nedan, så spinner vi tillsammans vidare på ämnet. Eller om du hellre föredrar att diskutera om mixning i avdelningen "Mixning och mastring" på Studios forum här!

Fredagstipset är en återkommande serie där Studios skribent Jon Rinneby varje fredag delar med sig av tips inom bland annat inspelning och mixning. Här hittar du samtliga fredagstips.
  • Veckans populäraste ämnen

• Senaste låtarna

• Utvalda pressmeddelanden

• Who's Online (See full list)

• Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.