Jump to content
Sign in to follow this  
TritoneAddiction

Hur får jag bredare/större ljudbild? (lyssningsexempel finns)

Recommended Posts

Hej. Jag tar gärna emot all hjälp jag kan få här. Idéer, tips om hur man kan få fram en bredare och större ljudbild.

Nu har jag panorerat en del syntar höger och vänster precis som man ofta gör med gitarrer i metal och rock. Men det går liksom inte att panorera dom mer än max. Finns det andra knep att ta till?

Tar gärna emot tips om mixning/mastring överlag om ni hör andra saker att förbättra.

Jag har väl lärt mig det mest grundläggande vad gäller mixning men är extremt oteknisk så prata gärna på retard level så att jag förstår :)

Gör all min musik i Reason 5 för tillfället, så jag har inga effekter eller pluggar utanför det förutom en enkel mastring med iZotope Ozone 4 som jag kör i Reaper.

Min låt:

www.youtube.com/watch?v=QNZiGv_W_jM

Share this post


Link to post
Share on other sites
Annons

Man kan sneställa (pitch) syntarna lite så blir det bredare ljudbild. Skruva ljuden lite annorlunda vänster/höger.

En av modulerna i Reason 5 är UN-16 som breddar nåt in i bomben men samtidigt kan man tappa lite av soundet.

Ta hem några gratis refills och kolla hur dom konstruerar bred stereobild är ett annat tips. Byt ut syntarna i Combinatorn mot dina sound om du gillar stereobilden på en patch.

Djävla grym låt för övrigt.

Edited by drloop

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack för tipsen. Pitchmetoden och att skruva ljuden lite olika är det jag har provat än så länge. Men jag skulle nog kunna ta ut svängarna mer än jag hittills gjort.

Allt det andra du nämnde är helt främmande för mig, UN-16, refills, Combinator, patch.

Som sagt, jag är på retard level vad gäller mycket av det här, så jag är väldigt tacksam för dina tips. Fick mycket att undersöka och prova nu.

Kollade i grova drag upp vad UN-16, refills och Combinator var, men vad innebär patch?

Share this post


Link to post
Share on other sites

snyggt parti vid 1:10 och en bit fram

ang ljudbilden känns den hyfsat bred men inte jättebred

så jag undrar om du möjligen dubbar för mycket och använder nån form av stereobreddning på enskilda utpanorerade ljud - kontraproduktivt

lite grann saknar jag en riktigt väldefinierad mitten - som behövs som kontrast tillbredden

allt är liksom "ganska brett" på nåt sätt

så lite mer info om vad du har med och hur du gjort behövs nog

Share this post


Link to post
Share on other sites

lite grann saknar jag en riktigt väldefinierad mitten - som behövs som kontrast tillbredden

allt är liksom "ganska brett" på nåt sätt

Det kan nog ligga nånting i det du säger. En del syntar är helt panorerade höger vänster, i regel 2 eller tre olika typer av syntljud som är dubblerade med lite olika inställningar. Vissa är dock rätt tysta i mixen.

Det finns också en del andra synthljud som har lite stereobredd på men inte fullt ut (chorus), de ligger i mitten men är inte helt i mono. Sen kan det nog ligga en del reverb som smetar ut ljudbilden också. Cymbaler/hihats är väl också lite överallt i ljudbilden. Det kanske är de här sakerna som gör att det saknas en "riktigt väldefinerad mitt".

Det som ligger helt i mitten annars är bastrumma, virvel och bas.

Har endast använt lite stereobreddning i mastringen. Men har varit ganska försiktig då det snabbt blev en annan mix där trummorna fick för lite plats.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vad jämför du med, Tritone? Vad får dig att vilja skapa en "större" känsla i ljudbilden öht? Har du referenser? I så fall är det lättare.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vad jämför du med, Tritone? Vad får dig att vilja skapa en "större" känsla i ljudbilden öht? Har du referenser? I så fall är det lättare.

Jag jämför egentligen med det mesta som jag hör oavsett om det är metal, elektronisk musik eller vanlig radiopop.

Jag försöker plocka tips från alla håll då min musik är en blandning av metal och elektroniskt.

Men överlag brukar många proffs kunna få till en mix där det låter bredare medan det i min mix dras mer mot mitten.

Jag antar att jag helt enkelt gillar att det blir en mer öppen ljudbild.

Mitt mål är väl att få till en grov/köttig men ändå klar ljudbild om det nu ens är möjligt.

