Jump to content
Annons

Problemfrekvenser, dags att börja fixa?


HoboRec

Recommended Posts

Igår höll jag på att koppla ihop en ny patchbay med min konsol och spelade lite testtoner från Cubase för att se att det gick signal genom alla kanaler. Passade på att leka runt med testtonen i olika frekvenser för att se om det var något som verkade konstigt. Har inte brytt mig om att göra mätningar tidigare, för att jag inte orkat grotta ner mig allt för mycket i det där. Jag har byggt vinklade väggar mid mixplats och lite absorbenter efter en anvisning från John Sayer som passade de dimensioner jag har på mitt rum och lite hoppats att det skulle funka bra.

Nu upptäckte jag två riktigt störiga grejer. Det första var att när jag spelar 440hz så låter det bra vid mixplats, men det går knappt att höra vart det kommer ifrån. Låter liksom lika hur jag än panorerar. Lutar jag mig fram en halvmeter så låter det bra när det är fullpannat till höger eller vänster, men i mitten blir det helt urholkat, inte helt tyst utan en kraftig kamfiltereffekt. Tänkte först att jag kopplat monitorerna ur fas med varandra på något sätt, men det blir inte samma sak i några andra frekvenser. Räcker att gå upp till 500hz så är problemet borta. Så reflektioner ur fas i exakt 440hz? Hur gör man en mätning på detta? Brukar man inte bara spela ur en monitor när man gör mätningar? Problemet uppstår ju bara när jag spelar båda samtidigt.

Nästa problem var 90-100hz. Låter ok enligt mina öron vid mixplats, men backar jag en halvmeter så blir det riktigt svagt. Ställer jag mig upp en halvmeter bakom mixplats så är det helt tyst vid 90hz. Låter som sagt ok, vid mixplats men jag skulle gärna ha en större sweetspot än så för 90-100hz är liksom väldigt svagt i hela rummet bakom mixplats.

Ska försöka återkomma med mer exakta specar på rummet och se om det går att få nån hjälp här. Annars funderar jag lite på att hyra in experthjälp. Min hjärna är inte gjord för att hantera siffror och räkna ut vågor och noder och hej och hå. Vill ju bara lira musik liksom.

Några tankar kring detta med den knapphändiga info som finns hittills?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Fick för mig att man var tvungen att köra genom något dedicerat ljudinterface med Arc, men så kanske det inte är?

Vill nog hur som helst att det ska låta så bra det kan till att börja med.

Nej, man mäter upp i en massa punkter (jag använde 15) och korrektionen ligger sedan som en plugg på mastern,

mick följer med. Kommer inte ihåg vilka format som finns, men VST använder jag.

Det är klart att man gör vad man kan och orkar vad gäller akustiken också. Har hemstudio.

Blev dock förvånad över hur mycket klarare och bredare ljudet blev med ARC2.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ladda ner Room eq wizarsd och kolla videon från GIK acustics hur man gör mätning.

Du bör ha en omni mick, det är dock inte så att det är en mätmick då man får ut rätt mycket av mätningen ändå.

http://www.gikacoustics.com/room-eq-wizard-tutorial/

Posta sedan .mdat filen så så kan man öppna den och kolla.

och som sagt gör en mer exakt beskrivning av rummet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...