Jump to content
Annons

Hur får jag bredare/större ljudbild? (lyssningsexempel finns)


Recommended Posts

Hej. Jag tar gärna emot all hjälp jag kan få här. Idéer, tips om hur man kan få fram en bredare och större ljudbild.

Nu har jag panorerat en del syntar höger och vänster precis som man ofta gör med gitarrer i metal och rock. Men det går liksom inte att panorera dom mer än max. Finns det andra knep att ta till?

Tar gärna emot tips om mixning/mastring överlag om ni hör andra saker att förbättra.

Jag har väl lärt mig det mest grundläggande vad gäller mixning men är extremt oteknisk så prata gärna på retard level så att jag förstår 🙂

Gör all min musik i Reason 5 för tillfället, så jag har inga effekter eller pluggar utanför det förutom en enkel mastring med iZotope Ozone 4 som jag kör i Reaper.

Min låt:

www.youtube.com/watch?v=QNZiGv_W_jM

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
drloop (oregistrerad)

Man kan sneställa (pitch) syntarna lite så blir det bredare ljudbild. Skruva ljuden lite annorlunda vänster/höger.

En av modulerna i Reason 5 är UN-16 som breddar nåt in i bomben men samtidigt kan man tappa lite av soundet.

Ta hem några gratis refills och kolla hur dom konstruerar bred stereobild är ett annat tips. Byt ut syntarna i Combinatorn mot dina sound om du gillar stereobilden på en patch.

Djävla grym låt för övrigt.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för tipsen. Pitchmetoden och att skruva ljuden lite olika är det jag har provat än så länge. Men jag skulle nog kunna ta ut svängarna mer än jag hittills gjort.

Allt det andra du nämnde är helt främmande för mig, UN-16, refills, Combinator, patch.

Som sagt, jag är på retard level vad gäller mycket av det här, så jag är väldigt tacksam för dina tips. Fick mycket att undersöka och prova nu.

Kollade i grova drag upp vad UN-16, refills och Combinator var, men vad innebär patch?

Link to comment
Dela på andra sajter

snyggt parti vid 1:10 och en bit fram

ang ljudbilden känns den hyfsat bred men inte jättebred

så jag undrar om du möjligen dubbar för mycket och använder nån form av stereobreddning på enskilda utpanorerade ljud - kontraproduktivt

lite grann saknar jag en riktigt väldefinierad mitten - som behövs som kontrast tillbredden

allt är liksom "ganska brett" på nåt sätt

så lite mer info om vad du har med och hur du gjort behövs nog

Link to comment
Dela på andra sajter

lite grann saknar jag en riktigt väldefinierad mitten - som behövs som kontrast tillbredden

allt är liksom "ganska brett" på nåt sätt

Det kan nog ligga nånting i det du säger. En del syntar är helt panorerade höger vänster, i regel 2 eller tre olika typer av syntljud som är dubblerade med lite olika inställningar. Vissa är dock rätt tysta i mixen.

Det finns också en del andra synthljud som har lite stereobredd på men inte fullt ut (chorus), de ligger i mitten men är inte helt i mono. Sen kan det nog ligga en del reverb som smetar ut ljudbilden också. Cymbaler/hihats är väl också lite överallt i ljudbilden. Det kanske är de här sakerna som gör att det saknas en "riktigt väldefinerad mitt".

Det som ligger helt i mitten annars är bastrumma, virvel och bas.

Har endast använt lite stereobreddning i mastringen. Men har varit ganska försiktig då det snabbt blev en annan mix där trummorna fick för lite plats.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad jämför du med, Tritone? Vad får dig att vilja skapa en "större" känsla i ljudbilden öht? Har du referenser? I så fall är det lättare.

Jag jämför egentligen med det mesta som jag hör oavsett om det är metal, elektronisk musik eller vanlig radiopop.

Jag försöker plocka tips från alla håll då min musik är en blandning av metal och elektroniskt.

Men överlag brukar många proffs kunna få till en mix där det låter bredare medan det i min mix dras mer mot mitten.

Jag antar att jag helt enkelt gillar att det blir en mer öppen ljudbild.

Mitt mål är väl att få till en grov/köttig men ändå klar ljudbild om det nu ens är möjligt.

Här är två exempel där jag tycker det låter bredare, en elektronisk och en metal:

www.youtube.com/watch?v=s88JDxazUKo

www.youtube.com/watch?v=LpZiuh0MlpM

Link to comment
Dela på andra sajter

Ibland är det inte lätt att få svar, för förklaringarna blir ofta så långrandiga. Inte alla som orkar, men jag gör ett försök 😛

Stereobredd är en psykoakustisk upplevelse, som inte har så mycket gemensamt med hur många grader i fas två olika kanaler ligger i förhållande till varandra. (Fas och panorering är ju direkt länkade, liksom fas och tonhöjd är.)

Du kan skapa ett betydligt större sound än "full stereobredd", genom att t.ex. skapa intrycket av 10 enorma trummor, som hörs på avstånd. Det upplevs mycket större, vidare, trots att det kan vara en betydligt smalare stereobredd än ett par rena torra signaler som panereras fullt vänster<>höger.

Känslan av storlek och omfång är psykoakustisk, består av den bild eller känsla av sammanhang som ljudet alstrar i huvet på lyssnaren. En distad elgitarr som tar upp hela ljudbilden och hörs på mycket nära håll kan låta stor, men 10 trummor som hörs på avstånd med mycket bas och reverb, upplevs ofta större.