Här är två exempel där jag tycker det låter bredare, en elektronisk och en metal:

www.youtube.com/watch?v=s88JDxazUKo

www.youtube.com/watch?v=LpZiuh0MlpM

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ibland är det inte lätt att få svar, för förklaringarna blir ofta så långrandiga. Inte alla som orkar, men jag gör ett försök :P

Stereobredd är en psykoakustisk upplevelse, som inte har så mycket gemensamt med hur många grader i fas två olika kanaler ligger i förhållande till varandra. (Fas och panorering är ju direkt länkade, liksom fas och tonhöjd är.)

Du kan skapa ett betydligt större sound än "full stereobredd", genom att t.ex. skapa intrycket av 10 enorma trummor, som hörs på avstånd. Det upplevs mycket större, vidare, trots att det kan vara en betydligt smalare stereobredd än ett par rena torra signaler som panereras fullt vänster<>höger.

Känslan av storlek och omfång är psykoakustisk, består av den bild eller känsla av sammanhang som ljudet alstrar i huvet på lyssnaren. En distad elgitarr som tar upp hela ljudbilden och hörs på mycket nära håll kan låta stor, men 10 trummor som hörs på avstånd med mycket bas och reverb, upplevs ofta större.

Steven Slate Digital gör samplade trummor som använder den principen. Samplingarna är "torra", men man har lagt in EQat reverb, som alstrar intrycket att halva rummet 'sjunger till' när t.ex. bastrumman spelas starkt. Då upplevs bastrumman mycket större, bredare och volymstark än en bastrumma som har betydligt mer bas o diskant men är helt dödtorr.

Tekniken att skära ut mycket tydliga frekvensområden för varje instrument, eller instrumentgrupp, ger också illusionen att enskilda instrument låter kraftigare och större. Ytterligare ett sätt är som EDM musiken gör, att kombinera långa ljusa reverb med väl vald sidechain-kompression. Det ger illusionen att musiken är så stark, att tekniken som "spelat in" musiken har bottnat, och reverbet kommer då bara fram när bottningen släpper tidvis.

För att skapa såna illusioner måste du iväg utanför ljudteknikens tekniska ramverk, och improvisera och se vilka illusioner du kan skapa. Det finns inga läroböcker i sånt, utan det är mer egna vanor, erfarenhet tricks och idéer. Det är illusioner, för det är ljudupplevelser inom ett stereospektrum som är betydligt mycket större och kraftigare än ljud i verkligheten nånsin låter. Det är illusioner.

Amon Amarth exemplet låter inte mycket "bredare" än din musik gör, men den känns "djupare", för att stereobilden är bättre använd ljudledes. Knife Party låter faktiskt smalare i stereobredd än din låt gör, men känns mycket mer massiv på grund av en kombination av olika faktorer av det slag jag nämnt ovan.

Mer tekniskt: Använd ett instrument som klingar väldigt "nära" örat, alltså gott om nära bas och tydliga detaljer i diskanten. Vi tar en bas som exempel. Sen, skapa syntetisk efterklang som du smyger in och lägger "bakom" instrumentet. Typ såhär:

Lägg en exakt kopia bas-spåret på ett annat spår, krossa ner det med en limiter och lägg kraftigt hicut filter på det (200hz eller lägre). Skicka det sen genom ett väldigt kort rumsreverb (för att få ut det i stereo). Ta tillbaka mest reverb-signal ifrån reverbet, väldigt lite av originalsignalen. (man kan i vissa fall använda M/S omkodning för att filtrera bort mitten av signalen, och behålla sidorna bara). Sist så lägger du det här parallellt med det första bas-spåret, och höj upp volymen försiktigt, så att det här mörka, skitiga blöta ljudet "märks" som en "mörk skugga" bakom originalljudet. Gör så att det låter som omgivningen sjunger till lite när basen spelar en ton. Ska höras ganska diskret. Mer upplevas, än höras. Slutligen lägger man ett kort ljust reverb på helheten av det här, ett reverb som är svagt och upplevs ligga bakom basljudet, "längre in" i ett imaginärt rum.

Resultatet blir att du får ett basljud med fet närhet och mycket detaljer, som fettas ut av en rejält mörk bred skugga bakom, och till sist låter detta så starkt att "omgivningen" bakom ger ifrån sig rumsresonanser. Låten 'knife party' har använt sig av en liknande teknik för att få tjock bredd i sitt basljud.

