Jump to content
Annons

Synkron inspelning instrumenttrack och audiotrack


Zeppo (oregistrerad)

Recommended Posts

Zeppo (oregistrerad)

Hej.

Är nybliven ägare till Presonus AudioBox USB och medföljande program Studio One Artist.

När jag gjort kompet som instrumenttracks och lyssnar på det I hörlurar medan jag spelar in allt plus ett audiotrack via en kondensatormic så blir audioinspelning fördröjd c:a en kvartstakt. Måste det vara så, eller går det att avhjälpa?

Min dator: PC laptop, W7 32bit, AMD E-350, 4G RAM.

Tacksam för hjälp

Zeppo

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Zeppo (oregistrerad)

Tack för svar, Laban1.

Ljudkortet är väl AudiboxUSB, förstår jag. I manualen hittar jag tyvärr inget om "direct monitoring".

Ev. fungerar apparaten inte som jag hoppats, eller är det någon av tusen inställningar som jag missat?

Link to comment
Dela på andra sajter

kolla manualen igen och läs igenom, du bör kunna lyssna på audio signalen före den går in till ditt DAW = direct monitoring.

funkar för de flesta ljudkort värda namnet.

Hos mig styrs det via en mjukvarumixer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Zeppo (oregistrerad)

Tack, laban1.

Manualen är på 280 pdf-sidor fackamerikanska. Endast utvalda sidor har jag orkat med.

Ljudkortet är förmodligen dåligt. Jag nöjer mej med det.

Med Vänlig Hälsning

Zeppo

Link to comment
Dela på andra sajter

Zeppo (oregistrerad)

Hittade en lösning???

Kompet gör jag som en song med ett antal instrumenttracks (pianorullar med bas,gtr,pno etc).

Songen mixdownas till en wav-fil. Wav-filen importerar jag till en ny song. Till den songen lägger jag ett audiotrack som jag sedan spelar in live via mic medan jag lyssnar på kompet i hörlurar.

Då sker inspelningen synkront med kompet, vilket det inte gör om jag försöker spela in ett audiotrack i samma song som instrumenttracksen. Man missar vissa möjligheter till mixning. Känns lite taskigt att vara ensam I Sverige med det här problemet. Tack, Ni som försöker hjälpa mej.

Zeppo

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Vrid på ratten som har inputs/playback till mitten så får du medhörning som är latency fri.

Har du mycket latency, ta bort alla pluggar på masterregeln när du spelar in sång.

Alt, kolla vilken plugg som orsakar mycket latency i hela systemet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Zeppo (oregistrerad)

Tack till Er som uppmärksammat mitt problem.

Ratten "input/playback" ä väl den hårda raten "Mixer" på auioboxen? Den har jag mixtrat med.

Den balanserar volymen I hörlrarna mellan instrument- relativt micljudet men inspelningen,

instrument vs. audio, påverkas inte, vad jag kan märka. Audispåret hamnar fortfarande på efterkälken.

Jag förstår tyvärr inte vad som menas med "ta bort alla pluggar på masterregeln". De enda reglar

jag ser, finns I Studo One:s mix-fönster - en för varje track och en "1+2". Pluggar ser jag inga, kanske för att jag inte vet vad plugg är?

Har nu gjort en ny testsong med bara tre instrument och ett audiospår och förbluffande nog så blev alla spåren inspelade synkront!!! Har det funnits en bugg I den första songen?

Tror att jag bör uppgradera drivutinerna och göra någa till tester innan jag ger upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Zeppo (oregistrerad)

Hittills Presonus drivrutin från CDn.. Att uppdaera från Presonus hemsida verkar va lättare sagt än gjort. Ev. har leverantören 4sound någon lösning?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...