Jump to content
Annons

Söker nybörjartips för att producera EDM


INTONE

Recommended Posts

Tjenare allihopa, tänkte snällt be er om lite tips för att göra låten mer professionell och intressant.

Jag har producerat housemusik i ungefär 1 år men känner att jag stannat en hel del i utvecklingen. Mina tracks låter ofta oprofessionella samt att jag varje gång bara kommer till en viss del i låten innan idéerna tar slut, då försvinner motivationen till att göra klart den helt. Viktigt att veta är nog att jag använder mig av både Logic Pro 9 samt FL Studio 11.

Så, nu ska jag komma till själva saken jag är ute efter;

Vilka plugins använder ni i mixern? (Säg gärna vad produkten heter)

Andra plugins istället för Sylenth1 t.ex.?

Hur gör ni speciellt i Logic när ni vill få det att låta professionellt? Läger ni t.ex. in flera olika ljud, flera olika lager. Vad gör ni?

Vad brukar ni börja med att göra när ni ska göra en ny låt?

Skulle uppskatta svar väldigt, väldigt mycket!

Tack på förhand 😄

PS. Någon som känner sig sugen på att collab (bilda partnership, sammarbeta) och börja göra musik så hör gärna av er för lite mer privat info!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

börja med bas o kick, o lär dig göra det rätt, sen fyller du på med resten... bara du gör bas o kicken rätt så kommer det andra falla på plats, du får bygga låten kring dessa så att säga.

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

Lägg upp något på soundcloud så blir det lättare att komma med tips! Martin har dock helt rätt, bas och kick är det mest centrala! Jag råder dig att försöka, även om det tar längre tid, att lära dig syntarna du använder eftersom du kan skapa ljud som funkar mer konkret för dig då och som ger dig ett distinkt sound. Se alltid till att skära bort dom lägsta frekvenserna i mixen, allt under 30 hertz brukar oftast för mig rycka, men använd inte saker och ting "bara" för att dom "ska" användas. Behövs ingen EQ, så använd inte den. Man ser så ofta (och detta misstaget gjorde jag också konstant) producenter som klipper runt 400-500 hertz enbart för att man läst att det är där man SKA klippa eftersom mullret och skiten ligger där. Det kan lätt urholka mixen och få den att låta tom. Skit i vilka pluggar folk använder, dom flesta stockpluggarna låter skitbra om du lär dig dom. Jag använder inte mycket mer, lite kompressorer från waves, Natives prylar i form av Massive, Kontakts stråkbibliotek, allt beror på låten. Jobbade nyligen med en fantastisk producent, han använde bara stock minus en EQ från Softtube, och det lätt så jäääävla bra! Mitt råd är att bygga upp ditt samplebibliotek, lära dig sambandet mellan kick och bas ( som jag också gör), lära dig dom centrala pluggarna som EQ, kompressor etc och bara övaövaöva!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är nog svårt att ge några generella tips. Någon som är duktiga på att mixa och producera kan få det mesta att låta bra. Det är precis som med allt annat. Öva, öva och öva.

Standardtipset jag brukar ge här är att köpa Studios specialnummer för mixning. Mycket bra sammanfattning över grunderna i mixning. Börjar från början och göra alla övningar noggrannt.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Titta mycket på toutorials osv. på youtube! Man kan lära sig så sjukt mycket. Många stora dj/producenter tex. Afrojack säger att yt lärde han de mesta. Sen så blir man ju bättre desto mer tid man lägger ner på det hela. Desto mer tid - desto mer framgång!

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta postade jag på en annan tråd, för inte så länge sedan:

//forum.studio.se/topic/107304-fa-en-baettre-impact/#entry1567774

Jag vet inte exakt hur långt du kommit i utvecklingen, men bara för att förtydliga: Det finns alltså inte EN plugin, eller ett gör-bara-såhär-så-kommer-allt-att-låta-asbra-sätt att göra allt på - utan det är att i varje liten detalj, i varje litet steg, varje rattvridning, knapptrycking som du använder - kommer du närare en professionell mix. (Eller längre ifrån ifall du gör fel. 😉 )

Jag har själv nog gjort de flesta fel som finns i boken 🙂 och kommit på att ju mer jag lär mig - desto mindre justeringar gör jag. Men, skillnaden är att jag fokuserar på rätt saker.

Många gör saker för att "det är så man ska göra", men du måste själv höra vad du ska åstadkomma och hur du kommer dit. Ponera följande exempel:

Fel: Jag lägger på en kompressor på bastrumman för att han/hon gör så.

Rätt: Jag lägger på en kompressor med långsam attack och hög ratio för att trycka till svansen på bastrumman - för att lämna plats åt resten av låten, och samtidigt släppa igenom transienten, d.v.s. smacket i bastrumman.

Även om rätt verktyg är viktiga, sitter det mesta av ljudet i fingrarna/hjärnan/öronen. 🙂 Så lyssna, lyssna, lyssna på musiken, och lyssna på hur andra gör, och framförallt varför.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla på så många tutorials du bara kan, varje dag, spara dom du anser värdefulla och lärorika, kolla på dom om och om igen tills du förstår till 100% vad dom menar. Samtidigt som du testar allt du lär dig i praktiken.. Räkna med att det inte kommer låta "proffsigt" några år..

När du sitter på bussen, så lyssna på podcasten "Pensados Place". Där intervjuar dom många tunga mixare som delar med sig av tips osv.. (obs, kan vara svårt att fatta allt dom pratar om när man bara producerat 1 år, men det gäller att du lär dig, förstår du inte vad dom pratar om, försök googla och ta reda på vad dom menar)

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...