Men örat är fenomenalt bra på att höra och förstå såna här detaljer, så det måste ställas in mycket mycket noggrant för att funka. Det är ungefär som att rita 3D figurer på ett papper. Får man proportionerna fel, så uppstår inte 3D illusionen. Blir det bara lite fel, så låter det bara .. konstigt. Hoppas det här går att förstå :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack Signia för ditt långa svar. Det är bra att gå in på djupet ibland också. Det rör sig ju vanligtvis inte om nåt quick fix om man ska bli riktigt bra på nånting och varför skulle mixning vara ett undantag.

Mycket att ta in på en gång men jag kommer gå tillbaka till ditt svar längre fram och experimentera.

Uppskattar alla tips och svar, vare sig de är mer djupgående eller korta och enkla idéer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har endast använt lite stereobreddning i mastringen. Men har varit ganska försiktig då det snabbt blev en annan mix där trummorna fick för lite plats.

börja med att ta bort stereobreddning på helheten

börja med att synthar och slingor placeras på samma ställe mellan höger å vänster - inte att du lägger en åt vardera håll om dom spelar samma sak

det i sig blir ju en "bred" ljudbild för själva den slingan men ju fler du lägger ihop med samma metod desto mindre effekt får du

en slinga (med ett eller flera ljud/synthar) bara vänster och en helt annan slinga bara höger blir mycket bredare

ju mer effekt typ chorus å breddning och framför allt reverb desto mer fördelar du ut ljudet spritt över hela stereobredden - ett ljud som bara ligger vänster från början kommer smetas ut och upplevas mindre extrempanorerat

särskilt reverb som också flyttar ljudet "bakåt" i ljudbilden

breddningseffekter gör sig bäst på enstaka ljud som gärna är centrerade och känns för smala

chorus kan ju också fylla ut klangen men testa om du kan använda en monochorus om det är det du är ute efter och lägg den som en inserteffekt på det specifika ljudet isf

det är lätt att tro att ju mer stereobreddare och effekter man slänger på desto bredare blir helheten - men det blir som sagt oftast kontraproduktivt

i mina öron är två helt torra monoljudkällor som spelar var sin grej med olika ljudkaraktärer i var sin högtalare bland det bredaste man kan uppnå

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack Demonproducenten för dina svar. Kommer prova de här tipsen när jag gör min nästa skiva.

Även ifall mycket handlar om att experimentera själv är det skönt att ha fått en del redan beprövade idéer så att man inte behöver göra alla misstag själv först. Förhoppningsvis får man ju ett bättre resultat mycket snabbare.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

  • Senaste foruminläggen

  • Annons
  • Similar Content

    • By Jon Rinneby
      FREDAGSTIPSET: Spikraka studiomonitorer och väl akustikbehandlade rum i all ära, men faktum kvarstår – det går alldeles utmärkt att göra professionella mixar med enbart ett par hörlurar.