Steven Slate Digital gör samplade trummor som använder den principen. Samplingarna är "torra", men man har lagt in EQat reverb, som alstrar intrycket att halva rummet 'sjunger till' när t.ex. bastrumman spelas starkt. Då upplevs bastrumman mycket större, bredare och volymstark än en bastrumma som har betydligt mer bas o diskant men är helt dödtorr.

Tekniken att skära ut mycket tydliga frekvensområden för varje instrument, eller instrumentgrupp, ger också illusionen att enskilda instrument låter kraftigare och större. Ytterligare ett sätt är som EDM musiken gör, att kombinera långa ljusa reverb med väl vald sidechain-kompression. Det ger illusionen att musiken är så stark, att tekniken som "spelat in" musiken har bottnat, och reverbet kommer då bara fram när bottningen släpper tidvis.

För att skapa såna illusioner måste du iväg utanför ljudteknikens tekniska ramverk, och improvisera och se vilka illusioner du kan skapa. Det finns inga läroböcker i sånt, utan det är mer egna vanor, erfarenhet tricks och idéer. Det är illusioner, för det är ljudupplevelser inom ett stereospektrum som är betydligt mycket större och kraftigare än ljud i verkligheten nånsin låter. Det är illusioner.

Amon Amarth exemplet låter inte mycket "bredare" än din musik gör, men den känns "djupare", för att stereobilden är bättre använd ljudledes. Knife Party låter faktiskt smalare i stereobredd än din låt gör, men känns mycket mer massiv på grund av en kombination av olika faktorer av det slag jag nämnt ovan.

Mer tekniskt: Använd ett instrument som klingar väldigt "nära" örat, alltså gott om nära bas och tydliga detaljer i diskanten. Vi tar en bas som exempel. Sen, skapa syntetisk efterklang som du smyger in och lägger "bakom" instrumentet. Typ såhär:

Lägg en exakt kopia bas-spåret på ett annat spår, krossa ner det med en limiter och lägg kraftigt hicut filter på det (200hz eller lägre). Skicka det sen genom ett väldigt kort rumsreverb (för att få ut det i stereo). Ta tillbaka mest reverb-signal ifrån reverbet, väldigt lite av originalsignalen. (man kan i vissa fall använda M/S omkodning för att filtrera bort mitten av signalen, och behålla sidorna bara). Sist så lägger du det här parallellt med det första bas-spåret, och höj upp volymen försiktigt, så att det här mörka, skitiga blöta ljudet "märks" som en "mörk skugga" bakom originalljudet. Gör så att det låter som omgivningen sjunger till lite när basen spelar en ton. Ska höras ganska diskret. Mer upplevas, än höras. Slutligen lägger man ett kort ljust reverb på helheten av det här, ett reverb som är svagt och upplevs ligga bakom basljudet, "längre in" i ett imaginärt rum.

Resultatet blir att du får ett basljud med fet närhet och mycket detaljer, som fettas ut av en rejält mörk bred skugga bakom, och till sist låter detta så starkt att "omgivningen" bakom ger ifrån sig rumsresonanser. Låten 'knife party' har använt sig av en liknande teknik för att få tjock bredd i sitt basljud.

Men örat är fenomenalt bra på att höra och förstå såna här detaljer, så det måste ställas in mycket mycket noggrant för att funka. Det är ungefär som att rita 3D figurer på ett papper. Får man proportionerna fel, så uppstår inte 3D illusionen. Blir det bara lite fel, så låter det bara .. konstigt. Hoppas det här går att förstå 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Signia för ditt långa svar. Det är bra att gå in på djupet ibland också. Det rör sig ju vanligtvis inte om nåt quick fix om man ska bli riktigt bra på nånting och varför skulle mixning vara ett undantag.

Mycket att ta in på en gång men jag kommer gå tillbaka till ditt svar längre fram och experimentera.

Uppskattar alla tips och svar, vare sig de är mer djupgående eller korta och enkla idéer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har endast använt lite stereobreddning i mastringen. Men har varit ganska försiktig då det snabbt blev en annan mix där trummorna fick för lite plats.

börja med att ta bort stereobreddning på helheten

börja med att synthar och slingor placeras på samma ställe mellan höger å vänster - inte att du lägger en åt vardera håll om dom spelar samma sak

det i sig blir ju en "bred" ljudbild för själva den slingan men ju fler du lägger ihop med samma metod desto mindre effekt får du

en slinga (med ett eller flera ljud/synthar) bara vänster och en helt annan slinga bara höger blir mycket bredare

ju mer effekt typ chorus å breddning och framför allt reverb desto mer fördelar du ut ljudet spritt över hela stereobredden - ett ljud som bara ligger vänster från början kommer smetas ut och upplevas mindre extrempanorerat

särskilt reverb som också flyttar ljudet "bakåt" i ljudbilden

breddningseffekter gör sig bäst på enstaka ljud som gärna är centrerade och känns för smala

chorus kan ju också fylla ut klangen men testa om du kan använda en monochorus om det är det du är ute efter och lägg den som en inserteffekt på det specifika ljudet isf

det är lätt att tro att ju mer stereobreddare och effekter man slänger på desto bredare blir helheten - men det blir som sagt oftast kontraproduktivt

i mina öron är två helt torra monoljudkällor som spelar var sin grej med olika ljudkaraktärer i var sin högtalare bland det bredaste man kan uppnå

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Demonproducenten för dina svar. Kommer prova de här tipsen när jag gör min nästa skiva.

Även ifall mycket handlar om att experimentera själv är det skönt att ha fått en del redan beprövade idéer så att man inte behöver göra alla misstag själv först. Förhoppningsvis får man ju ett bättre resultat mycket snabbare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...