Jump to content
Annons

Cycle mode - första trummorna gömmer sig bakom de andra?!


wonderboy

Recommended Posts

Hej igen!

Nu är jag igång och har nytt midikeyboard som verkar funka fin-fint, Alesis Q61. Jag var spänd på om "Class compliant" skulle hålla vad det lovade men det verkar funka fint.

Jag förstår att det är jag som är dum nu men det är andra kvällen jag letar runt i detta forum och på nätet: Jag sätter Logic Pro X i "cycle mode" och börjar spela in t ex Ride- och Crashcymbaler på 4 takter för att, i nästa tagning lägga till t ex kick och snare. Jag hör allt fint både när jag spelar in och efteråt men kan bara se det jag spelade in sist, dvs kick och snare. Jag förstår att cymbalerna ligger ett lager under, jag hittar dem om jag drar in lite i midiregionen. Jag vill dock se allt jag gjort i en och samma midiregion UTAN att behöva dra undan den översta. Vad är vitsen med det/ de lager som ligger under? Varför inte i samma lager? Och, framförallt, var hittar jag kommandot som gör att allt hamnar i samma lager?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

när du spelar in flera spår på de vise så är det bästa att köra en kopia av spåret så att du får flera spår till samma mjukvaruinstrument. Nu vet jag inte hur det är i Logic X men i 9:an så markerar man spåret(altså till vänster i arrange fönstrert) och trycker Ctrl+Enter så blir det kopia av samma spår.

Då kan du ha flera spår till samma instrument och när du är klar med cymbaler/kick/virvel/pukor så markerar du midi regionerna och limmar(limm tuben) ihop till en midi region.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, jag fick det inte att fungera. Men vad som börjat fungera utan att jag fattar vad jag gjort är att all midi jag spelar syns i ett och samma lager och det var ju det jag ville! Sedan undrar jag ju hur det kunde hända sig?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Du kan välja hur du vill att midi skall spelas in under Project settings -> Recording (i översta menyraden)

Här är alternativen:

MIDI: Overlapping Recordings pop-up menu:

Create Take Folders

Join with Selected Regions

Join when Cycling: When recording in Cycle mode, this function merges the data recorded in

all cycle passes into a single region. If not in Cycle mode, each newly recorded MIDI region

will be independent (not merged).

Create Tracks when Cycling: When recording in Cycle mode, this function automatically

creates a new take track for each cycle repetition. Each previous track plays while

you’re recording.

Create Tracks and Mute when Cycling: When recording in Cycle mode, this function

automatically creates a new take track for each cycle repetition. Each previous track is muted

while recording.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...