      Allt som behövs är en gnutta tålamod och lite erfarenhet. Faktum är att det finns en hel del fördelar med att mixa i hörlurar. Så låt oss börja med den positiva biten:
      1. Detaljrikedom
      Inget klår att lyssna i ett par detaljerade hörlurar. Inte ens de dyraste av studiomonitorer kan mäta sig mig att uppleva musiken ”inne i huvudet”. I hörlurar sker nämligen en strikt uppdelning av ljudet mellan vänster och höger öra, vilket visserligen ger en ”onaturlig” ljudupplevelse. Men samtidigt innebär detta att det är lättare snöa in på detaljer och leta efter knäpp, brus, missljud, störande eller krockande frekvenser. Mycket användbart!
      Det är också betydligt enklare att jobba med subtila effekter som snarare känns än hörs, vilket många gånger kan vara direkt avgörande för hur musiken faktiskt upplevs. Förutsatt att du har ett par bra hörlurar så klart. Vi återkommer till detta.
      2. Inget rum
      När du lyssnar i hörlurar slipper du rummets påverkan, på gott och ont. I ett rum som inte är akustikbehandlat påverkas ljudet av oönskade reflexer från föremål och väggar, tak och golv. Detta problem är som bortblåst med hörlurar. Detta innebär till exempel att du inte behöver oroa dig för den ack så förrädiska lågbasen på samma sätt som när du mixar i studiomonitorer.
      Ytterligare en aspekt är att det inte spelar någon roll om du vrider på huvudet, eller var du befinner dig i rummet, när du lyssnar i hörlurar. Det låter likadant överallt. Du behöver med andra ord inte ta hänsyn till den så kallade ”sweet spotten” som studiomonitorer ofta kräver.
      3. Frihet
      Sist men inte definitivt minst är friheten. Friheten att kunna sitta varsomhelst och mixa: Hemma, i replokalen, på tåget, i sommarstugan eller på ett café. Men även möjligheten att kunna kräma på hur mycket som helst utan att störa grannarna. Tänk dock på att du tröttar ut dina öron betydligt snabbare när du lyssnar i hörlurar, jämfört med att lyssna i högtalare. Regelbundna pauser är därför att yppersta vikt.
      Med detta sagt finns det naturligtvis en del saker att se upp med, eller åtminstone vara medveten om när det kommer till att mixa i lurar:
      1. Stereobredden
      Du underbara stereobredd… som mer än gärna upplevs som mycket tydligare när du lyssnar i hörlurar. Detta har bland annat betydelse för placeringen av instrument i stereobilden, eftersom panoreringar känns mer extrema i hörlurar jämfört med högtalare. Detta innebär i praktiken att du förmodligen kommer uppfatta din mix som ganska smal och tråkig när du slänger upp den i ett par vanliga högtalare. Det är med andra ord bra att vara medveten om detta fenomen.
      2. Frekvensåtergivning
      Om du någongång roat dig med att studera på frekvensåtergivningen hos ett par hörlurar, så du med största sannolikhet också sett att denna är långt i från rak. Detta är inget fel i sig, utan något som är nödvändigt för att passa vår hörsel. Vanligen är diskanten något avrullad, eftersom denna annars uppfattas som för påträngande och basen är mer eller mindre förstärkt. Visserligen hjälper detta dina öron att få en mer ”ärlig” lyssning, samtidigt som det kan bli svårt att bedöma ovan nämnda frekvenser på ett korrekt sätt, beroende på vilka lurar du besitter.
      3. Det låter så bra…
      Sist men inte minst vill jag lyfta fram att det mesta helt enkelt låter bättre i hörlurar. Lågbasen är fetare, diskanten tydligare och stereobredden djupare. Detta är dock ett problem, eftersom det då blir svårare att mixa objektivt. För att råda bot på detta dilemma är det därför bra att växla mellan två olika typer av hörlurar samt mixa på olika volym. Kombinationen in-ear och vanliga öppna hörlurar är ett utmärkt exempel. Allt hörs helt enkelt lite tydligare i ett par fina hörlurar, vilket många gånger kan resultera i att du ”fegar” när du mixar. Mycket viktigt att ha i åtanke!
      Det bästa av två världar
      Vi kan ganska snabbt konstatera att det finns både för- och nackdelar med att mixa i hölurar. Jag rekommenderar därför starkt att du referenslyssnar din musik i så många olika ljudsystem som möjlig under resans gång, eller i alla fall när du är klar. Samtidigt vill jag lyfta fram att ett par billiga studiomonitorer faktiskt snarare kan stjälpa än hjälpa din mix, även ur referenslyssningssynpunkt. Ett hett tips är därför att skaffa exempelvis en Avantone Mixcube, eller liknande, som komplement till din hörlurslyssning. Detta är naturligtvis inget måste utan bara en fundering. Tänk också på att det är stor skillnad på hur olika hörlurar låter, precis som med studiomonitorer. Med detta sagt kommer här en liten lista på några...
      Populära hörlurar för mixning till rimligt pris
      AKG K701/702 Audio Technica ATH-M50X Beyerdynamic DT 770 Pro Focal Listen Professional NAD VISO HP50 Sony MDR-7506 Sennheiser HD600/650 Ultrasone Pro 750 With a little help from my friends...
      Det finns dessutom en uppsjö program för ditt DAW som har för avsikt att få dina hörlurar att låta mer naturtroget, eller som ett par riktiga studiomonitorer för den delen. Hurvida de faktiskt fungerar är dock upp till dig själv att avgöra. Nedan följer några populära alternativ
          Sonarworks Reference 4
          Waves Nx
          Toneboosters Morphit
          Flux Ircam HEar v3
          Monitor MSX5
          112dB Redline Monitor
      Ställ gärna frågor eller kommentera artikeln i kommentarsfältet nedan, så spinner vi tillsammans vidare på ämnet. Eller om du hellre föredrar att diskutera om mixning i avdelningen "Mixning och mastring" på Studios forum här!

      Fredagstipset är en återkommande serie där Studios skribent Jon Rinneby varje fredag delar med sig av tips inom bland annat inspelning och mixning. Här hittar du samtliga Fredagstipset-artiklar.
    • By Jon Rinneby
      FREDAGSTIPSET: Hur starkt ska du mastra din musik för att den ska låta så bra som möjligt på så många streamingtjänster som möjligt? Svaret är förmodligen enklare än du tror.
      Det finns idag en mer eller mindre framarbetad volymstandard mellan Spotify, iTunes, YouTube och TIDAL, även om det skiljer sig lite mellan de olika plattformarna. Samtliga tjänster (utom Spotify som använder ReplayGain) använder sig av en normaliseringsprocess baserad på LUFS (Loudness Unit Full Scale) som lite enkelt kan förklaras med hur vi upplever ljudstyrka. Ju lägre LUFS, desto starkare volym.
      Detta innebär exempelvis att -16 LUFS låter svagare än -8 LUFS. Medianen mellan de olika streamingtjänsterna ligger idag runt -14 LUFS, vilket också är Spotifys nuvarande rekommendation för uppladdning av musik. I praktiken innebär detta all musik som är starkare än detta automatiskt sänks av Spotify och all musik som är svagare höjs.
      För er som gillar siffror rekommenderar jag därför att ni håller er mellan -14 och -12 LUFS integrated och inte starkare än -9 LUFS short term i låtens starkaste parti, med true peak på max -1 dB. 

      Bilden visar gratisversionen av populära mätverktyget Youlean Loudness Meter
      Dessa riktlinjer garanterar att din musik, oavsett genre, står sig bra volymmässigt på samtliga plattformar. Vill du att din musik ska låta starkare 2020 ska du helt enkelt att mastra svagare än du kanske är van vid.
      Om du tycker att ovanstående låter komplicerat ska jag göra det enkelt för dig: När du mixat klart placerar du en limiter sist på masterkanalen och ställer utvolymen till -1 dB och ser till att du inte limiterar mer än 1-2 dB. Stäm sedan av mot www.loudnesspenalty.com och justera efter behov.  Med detta sagt: Så länge mastern inte ser ut som en tjock korv när du exporterar och låtens starkaste parti inte överstiger -1 dBTP (true peak) är det egentligen bara att tuta och köra. Det viktigaste är trots allt hur det låter och inte hur det ser ut. Ibland kan ljudet av en limiter som klipper av topparna vara precis det du är ute efter.
      Inte bara volym
      Trots streamingtjänsternas automatiska volymanpassning är det ändå så att vissa låtar upplevas starkare än andra, trots att de är normaliserade till samma nivå. Hur kommer det sig? Svaret ligger till största del i mixen och inte mastringen:
      Håll koll på mellanregistret. Ett urholkat mellanregister, en så kallad hängmatta, kan framstå som mindre volymstark i förhållande till annan musik, speciellt när du lyssnar genom telefon eller datorhögtalare. Området 400-1000 Hz är (enligt min högst personliga smak) speciellt viktigt att hålla koll på. Rensa upp i botten och toppen – dessa ohörbara frekvenser kan ställa till det för streamingtjänsternas normaliseringsalgoritmer och äta upp onödig energi. Läs mer om hög- och lågpassfilter här. En låt med stort dynamisk omfång upplevs som regel starkare än en låt som är hårt komprimerad, när de spelas upp med samma LUFS. Om din mix låter bra på svag volym när du lyssnar i studion, det vill säga att du hör alla viktiga detaljer, så är sannolikheten större att den även låter bra online. Användandet av saturation, som skapar övertoner, kan bidra till ökad upplevd ljudstyrka. Något recept finns naturligtvis inte, men pluggar som Kush Audio TWK kan hjälpa på traven.  Några populära mätverktyg
      Youlean Loudness Meter Meterplugs Loudness Penalty Klangfreund LUFS Meter 2 iZotope Insight Ställ gärna frågor eller kommentera artikeln i kommentarsfältet nedan, så spinner vi tillsammans vidare på ämnet. Eller om du hellre föredrar att diskutera om mixning i avdelningen "Mixning och mastring" på Studios forum här!

      Fredagstipset är en återkommande serie där Studios skribent Jon Rinneby varje fredag delar med sig av tips inom bland annat inspelning och mixning. Här hittar du samtliga Fredagstipset-artiklar.
       
    • By Jon Rinneby
      FREDAGSTIPSET: Mastring är det sista steget i den kreativa processen innan den fysiska eller digitala distribution av din musik.

      I den bästa av världar ska mastrad musik låta så bra som möjligt i så många olika ljudsystem som möjligt. Oavsett om det handlar om hifi-systemet, bilstereon, hörlurarna, laptopen, radion eller mobiltelefonen.
      När det kommer till mastring finns det många skolor, även om de i grund i botten vill samma sak: att ge lyssnaren en så rättvis och bra ljudupplevelse som möjligt. Vissa menar att mastring kräver lång erfarenhet, medfödd talang och dyr analog utrustning, medan andra står fast vid att pluggar, en stor gnutta envishet och analysverktyg räcker minst lika långt. Vidare finns det de som påstår att automatiskt online-mastring är framtiden och i andra änden hittar vi musiker som helt struntar i att mastra.
      Personligen anser jag att en kombination av ovanstående ligger närmast verkligheten, i alla fall om jag utgår från mig själv. Mastring kräver naturligtvis en viss typ av erfarenhet, känsla för musiken och rätt typ av utrustning. Men samtidigt tror jag vi kan dra nytta av den nya teknik och artificiella intelligens som kryper allt närmre. Därmed inte sagt att jag skulle vilja lägga mina färdiga mixar i händerna på en robot, riktigt där är vi inte än.
      Trots detta råder det fortfarande myter kring mastring. Myter som jag (med en liten klump i magen om jag ska vara ärlig) nu ska försöka slå hål på:
      Du behöver guldöron
      Detta påstående grundar sig i att mastring är någon slags svartkonst som endast ett fåtal personer med speciell hörsel kan ägna sig åt, vilket är struntprat. Det är visserligen sant att den som mastrar måste vara fullt medveten om vad öronen berättar, men detta är samtidigt något du kan lära dig. Sedan är det naturligtvis så att vissa har mer fallenhet för just mastring än andra, precis som med så mycket annat.
      Samtidigt är det viktigt att vara medveten om att ingen föds med kunskapen om hur en equalizer, kompressor eller limiter fungerar – träning ger färdighet. När du känner dig trygg i din lyssning, både gällande din egen hörsel och ditt rum, så kan du också mastra din egen och andras musik. Då kan du snabbt höra om en mix är för diskant, mellanregisterbetonad, eller basrik och råda bot på detta på bästa sätt. Och med tiden utvecklar du dina alldeles egna gyllene öron.
      Det löser sig i mastringen
      Visst kan mastring får mixen att låta bättre, det är delvis dess uppgift. Men eventuella problem eller tillkortakommanden åtgärdas bäst i mixstadiet, då blir mastringen ännu bättre. Någon sa att: Den perfekta mixen behöver inte mastras, och det ligger en viss uns av sanning i detta. Hemligheten med en bra master börjar alltså med en bra mix.
      Ju starkare volym, desto bättre
      Möjligtvis på 80- och 90-talet, men inte lägre. Volymkriget är sedan länge slut tack vare Spotify och Itunes nya ljudalgoritm och den enda anledningen att pressa upp sin musik i taket är om det ska släppas på cd. Och inte ens då är det nödvändigt, enligt mig. Om du gillar dynamisk musik som andas och lever ska du undvika att limitera för mycket. Detta är delvis beroende på genre och personliga preferenser, men som regel behöver du knappt limitera längre, frånsett i kreativt syfte. Läs mer om ämnet i artikeln Hur volymstark ska din mix vara 2020?
      Analog utrustning är ett måste
      Det korta svaret är nej. Detta eftersom vi i dag har tillgång till en uppsjö digitala hjälpmedel och det enda som egentligen sätter gränserna är vår egen förmåga, snarare än pluggarna i sig. En duktig mastringstekniker vet vad som behöver göras och låter sig inte låsas vid analogt eller digitalt tänk – det vore att förminska och förhala hela arbetsprocessen. Analogt, digitalt eller en kombination av båda spelar alltså ingen som helst roll, så länge den som rattar vet vad den håller på med. Det är alltså slutresultatet som räknas, inte vilka verktyg som används.
      Men låter inte analogt bättre än digitalt, kanske du frågar dig? Återigen, nej. Möjligtvis för tio år sedan, men inte idag. Det är vad vi gör med verktygen som betyder något. Bra mastring handlar om att fatta rätt beslut, om det är analogt eller digitalt är sekundärt.
      All musik måste mastras
      Inte nödvändigtvis. Om du är hundra procent nöjd med mixen, så behöver den antagligen inte mastras, i alla fall inte på ett kreativt och förbättrande plan. Att förbereda mixen för distribution, med allt vad det innebär gällande rätt format, avstånd mellan låtar, korrekta låttitlar och isrc-koder är dock en annan femma. Men detta har inget med själva ljudupplevelsen som sådan att göra. Det ska dock understrykas att det alltid är en god idé med ett par extra öron, även om du själv anser att din musik är fulländad. Och här spelar mastringsteknikern ofta en avgörande roll, eftersom denne är tränad att lyssna efter saker som du kanske inte själv tänker på, eller bryr dig om.
      Kuriosa
      Ordet master har hängt med sedan den tid då musikproduktion i huvudsak var analog. Man spelade in på en flerspårig rullbandspelare och mixade ned på en tvåkanalig dito. Musiken distribuerades främst på vinylskivor. Varje ljudöverföring (generation) påverkade kvaliteten och därför var det viktigt att hålla isär kopior och original. Det rullband som användes som förlaga i vinyltillverkningen kallades mastertejp. Att redigera ihop tejpen kom därför att kallas för mastring. Sedan dess har både produktion och distribution av media förändrats. Idag är de flesta mediaformaten digitala och det spelar inte längre lika stor roll vad som är kopia och vad som är original. Ur ett ljudtekniskt perspektiv är dock förberedelserna av en master i stort sett de samma: Man filtrerar, balanserar och komprimerar, tonar ut ljud och sätter låtordning och pauser mellan låtarna. / Joachim Ekermann från artikeln Mastring – så funkar det.
      Ställ gärna frågor eller kommentera artikeln i kommentarsfältet nedan, så spinner vi tillsammans vidare på ämnet. Eller om du hellre föredrar att diskutera om mixning i avdelningen "Mixning och mastring" på Studios forum här!

      Fredagstipset är en återkommande serie där Studios skribent Jon Rinneby varje fredag delar med sig av tips inom bland annat inspelning och mixning. Här hittar du samtliga Fredagstipset-artiklar.
    • By Ollie Olson
      Ollie Olson är en av Sveriges mest meriterade mixare, med en rad guldskivor i Sverige och utomlands. Vi bad honom ta fram vad som enligt honom var de 49 viktigaste mixtipsen. Här är tips 1-8 och annan värdefull visdom om hur dina mixar kan nå högre höjder.
      En del tips känner du säkert till sedan tidigare, men det kan ändå vara bra att påminnas om varför det är så viktigt. En hel del tips kommer garanterat vara helt nytt för dig. Ollie Olson har lång och stor erfarenhet med sitt flera decennier långa arbete med inspelning och mix – dels med äldre flera stjärnor i USA, men han har även skrivit låtar åt Darin, Christian Walz, Rigmor Gustafsson, Eagle-Eye Cherry med flera, och han har mixat hits åt Robyn, Christian Falk, Blacknuss, Meja, Håkan Hellström, Bee Gees, Lady Soveregin med flera.
      1. Lyssna rätt
      Skaffa dig bra högtalare och ett par bra hörlurar. Dina viktigaste verktyg är dina öron och din lyssning. –Jag hör ofta av folk att ”nu har det kommit ett par nya prylar som jag måste kolla in”. Men när jag väl pratar med mina kolleger så kör de oftast på ett par högtalare som de har haft i åratal. Varför? Jo, för att de kan dem. De vet exakt hur de låter därför att det har tagit sin tid att lära känna dem. Hitta ett par högtalare som du gillar – tonen, värmen, basen och diskanten. Sätt sedan igång och lär dig hur de uppför sig med olika instrument och röster. Referenslyssna på musik du gillar och som du har hört mycket. Det behöver inte nödvändigtvis vara samma typ av musik som du jobbar med, bara så att du vet hur högtalarna och hörlurarna verkligen låter. Alla människor har olika uppfattning om ljud, så lita på din egen uppfattning.
      2. Använd referenslåtar
      Innan du börjar mixa bör du skaffa dig en bild av vad det är för genre du ska jobba med. Försök sedan hitta en eller ett par låtar som du kan använda och bolla idéer och ljud gentemot. Tänk på att när det gäller genren så kanske det mer handlar om smakinriktade idéer eller balanser mer än soundet. Chansen att de ljud som finns i dina referenslåtar ska vara exakt likadana som i din låt är trots allt ganska liten, om du nu inte jobbar med sound-alikes. När det gäller frekvensreferens är det viktigare att du lyssnar på musik som du kan väldigt väl och där du vet hur frekvenskurvan och ljudbilden låter i de högtalare du jobbar med. Här finner du ytterligare tips från Ollie Olson gällande referenslåtar.
      3. Sätt dig in i materialet
      Se över alla kanaler. Dra upp dem i samtidigt utan effekter eller andra modifikationer så att du hör vad som händer i ljudbilden.
      4. Hitta de bärande kanalerna
      Inom alla genrer finns det vissa ljud som är låtens eller produktionens "grund". Identifiera dem och utgå därifrån. Inom dans, electronica och hiphop är det förmodligen beat och bas. Inom singer-songwriter och country är det oftast sången. I pop och rock ligger oftast ackordinstrumenten i fokus.
      5. Identifiera dina "happy channels"
      När du har bildat dig en uppfattning om helheten så är det bra att tysta eller dra ner alla kanaler på noll. Börja med att systematiskt gå igenom kanal för kanal för att hitta de kanaler som gör dig glad och inspirerad.
      6. Gör en speedmix
      Gör en snabb överskådlig mix med endast volymreglarna så att du får kontroll över helheten.
      7. Snabbmixa sången
      Gör en snabbmix av leadsången som låter tillräckligt bra och stilmässigt så nära din slutidé det går. Även om du för det mesta har sången tystad (mute) så är det bra att då och då lyssna med sången på, för att inte mixa andra instrument för vasst eller för muggigt – och för att få en överblick över helheten. Om du upptäcker att sången helt plötsligt låter för muggig eller för vass så beror det oftast på att du har skruvat några andra instrument för extremt så att sången antingen lägger sig utanpå musiken eller har svårt att poppa ut.
      8. Se till att bas och bastrumma inte krockar
      Ett av de allra svåraste områdena inom mix är att få ordning på basregistret. Viktigt att veta är att bastrumman och basinstrumentet inte får krocka med varandra frekvensmässigt. Välj det ena eller det andra som ska stå för det lägre registret, och låt det andra ligga ovanför. Testa dig fram genom att byta plats på instrumenten för att se vad som passar bäst.
      Här finner du samtliga delar av 49 bästa mixtipsen.

      "49 viktigaste mixtipsen" är en uppdaterad och reviderad version av den tidigare publicerade artikeln med samma titel från Studio 10-2011.
    • By Ollie Olson
      Ollie Olson är en av Sveriges mest meriterade mixare, med en rad guldskivor i Sverige och utomlands. Vi bad honom ta fram vad som enligt honom var de 49 viktigaste mixtipsen. Här är tips 9-14 och annan värdefull visdom om hur dina mixar kan nå högre höjder.
      9. Håll koll på basregistret
      Tänk på att du kan styra basens lägre register med en kompressor. Ju snabbare attacktid och ju längre releasetid du har, desto mer trycker du ner basfrekvenserna. Om du gör tvärtom så kommer subfrekvenserna fram.
      10. Komprimera kicken rätt
      Var noga med kompressionen så att inte bastrumman blir för "ploppig". Använd gärna en längre attacktid så att den initiala basresponsen kommer fram (bild 1).

      Bild 1: Använd gärna en längre attacktid så att den initiala basresponsen kommer fram
      11. Placera trummorna i rummet
      Pröva olika rum och reverb på trummornas alla instrument och skapa en helhet där trummorna spelar i samma rum. Prova också att panorera pukor och cymbaler extremt mycket – höger, vänster eller väldigt nära varandra – för att se hur mycket plats trummorna ska få ta i ljudbilden. Det påverkar hur brett du kan panorera övriga instrument och fortfarande hålla ihop ljudbilden.
      12. Håll koll på basen i pukorna
      Var väldigt noga med balansen i basfrekvenserna på pukor så att de inte krockar med basen och bastrumman.
      13. Hitta smällen i virveln
      Experimentera med olika attacktider på kompressorn så att du får maximal smäll utan att kväva ljudet. Ju längre attacktid desto mer attack i virveln. (Se nedan två exempel).
      Exempel 1 på hur du vrider fram mer smäll i en virvel med Logic:s Compressor. Nedan finns ytterligare ett exempel. Men testa dig fram!
       
      Exempel 2 på hur du vrider fram mer smäll i en virvel med Logic:s Compressor
      14. Flytta in virveln i ljudbilden
      Testa att skicka virveln till ett kort trärum från någon av dina reverbpluggar för att få bredd och för att flytta in virveln i ljudbilden. Effekten ska nästan inte märkas av.
      Exempel på ett kort trärum. I det här fallet "Small Wet Room" med 138 millisekunders avklingningstid (eng. decay time) från Logic:s Space Designer
      Här finner du samtliga delar av 49 bästa mixtipsen.

      "49 bästa mixtipsen" är en uppdaterad och reviderad version av den tidigare publicerade artikeln med samma titel i Studio 10-2011.
  • Veckans populäraste ämnen

  • Senaste låtarna

  • mixakuten_ingang.jpgMIXAKUTEN
    Som medlem får du kostnadsfri hjälp med mixning eller mastring av din låt.
    Läs mer >

  • Utvalda pressmeddelanden

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.